|
|
|
|---|---|
|
Besiktigade i maj min importerade 745d-07. I samband med registreringsbesiktningen raljerade besiktningsmannen över sin kunskap om BMW och visade mig att han under modellbeteckning skrivit BMW 765, och inte 745d som jag hade förväntat mig. Han påstod att de flesta på Bilprovningen inte känner till att det ska stå samma beteckning som COC-dokumentet hänvisar till, utan att de skriver in uppgifterna från det utländska registreringsbeviset rakt av. Nåväl, tänkte inte mer på det då 745d/7er dyker upp under handelsbeteckning på reg.beviset. När jag efter hemkomsten börjar titta på försäkringspremier så går det upp för mig vilket problem han just skapat. Ingen online förfrågan på försäkring fungerar och bolagen måste räkna ut -premien manuellt. Det slutar med att Folksam erbjuder mig en premie på 28000:-, Länsförsäkringar 36000:- och If/BMW originalförsäkringar mellan 18-23000. Innan importen hade jag sonderat nivån på försäkringspremien till ca 11-12000:- med hjälp av reg. nummer från liknade bilar. Efter kontakt med Folksam med referens till andra 745d reg. nummer så ändrar de efter en dag premien till 10700:- Kontaktade i dag Bilprovningen där bilen reg. besiktigades och talade med han som gjorde besiktningen. Beskrev mitt problem och refererade till 4st olika registreringsnummer på 745d 2006-2007 som det inte stod 765 under modellbeteckning, utan det enligt mig rätta, 745d. Fick till svar att han har gjort rätt och att det inte går att ändra. Han menade på att man måste informera försäkringsbolagen att de ska titta på raden handelsbeteckning i stället. Han avslutade med att om inte jag hade visat honom COC-dokumentet (som jag fö. trodde var ett måste) så hade han skrivit in BMW 745d under modell. Det borde han väl för tusan kunnat informera mig om! Någon som har råkat ut för något liknande? Mvh. Patric, BMWCS #4598 | |
|
Jepp samma här, min 520d blev 560L vilket skapar kaos vid försäkringstecknande.. Dock utan coc hade skatten blivit mkt högre då den inte hade baserats på co2 utsläpp utan vikt:( |
|
|
Försäkringsbolagen visar väl mig veterligen aldrig pris online på importerade bilar? Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Grabbar, det är försäkningar bolaget som ej har koll. Det finns numera två fält hos transportstyrelsen Fabrikat: Handelsbeteckning: Fabrikatet på din bil är 765.... 7 Serien, E65. Hade din varit L varianten, hade du fått 766, och 767 är den skottsäkra varianten av 7 serien. Lika som Panchos är en 5 Serie, E60. L = Limosine, dvs sedan. Min heter BMW 5K i fabrikat, och 530D i handelsbeteckning. |
|
Precis! Du måste tala med ditt försäkringsbolag och be dom välja 745d i sina listor. Har varit så i alla år med importbilar att dom måste välja rätt modellkod för att det skall bli rätt. Hos Trygg-Hansa har man kunnat välja själv i en lista sist jag tecknade försäkring online på en importbil, vet ej om det fortfarande är så. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Slå PPH781, den bilen tog jag hem 2000 till Sverige. Fick BMW 346, 3 Serie E46. |
|
Jag köper resonemanget i tekniska termer. Men varför inte kalla ett äpple för ett äpple och sluta att krångla till det så att de som jobbar med fordon dagligen inte ens hänger med? Om jag nu ska sälja bilen så kan man ju inte förutsätta att den tilltänkta köparen har den här informationen. Vilket med stor sannolikhet resulterar att han/hon får en missvisande försäkrings offert, som troligtvis slutar med att bilen blir ointressant med tanke på premien. Vad hade hänt om jag inte stod på mig vid tecknande av försäkring hos Folksam? Betalat 17300:- extra per år och varit nöjd!? Av de fyra registreringsnumren som jag har hittat på nätet och testat på 745d-E65 så är tre stycken privat importerade och den fjärde svensksåld. De går att söka premie på online tack vare att modell beteckning är satt till 745d, inte 765. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
En sak att tänka på är att det aldrig går att teckna försäkring "online" på en nyimporterad bil LR mc. Så i ditt fall hade det inte spelat ngn roll vad som stått i regbeviset.. Har tagit in 4 bilar & 5 hojjar och ingen av dom har gått att teckna förs online på efter kontrbes.. Mvh Jimmy |
|
|
På Trygghansa går det med ny-import online, gjorde det precis. Var kan man beställa CoC intyg på nätet föresten? |
|
|
Precis weeeman, och det är fler som det fungerar på. Dessutom så fungerar inte online sökning på t.ex. Mekonomen, Autoexperten och likande siter. Men man kanske ska ringa till dem med och tala om att de har fel på sina inställningar ;) Här kan du hitta COC Länk Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Kan meddela att ett COC inte hjälper speciellt mycket... På ett COC-dokument på en BMW så anges: Fabrikat Typ Variant Version Handelsbeteckning På just en 7-serie av din modell så är typen på COC:t angiven till just 765. Handelsbeteckningen är 7-Reihe (Sju-serie) Enda stället där det framgår att bilen är en 745d är på bilens tillverkarskylt. Kommer inte ihåg om den sitter i motorrummet eller på någon av B-stolparna... Hoppas detta reder ut några begrepp? Mvh GrillChips |
|
|
Vår 320d fick heta BMW 390L efter reg.besiktningen. Alltså (3)-serien, E(90) i överförd betydelse. Vad står L:t för? Det är nämligen en kombi, E91, så blev det fel iaf? Borde den isf reggats som BMW 391 endast? Mvh /KMSB |
|
| Samma sak här; min E61:a har beteckningen 560L, alltså en E60 Limousine, när det är en E61/Touring... | |
|
Min sv.sålda har ingen handelsbeteckning alls utan bara BMW325ITOURING som modellnamn. ------- //Lövet |
|
|
På fredag ska jag registreringsbesiktiga den nyss inköpta 730d-2008. Ska bli spännande och se hur den benämns i registreringen, då jag kommer att strunta i att visa upp COC-dokumentet denna gång :) Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
| Men blir inte skatten väldans hög då? | |
| Andreas; Det är för att din är gammal på yngre sv-sålda används handelsbetäckning. Stephan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.