AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.876

E93 M3 DKG Powerknapp och EDC

Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Hej. Vi är nyblivna ägare till en M3 årsmodell 2009. Det finns 2 knappar i bilen som jag ej riktigt förstår. Vad händer med bilen när man trycker in m-knappen eller EDC knappen, som även finns i 2 steg. Jag har sökt lite på Internet men inte fått något riktigt svar . Tack på förhand.

The sound from a big M :)
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
EDC är elektronika stötdämparna som kan justeras i 3 lägen:
Ingen lysdiod = komfort
En lysdiod = normal
Två lysdioder = sport

Med M knappen kan du ställa in ditt favoritläge gällande:
EDC
Gasrespons
DSC
Styrningen
Växlingshastighet om du har DKG låda
Shiftlight om du har DKG låda

Om du har Idrive så hittar du inställningarna enklast där
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008

"Vardaglig trotjänare"
Tack så hemskt mycket! Ja det är både DKG och i-drive. Jag pratade med en arbetskollega., Samuel från Millway motorsport. Så jag hade redan fått mitt svar. Men tack ändå!

PS lemans blå är lätt den mest attraktiva färgen på en BMW.

Rätt skönt att köpa en M utan att kolla sådana grejer innan/under köp :)
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008

"Vardaglig trotjänare"
Phoenix: jag tycker det var en onödig kommentar. För det första så är det min gamla fader som har köpt M3an. Då han bestämt ville ha en med automat och ej är någon teknik nörd så brydde han sig ej vid affären vad de knapparna gjorde med bilen. Men han frågade mig sen, och då jag inte va 100 procent säker så skrev jag detta inlägg på denna stora kunskapsbank.

Mvh T

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag anande kanske en viss ironi i Phoenix inlägg men jag kan ha fel...:-)

Instruktionsboken är ett bra tips annars men många är såklart på italienska nuförtiden:-)
Peddan förstod tydligen vad jag menade :)

Jag menade att köper man en leksak för ett par hundra laxar så brukar man kolla upp/veta vad man köper för typ utav bil och vad den har/inte har för utrustning.

Så nej, jag tycker inte kommentaren var onödig och det framgick inte att det var din far som köpt då du skrev att även du är ägare till bilen. Men det är en rolig bil som du och farsan köpt ihop, bara att gratulera!

Kör lugnt!
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008

"Vardaglig trotjänare"
Phoenix. Då jag missuppfattade din mening så ber jag om ursäkt. Min tyska är inte den bästa, så instruktionsboken hjälpte ej. Ja köper man en sådan dyr bil så bör man kanske kolla upp det innan. Men nu var inte fallet så och jag tackar hemskt mycket för de bekräftade uppgifter jag fick.:-)

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Med risk för att bli missuppfattad på alla vis.

Varför ser man så ofta äldre män som saknar teknikintresse köpa en M3 eller dyl. Hade det handlat om intresse och hobby så är det väl en sak men om man inte är en "tekniknörd" eller entusiast räcker det väl med en Skoda eller liknande?

Pratade med en äldre man som hade en R8 - "- Känns väl gött att ligga i 120 km/hr och trycka till för att släppa vid 200 km/hr" - Mannen bara blängde och sade "- Oh nej! Har inte kört fortare än 110 km/hr - och redan då går det väldigt fort".
"- Jaha! OK! Men ligga och köra kurvor i bokskogar måste ju vara härligt?" -
"- Tycker inte om när det svänger för mycket för jag blir yr då".

OK! Det är valfritt och vi har alla våra egenskaper och syften men jag har fortfarande inte förstått resonemanget trots timtal med min gamla svärfar (som har en M5 E61). Tror inte den bilen har varvats över 2500 varv någonsin (av honom dvs ;))

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008

"Vardaglig trotjänare"
Kävlingepågen: jag förstår precis vad du menar. Kan faktiskt hålla med!! Jag tror att det finns 3 typer av bilägare. Den som köper en dyr bil för att skryta, sen finns det entusiasten och den som ser bilen som ett färdmedel/inte bryr sig så mycket. Vilken kategori jag tillhör vet jag ej. Men min familj har alltid haft ett gott öga till BMW. Och när jag och farsan började kolla på cabbe med lite krut i så blev M3 nästan ett självklart val. Och efter att tittat på några och tillslut provkört så var det bara att skriva.

Sorry om jag blev lite långdragen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.