|
Sida 8 av 17
|
|
|---|---|
|
stugsittaren: jag lämnar frågan vidare till marin849, om vad det är för lim han nämner. Jag brukar ta hjälp av kompis som är ruskigt skicklig med plåt och kaross, och jag vet att han berättat att de ofta limmar nyare bilar istället för att svetsa. Blir lika starkt eller tom starkare, och ingen risk att plåten slår sig. Vet inte vad för lim han använder, men han reparerade t ex min M-front som jag oturligt nog skadade på en Bauhaus drive-in (det låg en pall med armeringsjärn på golvet, i en kurva bakom ett hörn - jag hade ingen chans att se det, och ett armeringsjärn gick rakt igenom M-fronten och splittrade ABS-plasten. Såg förjäkligt ut, helt spräckt och flisor hade lossnat. Blev ju ledsen och kom mig inte för att begära ersättning av Bauhaus (vilket jag faktiskt borde ha gjort, så här i efterhand) - men han limmade plasten och efter lack blev den som ny. Ruskigt skicklig kille. Det finns ingen ekonomiplåt till E39 vad jag vet. Svårt att svara på om bakluckan, det finns folk som är fantastiskt duktiga med svets och spackel, och har tid. Men för mig personligen har det varit bättre att byta luckan, ca 2300 kr för en helt frisk på bildemontering. Det är ganska mycket plock med det också (flytta över allt från den gamla luckan - du får bara ett plåtskal från bildemon - inte en färdig lucka. Men det måste man ju ändå göra (demontera), om man skulle ge sig på att svetsa i den. Jag bytte bakluckan på min i april 2009 när jag köpte den. Monterade en begagnad som fortfarande är helt rostfri trots vinterbruk, och passade på att laga elkablarna samtidigt. Dränkte luckan med linolja invändigt. |
|
|
Man blir ju lite nojjig på allt snack om släpskenorna på V8:orna...Frågan är hur många som drabbas i praktiken. 1% 5% 10%? Min har precis passerat 25000 mil men när jag köpte den bytte jag spännaren direkt. Detta var vid 20000 mil. Jag byter olja och filter var 1000:e mil och innan mig så har servicarna sköts korrekt. Jag kallstartar i princip aldrig bilen då jag alltid har värmare på om det är under 15 grader, Kanske skulle man byta spännaren var 5000:e mil? Min bil: Länk |
|
|
Simson ISR 70-03 är en elastisk lim och fogmassa som kan användas för att limma ihop allt möjligt, och den spricker inte. Den tål saltvatten också, används t.ex. inom båtindustrin för att limma "allt". Länk Terostat 9120 är en fogtätningsmassa som jag köpte av bilplåtslagaren/lackreren som fixade min dörr efter ett dörruppslag. Jag sa att jag ska laga falsrost och ville ha samma som de använder. Länk Båda är SMP-baserade, polymer nånting. Jag har använt Simson ISR 70-03 till att göra om några av mina dörrfalsar med mycket bra resultat. Det verkar sitta väldigt bra, fick nämligen chansen att testa TRE år efter första lagningen där jag var lat och endast lagade ca 3 dm på en dörr där det fanns ytrost på plåten bakom. Borde naturligtvis ha tagit hela på en gång. Iaf, när jag nu gjorde iordning resten insåg jag att Hagmans 2K epoxyprimer (ej vattenbaserad) sitter finfint på plåten och att Simson-limmet satt så bra att det var ett "evighetsgöra" att få bort, så jag lät det sitta kvar och "skarvade" istället. Dessutom kan man enkelt forma den med ett finger doppat i tvållösning (tvållösning/fukt fungerar som härdare) efter applicering, så att man ser till att lägga fogen så att man INTE skapar en vatten och smutssamlande liten "hylla" mellan plåt och fog i nederkant av dörrarna som BMW gör i fabriken, eller för all del när BMW lagar dörrarna på garanti. Man måste vara lite noggrann med timingen när man lackerar och sedan låta allt härda klart, annars kan man få sprickor i lacken. Fråga inte hur jag vet. Följ instruktion i databladet... Har ingen erfarenhet av att limma ihop plåtbitar, men ett elastiskt lim som inte spricker och som har bra vidhäftning och väderbeständighet känns som ett skapligt utgångsläge. Fråga en bilplåtslagare om du kan få köpa lämplig produkt av dem? |
|
| Bra tips. Jag får väl se om bakluckan och dörrar behöver ett nytt lager skydd efter vinterns saltstänk. | |
|
Sedan jag bytte remspännaren (skrek vid kallstart) samt kulledsbussningarna bak (gnisslade vid fjädringsrörelse) har jag kört med rutan nere och gasat i onödan varje dag eftersom bilen har 0 missljud och 1 vackert motorljud. Är jag normal? Varje gång jag mekat med E39an, vilket iofs inte varit SÅ mycket, har den alltid belönat mig med att visa vilken fin konstruktion den är och efteråt känns det alltid som att "shit, det var ju lättare än jag trodde". :) |
|
| E39 är en otrolig barn, men den har ett stort problem: Rost. Och det är inte kul att se sin klenod tyna bort. | |
| Det enda stället jag har reella problem med rost är ramen till bakrutan som jag funderar på om det är värt att plocka isär och blästra, eller bara byta skiten. Samt trösklarna och halva innerskärmarna fram som får stenskott från framhjulet (inga stänkskydd). | |
|
Sålde min E39 525 M Touring -03 Automat förra året och har nu en E61 523 iM Touring LCI Automat...visst saknar man E39`an! Kan tycka att den var mer ombonad inne samt att växellådan var härligare att köra..men tyvärr så var det rosten som gjorde vi bytte! Har redan varit in och fått min baklucka bytt pga rost..fattar inte att tyskarna inte kan få ordning på detta bekymmer när dom gör så grymt fian bilar annars :(!!! /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Skaffade mig en 528 Touring efter att ha varit utan BMW ett tag. Underbar bil, undrar om det inte är världens bästa bil :) "Bara" gått 21k mil. Går lika långt till utan problem. Det gäller att hålla efter karossen bara så att den inte rostar bort. De är sjukt billiga i drift, drar väldigt lite bensin för motorstorlek, har ingen kamrem, inga dyra saker som brukar gå sönder. Det är bara att köra! Kunde inte låta bli att köpa den fast jag har för många bilar :) Manuell och med sportskinn. Är sugen på att sätta dit ett utvändigt M-paket. Synd att bilarna inte har något värde längre. Tyvärr är den svensksåld så rosten har börjat komma lite, men det är ingen katastrof. Någon som lyckats göra en snygg lagning i dörrarnas nederkant? |
|
|
Dörrarna är lätta att fixa om man tar det innan det går under kanten till utsidan, då måste kunnig person lackera. Annnars blästra falsen, grunda , kitta o lacka är enkelt att få bestående resultat. Sök på Terostat i forumet. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
öh, läs tråden, det står ju längre upp :) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Aha där stod det :) tackar | |
|
Mina dörrfalsar lagades genom att först blästra, sedan lägga karosslim ungefär som kitt. Dyrare, men extrem vidhäftning och elastiskt (= stänger ute allt syre och vatten = ingen rost). Håller fint hittills. Problemen med rosten beror på att vi bor vid nordpolen. I övriga världen finns inte extrem kyla, vatten, salt, grus, dubbdäck i dessa mängder -- det är därför Svenska/nordiska bilar slits så hårt. Bytte nyligen de två stora dragstagsbussningarna fram, olja + filter + stift (tack Tyskland och USA för att priserna bara är en tredjedel av vad de är i Sverige) och gjorde service reset och läste ur alla felkoder med BMW Scanner. Just nu finns inget att anmärka på bilen, motorrummet och huvens insida är lika ren och blänkande som utsidan, och allt är mekaniskt bra -- till en låg kostnad. Otroligt trevliga, stiliga, ekonomiska bilar dessa - jag älskar min E39! |
|
| Jag har en 523i Touring 99 den har inte mycket rost, lagar bilen själv och tycker att BMW har inte lyckats att tillverka nån bättre modell av denna kaross. Har en fråga till er är det nån som känner nån plåtslagare/rostskyddssnubbe som kan hjälpa mig med min bil och som gör jobbet? Cheers | |
|
jag har haft e36 e34 e38 e39 e60 e53 jag tycket e39 är den bästa bilen har haft 11 st e39 från 523 till 540 kan inte fatta hur bra dem är lätt jobba med billiga reservdelar man kan precis göra va man vill med e39 ändas som är dåliga på e39 är ljudsystemet nuvarande bil e39 540 2001 vit med allt utr man kan få plus lite extra som jag har fixat typ e93 m3 växelspak med led smg paddlar som man kan växla vi ratten m5 speglar hemsidan till 540 Länk |
|
|
Från och med idag sitter båda barnen framåtvända i E39an! Bilen skaffades för ca 8 år sedan innan barnen kom och under hela perioden har 2 vuxna kunnat sitta med full komfort fram. Jag ger högsta betyg som familjebil. Nu ser vi fram mot ett antal år i bilen med enbart framåtvända barnstolar! |
|
|
Blir avundsjuka på er med fina E39-exemplar... Skiljdes från min fina 528i i september förra året, och nu har jag letat efter en värdig ersättare i flera månader. Verkligen svårt att hitta fina exemplar i Sverige. |
|
|
Fick hastigt och lustig lämna tillbaka min MB E-klass kombi -11 220 CDI tjänstebil, pga jobb-byte. Behövde en bil inför sommaren. I ett garage hos min sedan länge pensionerade farbror stod en 523i -00 med 7.200 mil på mätaren som inte körts mycket på senare år, pga sjukdom. Nya däck, nya bromsskivor bak, lite skönhetsrost som behöver fixas. Jag slog till och har inte ångrat det en minut. Saknar bara lastkapaciteten - lite! Komforten i en 14 år gammal premiumbil slår en 3 år gammal premiumbil, framförallt på ljudnivån. Sen är det en helt annan motorkaraktär mellan en turbodiesel 4:a och en sugmotor 6:a men ljudet vid 4000-5000 rpm är oslagbart! :-) Bytte framruta som orsakade vindoljud över 80 km/h, tack vara tips i detta forum. Nu orginalruta. Den här bilen ska pysslas om och vårdas för det är den värd. Min farbror var nära nog pedant i sina glansdagar. Blir det en MB igen??? |
|
| Grattis thenergy! Roligt med "garagefynd"! Får man fråga hur mycket du gav för den? | |
|
50 kSek var begärt. "Familjeaffär" inkluderade dock andra parametrar oxå så vad jag fick ge är en diffus fråga... :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.