AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.367

Demontera bakdörr E39

Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Har fått rost på en bakdörr, och hittade en rostfri på Bildemo. Nu skall jag byta den, men jag förstår inte hur man delar gångjärnet. På Bildemo hade de skruvat ur pinnbulten, men det är liksom inte tydligt hur man gör. Finns det någon låsbricka edyl?

Jag vill alltså inte skruva bort själva gångjärnet från karossen, utan hänga av dörren i själva järnet.

Tips mottages tacksamt.

Dörrstoppen sitter med en liten sprint. Sedan sitter det en bult i vardera gångjärnet, hylsa 10 har jag för mig. Lossa de två och lyft sedan dörren rakt upp, ur gångjärnet.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tack, ja det gick ju verkligen smidigt att få bort dörren. Ville inte ge mig på något, bättre att fråga först. Bytet till rostfri dörr gick smidigt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ingen nyansskillnad ?

Visa användare
77
muru_skyline
535 sedan 1997 med 540 motor
Det ska tydligen sitta en annan skruv som ska gå rakt igenom vid gångjärnen som ska underlätta vid dörrborttagningen, har lossat själv muttrarna som det skrevs lite längre upp och var lite osäker vid monteringen tillbaka, har frågat på bmw och det ska tydligen bara vara denna sprinten eller skruven som ska göra det lättare att sätta tillbaka, för då behövs ingen justering, annars måste man göra lite justering när du sätter tillbaka den. Montera dock inget bort från chassit för då...... blir det mycket svårare. Hoppas du löser och återkom gärna med info när du sätter tillbaka den.
mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Han säger ju att bytet gick bra, vilket jag tolkar som att den nya dörren sitter där.
Visa användare
77
muru_skyline
535 sedan 1997 med 540 motor
Ville bara dela med mig till fler som e intresserade om att det finns flera sätt att få bort dörren.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jo, som sagt bytet gick bra, och bilen som dörren kom ifrån var samma färgkod (naturligtvis, 354) och årsmodell som min, så det fungerade perfekt. Har ansträngt mig idag, och tittat, men jag tycker inte att jag kan se någon skillnad, bortsett från den bruna fartranden längst ner, som inte finns på den nya dörren...

Gångjärnen var som sagt enkla, och det såg inte ut som att det behövde smörjas heller, isärtagningen sker liktsom inte i lagret. Smart. Tysk ingenjörskonst! Vet inte vad du menar med "genomgående skruv" riktigt, men detta var två högst vanliga M10 bultar.

Passade mig för att demontera själva järnet från bilen, då jag insåg att det skulle bli probem. På bildemo sade de att de skulle ta bort järnen från bilen, men sedan när jag fick den så var järnen delade.

Skönt oxå att dörren var komplett, så att jag slapp demontera fönsterhiss mm, för det verkar vara ett litet h_lvete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.