|
|
|
|---|---|
|
Har en m10 motor från -76/77. Hur ställer jag tändningen, finns ju ingen gradskiva. Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. m30/745 motor | |
|
Det finns tecken på svänghjulet som man ska ställa efter ! Brevid fördelaren på baksidan av topplocket så ska det finnas ett hål i växellådans hus och därigenom ska man kunna se tecknet som man ska ställa in sig efter ! Bara att lysa ner med stroboskåplampan och leta efter tecknet Z om jag kommer ihåg rätt ! Iallfall så ska det finnas 3st "tecken", Z, 0 och en punkt ! Har du en ställbar stroblampa ? Biltema Motor Werken =) www.hackefors.bmw.se |
|
|
Jag har en strob ifrån biltema. Men jag har aldrig ställt tändning förut. jag har ingen aning om den är ställbar. Det där hålet har jag sett. Vad ska man göra när man ser Zat då? Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. m30/745 motor |
|
|
Jag vet inte exakt hur M10an ser ut men när du ser Z genom hålet? så ska det inta vandra upp o ner utan vara still, precis vid markeringen. Jag tror du ändrar tändningen genom att först lossa vakumslangarna som går till vakumklockan på fördelaren, och sedan ska motorvarvet ligga på 1500 varv TROR jag. Därefter så vrider du hela fördelaren (lossa först muttern så fördelaren går att vrida) tills du ser Z vid markeringen. Därefter skall det vara klart... |
|
|
glömde en sak.. är visst lite trött =) Din strob-lampa är ställbar om den har en ratt där du ställer in det antal grader som tändningen skall stå i. Så om tändninen ska vara tex 22 grader så ställer du in det på stroben och sedan kommer z att vara still vid markeringen när tändninen står rätt. Hoppas du blev lite klokare, för det blev inte jag. Det är nog dags att gå och sova... =) |
|
|
Ok, då är jag med förutom på en sak. Hur många grader ska tändningen stå på i en m10? Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. m30/745 motor |
|
rsarits |
På en så pass gammal motor, så kan kedja m.m. vara slitet, det brukar fungera lika bra att lyssna på motorn och ställa in. Vacuumslangarna skall vara borttagna från fördelaren och pluggade, sedan vrider du fördelaren så motorn varvar så mycket som möjligt (utan att röra gasen!) utan att gå orent eller misstända, naturligtvis skall motorn vara varm. Gjort enligt ovansående på min M10 -75 med gott resultat. Micke |
|
funkade "för" bra, får inte ner tomgången nu istället. Ska kolla packningar och dylikt efter läckage innan jag slänger förgasarna åt h-e (kör med weber 40/40) Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. m30/745 motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.