|
Sida 14 av 17
|
|
|---|---|
|
Jag har ju "synat" E39 rätt bra så att säg... Det som slår mig är hur väl inredningen är ihopskruvad, bra materialval, till exempel så är "ramen" för klimapanelen i metall. En annan detalj är hur jäkla många tätningslister dörrarna har, det är först en list kring öppningen i karossen, sedan en list kring dörren, därefter sitter det ytterligare en list mellan rutram/kaross, och man avslutar med en list i dörrarnas nederkanterna, o som lite extra grädde på moset så drog man till med även en list i bakkanten på dörrarna... Det sitter även del skumgummi i håligheterna vid backspeglarna för att minska vindljudet... Dessutom är det god kvalitet på plasten i inredningen, inget som spricker eller går sönder vid demontering. Det finns dock detaljer med sämre/dålig kvalitet, tex klimapanelens knappar, speciellt "kallt" och "varmt" knapparna brukar få små mini-sprickor, syns om man tittar noga. |
|
|
Jag har haft många e39or i mina dagar :) som ni säger sä är det riktigt fin kvalitetskänsla i inredningen. I klass med Mercedes. E60 tycker jag känns mycket plastigaste. E60 e65 e90 tycker jag alla har plastig inredning. De använder mycket lackad plast vilket känns billigt. Inte ovanligt att färgen slits bort från knappar och handtag efter några år. Det betyder kanske inte är e39 är en bättre bil, men känslan är bättre :) |
|
|
Har haft ett 20-tal BMW och karossmässigt och i inredning så tycker jag att E34 och E39 är överlägsna i kvalitét .Men då måste man bortse från rosten!! Tysta och sköna är de även i 200+! Saknar mina 530/535 som satan!! |
|
| 540Touring: Kvalitetskänslan i E39:s inredning är mycket högre än hos motsvarande Mercedes. | |
| När jag bytte från min 540 -02 till E61:an jag har nu slogs jag av att "kassaskåpskänslan" saknades i E61:an, så ja E39 är en mkt trevlig och väl ihopskruvad bil :) | |
| Körde en 50000 milad bruksig 523iA -97 i helgen. Förvånansvärt tyst, o helt omöjligt att köra lagligt med, hamnade hela tiden på 140-150 utan att märka det. Snål runt 150 då motorn inte varvar mer än lite drygt 3000 varv, lika snål 140-150 som min Passat är i 120-125... | |
|
Alltid lika kul när denna tråden väcks. Dawwe, var den norrlandskörd eller hur var det med rosten? Jag drar mig dock från att kosta på min E39, man blir inte så motiverad när man hittar rosten på nya ställen varje vår |
|
| Körd i Skåne hela livet, fanns bra med rost så att säg, läs en "5000 kronors E39". Ruggigt "impad" över hur jäkla bra den gick, o som sagt helt omöjligt att hålla hastighetsgränserna, och snålare i 130 än vid 90/100 enligt ägaren då "lockupen" ligger precis på gränsen till att gå i vid 90/100 (varvtal kring 1800). Tippar på att den klarar kanske 2-3 år till utan att rosten får anmärkning hos bilprovningen. Maskinellt tror jag att den går "hur långt som helst", motorn låter hur fint som helst. Ägaren har så klart kostat på bilen "mekaniskt" så som att man bytt olja i lådan ca var 15000:e mil. Den har även fått nya bärarmar fram, nya skivor runt om, ny kylare o ny vattenpump, men detta är inget alarmerande direkt efter 50000 mil...Utöver detta har den fjäderbenen från en M5 E39, då de gamla dämparna "gav upp" runt 33000 mil, dvs inte så besiktningen klagade men ägaren märkte att bilen blev lite väl "svajjig". | |
|
När besiktningen klagar på stötdämparna har de för länge sedan tappat totalt. ;) I år ska jag byta alla länkarmar i bakvagnen, fixa den kosmetiska rosten (trösklar/skärmar fram vid hjulhus, hörnen på bakluckan på hyllan för shoppingluckan samt där bakre kjolen är infäst vid hjiöhusen bak), byta alla dämparna till bakluckorna, bromsar/belägg runt om, nya däck, inspektion II, sen blir nog byte av svänghjul/koppling samt hardyskiva och växelspakslänkage nästa år. Har kommit till det läget att "biljäveln ska hållas fräsch bara för att jag kan". Dessutom har bilen fungerat perfekt de sista åtta åren. Allt jag kan tänka mig istället för denna kostar ju 150-350 tusen. Har tyvärr bara gått 17000 mil eftersom den går mest till o från jobbet (8km). Bilar borde ha både drifttidsräknare och kilometerräknare. ;) |
|
| Håller med er e39an känns lite tidlös på nåt vis,fick tag i en 540 som bara gått 5500 som jag kollade upp historik o mätarställning på,skönt när man slipper se alla rostblåsor o knackande o rasslande motorer hade två 540isar innan där man plöjde ner tusentals kronor på men det kändes som det kom nya fel varteftersom man bara satte sej i bilen. | |
|
E39:an är i grunden en stabilt byggd bil med väldigt mycket komfort och "BMW-känsla". Största problemen är rost, rost, rost och vibrationer vid sliten bakvagn (särskilt touring).... Saknar E39:an ibland men samtidigt inser jag att rosten i allmänhet och bakluckan i synnerhet var dags att åtgärda och alla bussningar/leder i bakvagnen var dags att byta...skulle nog bli dyrt tyvärr! Så den fick bytas in... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fantastisk bil e39:an. Saknar den efter försäljning i höstas - hög oljeförbrukning och tilltagande rost till trots. Utöver nämnda problem så gick den felfritt de 8000 mil jag körde den. //Mats |
|
| Ny hyllning till e39,vart nere nu en sväng i sydtyskland 22800mil när jag gav mej iväg o slog om till 23000 på hemvägen,var ärligt talat orolig om den överhuvudtaget skulle hålla fram o tillbaks men bilen går ju ssnslöst grannt 140-160 konstant och olja o kylarvatten höll sej exakt på max både fram o tillbaks,saknar io försej 540isarna med betydligt bättre klipp men ändå | |
|
Jag saknade min 530i-01 i ett år efter att den sålts. Därefter blev det e38 och man hittade hem så att säga ;) // Magnus |
|
|
Jag var på sportlov nyligen med min ena 540 och det är verkligen inga problem. Fick iofs byta soppapumpen några dagar före avfärd men det är ju en normal del som går sönder. Det satt originalpumpen i. 36500 mil (!). Helt ok förbrukning totalt på veckan 1,05. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Jag fyllde tanken 95 okt när jag gav mej iväg,och har för mej att jag fyllde igen mellan berlin o leipzig Fick 0,89 och då mest motorväg o autobahn körning | |
|
Kanske kan pigga upp e39-frälsta lite i höstmörkret: |
|
|
Har nu kört ett par veckor med min nyinköpta e61 och jag måste nog säga att jag upplever e39 bättre på samtliga punkter. Körmässigt då. Inte rostmässigt ;-) Körde fruns 540 e39 (hon vägrar köra e61:an "själlös" sa hon och drämde igen dörren) av en händelse och herregud vad mycket gedignare allt känns. Ser bättre som kort förare, stabilare på vägen, tystare, bättre värme, skönare servo, skönare ratt, mycket skönare stolar då de i e61:an inte alls smiter åt fast de ska vara sportstolar. Dessutom halv-elstolar, snålt. Bättre stereo, men det kanske sitter olika "klass" i dem förstås. OSANNOLIKT mycket skönare motor men det är en orättvis jämförelse ;-) Sen att det varken finns tempmätare eller oljesticka i e61:an är ju ett skämt. Nä, hittills inte imponerad av e61. Länge leve e39. Måste hitta en fräsh med en 8:a i känner jag ;-) Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
När vi diskuterar våra fina E39 modeller. Är det någon som har koll om det finns s.k: "Executive Edition" eller "Exlusive Edition" versioner? Frågar eftersom jag köpte en till E39 540iat -02 i höstas. Den har mycket extra/komfortutrustning. Tex: Tvåfärgade trälister Eljusterbar träratt Svarta El Komfortstolar med kraftigare "perforerat läder" jmf "vanliga" stolar. Svart innertak + Glaslucka Navi MKIV (M-logga vid uppstart) + GPS telefon modell Nokia. Webasto PDC fram och bak Elektro chromatiska (aut avbländbara) yttre backspeglar, el-infällbara Kromade dörrlister, och ringar runt instrumenten mm Har googlat på E39 "Executive och Exclusive Edition" men hittar inte mkt info om det är något utrustningspaket, tex för de senaste årsmodellerna. Magnus |
|
| Fanns ju stockholm open edition men det var kanske mest 525or. Dom hade väl lite annan utrustning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.