|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag upplever att min bmw 535i - 1990 är trögstartad då den stått ett längre tag, t ex över natten. Symtom: Då jag vrider igång startnyckeln och håller till den startar tar det minst 5 sekunder innan den startar, ibland mer. Om jag vrider på startnyckeln snabbt typ 1 sekund och stänger av. Sedan direkt vrider nyckeln igen så startar den på ca 1-2 sekunder. Testat flera gånger och beter sig på detta sätt. Har ni nåt förslag? Kan det vara BTR eller pumpen? eller vad är troligast. Hoppas någon känner igen detta fel. Tack för all hjälp. //Håkan. | |
|
Läckande spridare, tempgivare till motorstyrning, läckande btr, läckande pump (backventil) Vet inte hur det funkar, alltså om den ska hålla kvar trycket i railen eller inte? Någon sa en gång i tiden att det kunde vara trycket som är för lågt i railen när pumpen är av så att bränslet förångas av värmen från motorn. Sen när du ska starta så är det bara luft kvar.. Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Jag glömde säga att det går ojämt på tomgång, med en låg tomgång (stannar ej dock). På andra varv går den jämt och fint. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
mät bränsletrycket |
|
|
Måste få tag i en mätare. Helst en man kan montera permanent Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har precis samma problem med min E34 535i, har haft detta problem ett bra tag. Trodde att det skulle försvinna efter en helrenovering av motorn (då de flesta komponenter undersöktes och byttes) men det gjorde det såklart inte. Fast jag har en liten mysko tvist av detta problem, om bilen stått helt orörd i flera dagar brukar den oftast hoppa igång omedelbart. Eftersom jag haft detta problem ganska länge (fast inte 5 sekunder utan mer runt 2-3 sekunder) så har jag hunnit byta flera slitagedelar och kunnat utesluta dessa (renoverat spridare, bytt BTR, bytt bränslefilter, bränsleslangar, givare, provat byta styrbox etc etc etc). Enda jag inte gjort är att byta bränslepumpen, men det ligger på min "to do" lista - förhoppningsvis blir det inom ett par veckor. Har funderat att göra lite djupare undersökningar, men har inte blivit av ännu. Något jag funderar på är att innan man startar bilen varje gång så kan man göra override på bränslepumpsreläet och låta pumpen gå typ 5-10 sekunder. Men för att få bra statistik så behöver man göra detta relativt många gånger och gärna mäta tiden - så lite knöligt som sagt. Att montera en bränsletryckmätare (gärna både på matar- och returledningen) hade också varit intressant. |
|
Kolla microbrytaren på luft/gas-spjället. Om den går bra när du kör men ligger lågt på tomgång slår den inte om till tomgångsreglering. Kolla om det är spänning till tomgångsmotorn så vet du svaret. dra ur kontakten och mät när motorn går. allt hänger ihop,även starten. Mvh Jonas B. |
|
|
Kolla även att tomgångsmotorn går lätt. Annars smörj o leda till den. Mvh Jonas B |
|
Har nu bytt bränslepumpen men det blev inte något bättre :-( Har bilen stått över natten så kan den ibland vara lite trög att få igång. Dock inte 5-10 sekunder som trådskaparen, mer 2-3 sekunder vilket jag nog får leva med (då jag bytt allt och nästa steg skulle bli att koppla in en permanent bränsletrycksmätare och kolla varje gång jag startar vilket tryck jag har men det blir nog inte av att jag gör - har andra saker som ligger högre upp på prioritetslistan såsom hellyset och handbromsen). |
|
Hej igen bwm-slangen. Satt det någon check valve på pumpen du köpte eller vad det heter (mojängen på bilden andra tråden) Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
Check valve sitter inuti pumpen. Klumpen ovanpå banjon är en pulsdämpare. Länk Började med att köpa en Bitema-pump men slutade att jag köpte en komplett enhet från GEMC (German Mechanics) från tyska eBay. Billigt? Ja. Är det bara skräp? Det lär jag märka... Såhär såg det ut som jag köpte. Fast "gummibussningarna" var tyvärr stenhårda och en hade troligtvis blivit utsatt för lite tryck så den hade redan börja spricka där den böjs. De kanske mjuknar upp när de ligger i bensin, men hjälpte inte mig eftersom en redan hade fått spricka. Länk Nu hade jag turen att jag hade en komplett tom armatur så jag klippte helt enkelt sönder plasten runtomkring pumpen ovan och tryckte ned den i den tomma armaturen (gick tusen gånger än om jag skulle bara bytt gummibussningarna - du måste ta ur bränslepumpen ur plasthållaren och det är lite knepigt). |
BMW525i har mycket korrekt påpekat (i en annan tråd) att check valve sitter precis under banjon, dvs detalj #12 i nedanstående skiss Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.