|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kommer inom kort köpa mej en e36a med m50b25 motorn. Enda problemet är att motorn måste ur, för den har rasat.. Finns det någon "how to" Guide här på forumet om vilken ordning man ska ta allt? Har skruvat massa bil innan, men aldrig någon bmw.. :/ Är det ett jätteprojekt att ta ur den motorn? Ska helt enkelt ersätta den med en annan m50b25. Finns det något värde i den rasade motorn eller är det bara metallskrot? Tror oljepumpen har gett upp, så lagrena kanske inte e dom finaste, men toppen är säkert skitfin. Någon som har lust att skriva lite snabbt hur jag ska börja, har tillgång till "fullgarage" och billyft, motorlyft o hela kittet. Tack på förhand /Dennis There's no need to fear, UNDERDOG is here! | |
|
Bmw TIS? Länk |
|
| Du kommer förmodligen kunna få en slant för din gamla motor, då dess bottendel är populär att använda till att bygga överladdat. | |
|
Det är motorn med vanos, trodde den utan vanos var mer turbovänlig? Tack daniel_80, den lär komma tillhands! =) There's no need to fear, UNDERDOG is here! |
|
|
Följ inte TIS till punkt och pricka. Plock inte kabelstammen från motorn utan lossa kablarna från bilen istället, betydligt lättare. Behöver du flytta kabelstammen till den nya motorn så är de mycket enklare att göra de efter den är ur. De är ganska "Straightforward" att ta ur motor ur E36, lättast är ifall man släpper ner motorbalken lite, eller åtminstone styrväxel och rattstång då är i vägen för oljetåget. Ska du ta den utan att demontera front? Annars är de rätt lätt att lossa hela fronten som ett paket från rambenen. Så får man lite mer svängrum. |
|
|
Kofångaren är redan av, för att plocka bort resterande prylar på fronten, typ lampor o hela plåtpaketet där, hur låssar jag det enklast? There's no need to fear, UNDERDOG is here! |
|
|
Fyra muttrar på varje ramben som håller "studsdämparna" sen två skruvar uppe längst ut på skärmarna. Plåten mot rambenen sitter även med en punktsvets, men de brukar ge sig ifall man lirkar lite. Annars borra bort.. Lyktorna måste ur, och de underlättar ifall du tar ur kylaren också. Kabelstammen som kommer från säkringsboxen måste hakas av, den lämnas med bilen. Vajern till huvlåset kan man häkta av i låset, eller så skruvar du loss låsen helt och hållet och låter de hänga med bilen. Men allt de där brukar ge sig när man står där och pillar.. Inget man behöver skriva en bok om... |
|
|
Som en liten parantes. Börjar du lossa kablar så märk upp varenda en även om du tycker att det är givet var den ska sitta. Det är väldigt lätt att glömma var den satt när du väl ska tillbaka med allt sen.. ///BMW - Was sonst! |
|
|
tack för svaren! =) återkommer om jag får problem There's no need to fear, UNDERDOG is here! |
|
|
Kontakterna passar bara på ett ställe, allt är "kodat". De blir väldigt givet när man väl lägger dit kabelstammen igen. Den går ju från säkringsboxen på vänster sida fram och sen längs över kylaren till höger.. Sen så kommer de ett par trådar från torpeden på vänster sida till spolarbehållare och tempsensor osv. men dessa behöver du knappt röra. Så att markera varje kontakt är nog bara onödig tidsåtgång.. |
|
|
Hahaha! Okay, lite uppdate här hur det går för mej.... Har nästan plockat bort hela fronten, samt massa plastkåpor, ac/kylare borta... höll på att plocka bort hardyskivan o avgassystemet.... Kom såpass långt att jag till slut fick för mej att det vore kul o slänga på ett batteri o se hur motorn låter... bara för att... olja fanns i motorn men kylen va helt borta o tömd på vatten... Sagt o gjort, på med ett fräscht batteri... drog på starten.. den startade.. låter precis som en motor ska göra.. inga missljud eller nåt..... Killen som sålde bilen sa att motorn var rasad.... jag tog han på orden givetvis.. han sa nåt om värmenöp, nåt om oljepumpen.... Killen verkade som sagt inte har så stor koll på motorer för övrigt... Om motorn rasat, då borde väl motorn för det första inte gått runt, och det hade väl framför allt vart en massa missljud? Hade igång den 5 sekunder ungefär... inga konstigheter alls.. kan det ha vart så att han fått batteritorsk, och helt sonika trodde att motorn gått sönder, för att den inte orkade dra runt på starten? Jag ska till garaget nu o göra ett kompressionstest, sätta tillbax vattenkylen o se hur den ter sej... =) There's no need to fear, UNDERDOG is here! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.