AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.659

Krånglande automatlåda v8 E39 5HP-24

53
8
535 v8
Bmw 535 V8 M-sport
Jag har en 535i-96 E39 som har börjat krångla på automatlådan. Helt plötsligt slutade den att dra på driven och går bara bakåt. En felsökning på BMW verkstaden konstaterade att fel kod 106 låg i minnet på lådan. De får inte ut exakt vad det innebär, men någonting med bromspedal/lägesgivare eller något liknande som stör. Jag kopplade ur elkontakten på lådan och vips så gick den på 3:ans växel. ( felsäkert läge). Är det då ett mekaniskt fel på låda, typ lamellkorgen eller annat mekaniskt fel. När den går på 3.ans växel tycker jag att det vore ett elfel som spökar. Jag har sökt på detta fina forum och fått flera trådar som har liknande fel. Man ser sällan hur problemen slutade, oftast upphör tråden... Är det någon som har någon ide´växelväljare, bromspedalsgivare eller något annat nyttig information som jag kan felsöka i. Ett lådbyte verkar vara långt borta då det är en importerad 535i -96 E39 ( importerad 2000). Alla ni kunniga Bmw kompisar kan väl delge era erfarenheter ang mitt problem.
som det inte finns så många kvar av som har en donatorlåda.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
En till som har problem med 106;

Länk
53
8
535 v8
Bmw 535 V8 M-sport
Tackar, men jag förstod inte så mycket fast jag körde google transate.... Kan det vara att forwardpaketet behöver renoveras eller sitter problemet någon annansstans??
53
8
535 v8
Bmw 535 V8 M-sport
Svarar nu på min egen fråga. Jag har nu fixat min krånglande låda. Det var forwards paketet som krånglade. Låsbrickan som håller forwards paketet har släppt och hela turbinen skickar genom oljan far rakt genom hela skiten så att säga. Man har nu beställt hela turbin delen från ZF fabriken i Tyskland och monterat ihop den och den funkar helt perfekt. 3700kr för delarna och 12000 för jobbet. För mig så blev det helt perfekt att bilen funkar nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.