AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.794

E91 330d...Dags att spara till ny turbo?

We
19
Wetterflod
M3 E46 -02
320d E91 -06
520xd F11 -15
Bytte kondensor på bilen idag (kylarliknande saken som sitter framför kylaren :) Och i den processen så tog jag ju även av I/C och upptäckte till min förvåning lite olja i rören, även upp till själva spjället. Inga jättemängder direkt men ändå. Den ryker inte nånting och har aldrig gjort och går som den alltid har gjort. Men är det ändå ett tecken på att turbon börjar vara slut eller är det normalt med lite oljegenomtryckning? Dieselturbo som gått 16000 mil, känns väldigt tidigt för turboslut?

Börjar bli lite less på biljäveln, 2007as bmw och jag har på 9 månader bytt massa prylar, fixat en ihopkärvad bakrutetorkare, bytt kondensor (otur med stenskott) läckande panoramatak, halvt fungerande bakruteavfrostare..... mmmm tur den är lätt att skruva I, det ska dom fan ha credd för tyskjävlarna.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tror att lite olja kommer det alltid. Men det ska inte vara mycket.
Finns det nåt ställe du kan koppla på och kolla laddtrycket?
Jag fick i och för sig byta turbo på min 320d vid c:a 12000mil, men tror inte största problemet var tätningarna utan den elektroniska styrningen till VNT (som inte gick att köpa separat) Helt sinnessjukt att man måste byta hela turbon pga det. Hade lite olja vid turbinen både före och efter bytet så jag antar att det är normalt.
We
19
Wetterflod
M3 E46 -02
320d E91 -06
520xd F11 -15
Hmmm, har inte kollat om det går att koppla in o kolla laddtryck någonstands. Ska chilla lite och se om den börjar ryka eller nåt. Men jag hoppas det är "normalt", känns inte som jag byter turbo i förebyggande syfte direkt :)

Tack för svaret
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Byt olja var 1000:e mil, och stänga inte av motorn direkt när du parkerar, tomgång minst 30sek, eller mer beroende på hur hårt du har kört med bilen precis innan.
Då förlänger du livslängden på turbon något i alla fall.
Ax
43
Axxel
535dA -08
Helt normalt då bilen har sluten vevhusventilation. Dvs oljedimman från vevhuset ventileras till insugsröret strax efter luftfiltret.
We
19
Wetterflod
M3 E46 -02
320d E91 -06
520xd F11 -15
Skönt att höra Axxel. Tack för svaret
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Aha, misstänkte att det var från vevhusventilationen den anslutningen kom från. Minns nu att jag sett lite olja där. Kan nämna att jag uppgraderade fläktenheten till vevhusventilationen till en ny variant utan filter. Det kanske inte är fel att göra om det inte är gjort redan. Mitt filter var helt igensatt.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Såg nu att du hade en e90, då kan du glömma det jag skrev ovan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.