AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.188

320i E46 P1345, samt hög oljeförbrukning = wd40-metoden?

Fu
5
Fursten
320i -02
Hej!

Fick felkod P1345 häromdagen, vilket skulle kunna innebära feltändning i cylinder 2, samt att SES-lampan tänts.

Har bara ägt bilen i några hundra mil, men har redan fått fylla på olja vid två tillfällen. Känns som den drar runt 1l/150 mil (känner mig f.ö. lurad av säljaren som påstod sig sälja en toppenbil, menmen..).

Har innan motorlampan tändes funderat på att utföra WD40-metoden, då jag förstått att det är en relativt enkel metod, om det skulle vara så att kolvringar koksat igen.

En polare tyckte jag skulle köra i Omega 917, eller dylik smörja, men jag är skeptisk till sådana tillsatser. Åsikter?

Någon som har förslag på vad jag ska göra? Lämna in den för bättre analys möjligtvis?

Bilen är förresten 10år gammal och rullat runt 18300 mil. Och jag pendlar två dagar i veckan (15 mil ToR x 2), så den har ju inte sölat i stan för mycket heller (i min ägo).

Tacksam för alla svar!

/Pelle
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Konrtollera vevhusventilationen,
Länk

628csi
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Exakt, kolla vevhusventilationen först om den är igensatt.

Det var den på min 520 när den köptes av mig. Ny monterades.
Min tar också olja, för mycket enligt bmw, provat wd-40 metoden utan
förändring. Står nu i garaget för nedmontering av motor och analys.
Ska riva toppen och ta ur kolvarna, är det lönt så sätts den ihop
med nya delar , vad som nu krävs eller en annan spis monteras.
Kan ju tydligen va kolvringar som fastnat. Ska bli spännande att se

Har du kollat stiften ? kanske kan avslöja nått
Fu
5
Fursten
320i -02
Tack för era svar!

Har tyvärr inte hunnit göra något alls egentligen, förutom googla och spekulera. För mycket jobb i vägen. Ska nog lämna in den för en undersökning i nästa vecka, för känner inte att jag begriper motorn tillräckligt för att utföra kontroll av vevhusventilationen.

Har tidigare bytt insugsbälg själv, och rengjort LMM:en osv, men vevhusventilationen känns snäppet värre.

Tack för er hjälp, jag ska nämna det för verkstan, o se vad de tror. Kan ju återkomma när jag fått mer klarhet!

/Pelle
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tråkigt att du inte är nöjd med bilen men misströsta inte än.
Jag har haft liknande prob och löst det.

Oljeförbrukning
1 WD40 lite bökig men funkar för det mesta.
Alternativ 2 är att byta till castrol 10-60 som är enklare än wd40

Om ditt prob med tändmissar inte beror på spole,spridare så är jag ganska säker på att tryckarna kärvar.lösningen heter då PRO TEC Hydraulic Lifter Care,Hydrostöbel Reinigung Schutz

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Fu
5
Fursten
320i -02
Jag hämtade bilen från Atracco i Växjö i går. Problemet med tändmissar var, som trucker påstod, tändspole, och jag har fått den utbytt nu.

Jag tycker mig känna skillnad på bilen nu från innan, men så har jag kört en Volvo 940 under tiden så kanske det som lurar mig. I vilket fall känns det bra!

Angående oljeförbrukningen tyckte de på Atracco att jag skulle köra på 5-40-olja, istället för 0-30 som jag kör idag. Läst lite om olja här på forumet och 10-60 har jag blivit avskräckt ifrån, men ska höra mig för lite till. 5-40 är väl, som jag förstår det, inte lika lösflytande som 0-30 så det kanske gör tillräckligt med skillnad.. Vevhusventilationen är förresten undersökt och det var det inget fel på tydligen.

De tyckte också att jag skulle testa att köra i en flaska Automec Oil System Cleaner innan nästa oljebyte. Är personligen skeptisk till sådana medel, men det kanske är en fix idé, som jag ska släppa. Är inställd på att göra oljebyte i slutet på månaden, så kommer nog kunna rapportera om det gjort någon skillnad i mitten på oktober ungefär!

/Pelle
ch
129
cheffer
525i -90
Castrol edge 10w60 tycker jag är en kanonolja, använder den i 330in (e46 det med dvs m54) och då sjunk oljeförbrukningen. Den drog visserligen inte alls lika mycket som din innan och oljeförbrukningen på den bilen är inte jätte hög även om man behöver fylla på lite mellan byten.

Omega har faktiskt väldigt bra oljetillsatser och du ska inte vara orolig över dessa, de används ofta på märkesverkstäder, även bmw verkstäder använder emellanåt omegatillsatser ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.