AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.496

Vinande ljud från bakvagnen

Er
35
Ermin
320i 2008
För ett tag sen köpte jag min första BMW 320 i 2008. Direkt från början hörde jag ett vinande ljud från bakvagnen, metall liknande gnisslande, ljudet kommer redan vid 50-60 km/h och hänger kvar upp till ca 120-130 km/h, sen om ljudet försviner vid dem höga hastigheter eller om de andra ljud som tar över vet jag inte. När jag lyfte upp bakvagnen och ”körde” så hörde man ett vinande ljud men det är skit svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån, det hörs lika väl på båda bakhjul, samt från bakaxel. Var i kontakt med bmw verkstad dem vill ha in bilen i några dagar för att kunna felsöka, då bilen har gått över 15000 mil har jag inga garaniter kvar så det kan bli en dyra historia. Jag uppfattar att det här ljudet blir värre när bilen blir varm dvs. när jag har kört ca 10-15 km. Några tipps på vad det kan vara för något??
Någon som känner igen det här felet??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan ju vara rätt många tänkbara orsaker - dåligt hjullager, bromsklossar/handbromsbackar som ligger mot skivan, bakaxelklumpen som är sliten/har dålig olja alt för lite olja, slitna drivknutar (fast de brukar mest "knaka" om de slitna), dåligt stödlager till kardanaxeln...kanske har glömt något.

Jag skulle börja med att byta oljan i bakaxeln (kan ändå vara dags med tanke på milen) - då kan man passa på att kika visuellt via avtappninghålet i bakaxeln på kronhjulet om det har några skador.

Kolla också hur oljan ser ut som rinner ur - är det mycket "glitter" är det en varningssignal på mekaniskt slitage/haveri - dock blir det alltid lite metallspån i bakaxeln eftersom oljan är ofiltrerad.

Kolla också efter ev. läckage från packboxarna - om oljenivån är låg kan bakaxeln lätt börja föra oväsen - kör man den helt torr på olja får man ett haveri...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Er
35
Ermin
320i 2008
Lämnade in bilen för två dagar sen, fick svar idag, metall spån i bakaxel, måste byta ut hela bakaxeln som tur är täcks det av bilgarantin :) tack för hjälpen
de
11
delin87
325d-07
Den garanti du pratar om, var det bilhandlarn som lämnade den garantin eller köpte du bilen privat?

Tack å förhand!
Er
35
Ermin
320i 2008
Det var via bilhandlaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.