AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.292

Laddregulator- eller generatorfel?

Ma
30
Marar
320i Touring -01
Hej,

Har problem med en generator som inte laddar, och jag tog precis ur den för att byta laddregulator. De flesta som haft problem med detta har dock beskrivit att kolen är olika långa, men så var inte fallet för min regulator:

Länk
Länk

När man snurrar på axeln i generatorn uppstår ett litet skrapande känsla, men inget som hindrar axeln.

Vad är troligast, att regulatorn är trasig eller generatorn. Har ingen lust att köpa en regulator för 900 kronor ifall det är fel på generatorn.

Mvh
Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser släpringarna ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
30
Marar
320i Touring -01
Hej,

De ser ut såhär, ser inte så jätteslitna ut, men jag har ingen referens då jag inte arbetat med någon generator förr:

Länk

Vad mer kan vara fel på generatorn, diodbryggan? I så fall, hur ser man det?

/M
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Släpringarna ser rätt bra ut, håll en fin putsduk emot och snurra axeln så dom blir fina, svårt att se på fotot om det är djupa spår
Om du jämför längden på kolen så ser du att dom ska vara längre, Länk

628csi
Ma
30
Marar
320i Touring -01
Det är inte särskilt djupa spår i släpringarna, men du har rätt i att kolen är rätt mycket kortare än när de är nya, men frågan är hur korta de kan vara utan att förlora kontakten. När jag tittar på hur mycket de trycks in när man sätter dit laddregulatorn känns det som om de trycks in tillräckligt för att ge ok tryck mot släpringarna - men igen, jag vet ju inte exakt hur det ska se ut.

Ibland pratar man ju dock om diodfel. Vad innebär detta och hur kan jag kolla om det är det som är felet?

M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.