|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte ena Zenonlampan till halvljuset igår, då den plötsligt slocknade efter att ha lyst svagare med "rosa" sken en längre tid. Det visade sig då att den s.k. justerskruven hade pajat så hela "insatsen" verkade sitta rätt löst. Sist klagade man vid besiktningen på att det inte gick att justera den riktigt bra men det dög. Så nu vet man orsaken. Hittade detta mycket utförliga mekartips här på Forumet Länk och ska nog ge mig an det hela. Men lite frågor för att göra det bästa av det. Det finns tips om att kunna köpa plastdetaljerna som måste bytas, där man gjort dom i metall (se länkar i tipset). Har någon tips om att dessa kan inhandlas i <sverige och om någon provat dom och har någon åsikt? Finns det ytterligare tips om hur man byter dessa? Det är ju lite knöligt att plocka ur hela insatserna och ta isär alltihop för att byta några sketna plasbitar som troligen är underdimensionerade eller av tveksamt meterial, Nåja, dom har ju tydligen hållt i 12 år, men man blir lite förundrad över materialval och dimensionering ibland! Toson | |
|
Köp aluminium direkt istället så slipper du ta isär dom igen sen om dom skulle gå sönder. Tog 2 dagar från England när jag beställde, fick tipset av Hasso, kommer inte ihåg sidan nu. Ja det är bara att demontera, det går smidigare än vad man tror, tar inte så lång tid alls. När man väl gjort en så går den andra smidigare. |
|
|
Tack för svaret, kanske man skickar efter en sats om det funkar bättre så. Kan det vara denna som är OK? Länk Men dom finns i USA? $ 154.- för sats till båda sidor. Kanske finns någon som har en sats liggande? Toson |
|
|
Hittade auktionen jag köpte. Kolla om han har fler Länk |
|
|
När du ändå håller på så överväg att byta strålkastarglasen till lyktorna. Blir ganska stor skillnad och innebär inget extra arbete. Jag bytte för ett halvår sedan och satsade även jag på aluminium. Skönt att slkppa vara nervös vid kommande lampbyte. |
|
|
Verkar väl vara det här kittet jag behöver till min? Länk = Inte "Angel eyes". Har någon provat dessa? Är ju halva priset mot BMW's orginalkit i plast! Men vartifrån får man tag i lösa glas? Det är riktigt att dom är riktigt "blästrade" så dom släpper väl inte igenom så mycket ljus längre! Min dotter klagade på att ljuset var så dåligt i vintras när hon körde den, men jag trodde det var ena lampan som var lite svag bara och man vänjer sig. Tack för responsen, så långt! Toson |
|
| Angående lösa glas så köpte jag dem hos Schmidmann. | |
|
Schmiedmanns "strålkastarglas" vet jag inte vilket man ska välja? Det framgår inte riktigt vad som ingår iom olika satserna. Länk Satsen "Headlight lens with white indicator L.-side Produktnummer: 63128375301U" Verkar bara vara glasen med lite runt om dessa. Satsen "Headlight D2S/HB3 with white indicator L.-side Produktnummer: 63128386563" Verkar vara en komplettare insats, men vad ingår? Tror att det är en bra idé att byta glasen, men ännu bättre om reflektorerna också är med. Men kan det vara värt det? "Justerskruvarna ska jag beställa i vicket fall, så glasen hänger väl med när man ändå har allt nedplockat. Toson |
|
| Säkrast är att ringa och kolla med dem. Jag lyckades själv beställa fel och fick byta. | |
|
Hittade det här på en annons här i Forumet: Länk Billigare än Schmiedmanns, men är det samma prylar? Någon som handlar med "Skruvat.se"? Dom verkar ha en del BMW grejer. Toson |
|
|
Har kollat lite mer nu, men man blir ju bara ännu mer förvirrad om vad göra. Justerskruvarna i metall finns ju i olika varianter och för olika modeller och jag tror detta är de rätta för min Länk Dom ser ju ut som dessa som är i plast Länk Sen har jag bestämt mig för att byta glasen, då dom är rätt blästrade och det ena läcker in lite fukt. Då kommer nästa fråga: Det finns ju med både vita eller gula blinkers?? Kan man använda vilket som??? Är båda godkända? Alternativet är också att byta lite mer där det verkar som även insatserna med reflektor ingår. Men då kanske det är knepigare om det passar till Zenon och höjdjusteringsautomatiken?? Vore tacksam om någon VET hur det ligger till, så jag kan beställa det rätta snarast. Toson |
|
|
Är det verkligen inte någon som VET vad som gäller med vita eller oranga blinkersglas fram??? Toson |
|
| Om du beställer nya täckglas är väl det viktigaste att kolla så du får rätt, dvs xenon eller halogen. Annars är vita eller orangea vilket som... båda är godkända. | |
| Såg nu länken från schmiedmann ovan. Du får nog flytta över glaslinserna på insidan av täckglasen från de gamla till de nya, iaf av vad jag kan tyda från bilderna från schmiedmann då de även anger att de ska passa både xenon och halogen. | |
|
Tack för svaret "jonasjonas",Jag har fundrat om det skulle vara så som du säger. Är, trots allt, lite förvånad att "ingen vet" vad som gäller och direkt kan säga: "Till din bil ska du ha det här eller det där och dom där grejerna, se'n ska du göra så där och tänka på det här". Har trott att ett Forum är till för att dela kunskap bl.a. och inte bara "Tycka vilken färg som är snyggast ......."!!!!!! Jag och många andra har ju fått hjälp av kunniga här, så det finns, det vet jag. Av 54-tusen användare och 2-miljoner inlägg så finns det mycket kunskap om den bara kommer fram ............ Toson |
|
|
Beställde dom här Länk förra måndagskvällen och dom kom till utlämningsstället igår, alltså mindre än en veckas leveranstid. Dom fanns visserligen i svenska importsorteringen redan i fredags, men det tar lite tid i postens hantering. Dom verkar helt OK i utförandet, men ska det inte vara gängor i det som ser ut som justerskruven ska gå in i? Har inte plockat isär ännu, men sett instruktionerna. Det blir väl en utmaning och byta dom ändå kan jag tro. Ska ta det under någon lugn vinterdag då det samtidigt ska bytas strålkastarglas och lite annat. Har någon erfarenhet av just dom här justerskruvarna? Toson |
|
|
Skulle sagt att det kostade runt 500:- för två strålkastare, hemma med allt. Och c:a 1700:- för glas och zenon till båda, från Skruvat. Toson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.