|
Sida 11 av 17
|
|
|---|---|
|
Det är nog helt och hållet upp till dig. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Hej, har läst era hyllningar och kan bara hålla med! Har under den sista tiden börjat köra lite längre sträckor med bilen och kan inte säga annat än att den är underbar i motorvägsfart. Har fått beröm för bilen av flera Volvo-ägare som har 10-12 år nyare bilar, vilket känns roligt. Har haft bilen sedan den var 5 år gammal (2004) och är väldigt sugen på en F10, men bilen känns för bra för att säljas så det får tyvärr vänta med bilbyte. |
|
|
ska tillägga att berömmet gäller komforten. Bilen känns trots sina 21000 mil på mätaren väldigt tight. Lite tråkigt idag att det bara blev en 520 ,men vid köpet så avgjorde försäkringspremien frågan i val av motorstyrka. Idag hade jag önskat att det blivit en 528. |
|
|
Min 540 passerade idag 30000 mil. Jag stannade vid vägkanten, gick ur och bockade mig för bilen och höll en tyst minut av vördnad. Nu tar vi nya tag mot 40000 mil. Jag tror det blir en trevlig resa. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Idag fyllde min E39 femton år! Firade den lite grann med döttrarna efter en tur till glasskiosken. Kul, skaffade den för snart 10 år sedan när äldsta låg i magen och triggade inköp av kombibil. | |
| Jag vart glad av att sälja min för att det var en helt fungerande bil. | |
|
Min passerade 15000 mil i helgen. Motsvarar nog 45000 eftersom den gått 8000 i Stockholm samt resten inne i Linköping. Ägaren envisas dessutom med att sladda friskt och rengöra avgassystemet invändigt då o då också. ;) Den är oerhört skön att köra! Chassi är perfekt (bytt), känns väldigt tajt o fin. Det enda negativa är kopplingen kan hugga lite i vissa lägen. Borde bytas för att återställa rätt mysfaktor. Ja och motorn borde bytas från 525 till 530. ;) Kan inte se nån annan bil jag skulle kunna trivas lika bra med för den milkostnaden! Lättmekad! |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
slog på AC för första gången i sommar igår kyla kom! verkar hålla tätt efter en vinter till 320000mil en 99:a |
|
Äger en E61 (2.5l) jag, är mycket nöjd med denna. Medans en kompis ägt en 523 e39 under 3 års tid, han är förälskad i den. e39 är en fantastiskt bra bil, och jag ser inte min kompis byta upp sig på många års tid. |
|
|
Köpte en 525iA för ett par veckor sedan, 27000 mil nu. Känns som ny innuti. So much nostalgia. Underbar bil. __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Tänkte det var dags att vecka denna tråd till liv igen! Vilken bil jag än byter till så tenderar jag att alltid att längta tillbaka till E39. Efter att ha provat på A4 B5 i drygt ett år så märker man herregud vilken skillnad! Allting var ju 1000 x bättre på E39. Inte just en specifik punkt, utan den totala körupplevelsen. Så nu är man på jakt efter en fin 528/530, hittar ni någon fin får ni gärna tipsa. Synd bara att E39 kanske är den mest sönderstylade bilen, i typ 75% av alla annonser har bilen fått falla offer för stylingens onda värld. Svårt att hitta original idag... Hade även riktigt otur när denna just kom upp: Länk Var redan någon på väg upp från Malmö efter bara några minuter... |
|
|
Nu är jag ingen Audifantast men du får ju jämföra A4 med en 3-serie isåfall då A6 är storleksmässigt jämförbar med en E39. Ja fina E39or växer inte på träd kan du tänka dig M5 eller 540 så är mina till salu ;) |
|
|
Hehe det stämmer, A4 B5 motsvarar ju E36/E46. Kanske lite orättvist men ändå :) Mina pengar växer inte heller på träd tyvärr, M5 är ju drömmen men det är lite för långt bort ekonomiskt för mig. 540 har jag ägt, och det blev lite dyrt då jag egentligen inte kör så mycket. M52/M54 är ju nästan den perfekta motorn när man tänker på balans mellan kvalité, körglädje och ekonomi. |
|
|
Instämmer Köpte förra veckan en 530 2001 års modell som var i nyskick ute och inne. Importerad av en äldre herre som skött den pedantiskt under 11 år. Som många säger: detaljkvaliteten är mycket hög och byggkvaliteten känns mycket bra. Kul att åka på 'ballongdäck' igen (225/55/16). Bilen går verkligen mjukt. Denna har inte heller sportchassie. Nästan tyst i 140. Undrar också vad poängen är med startknappen som jag har på mina e91. Eller blinkersautomatiien som jag aldrig blivit vän med. Men såklart, modellen är äldre och i vissa avseenden märks det. Men en välhållen e39 ger massor med bil för pengarna. Matthias |
|
| Oj, stort grattis Matthias! Det är precis en sådan jag spanar efter! :) Hur mycket fick du ge? Har du några bilder? | |
| Bara fingra på blinkersspaken på en e39 så längtar man efter att få använda den nästa gång, inget automatiskt bös. Väldigt distinkt men perfekt avvägt motstånd samt minimalt glapp efter 13 år. | |
|
Rost. Fienden nr 1 för e39/e46 och det är inte kul att pula med skiten. Vore det inte för rosten så hade jag behållit min 525 02, om inte annat bara för att ha den. Framtida kultbil helt klart. Inget var egentligen slut på min som gått 23`mil. Men den började rosta. Bytte generator vid 21`och gasspjället vid 22, båda väldigt irriterande fel, men inga katastrofer ekonomiskt. |
|
| Ja, tyvärr börjar det bli svårt att hitta rostfria e39or. | |
|
Min 540iA Touring har gått över 33 000 mil nu, och känns fortfarande solid. Har haft den i 7.5 år och har bytt mycket sliltagedelar: stötdämpare, fjädrar, styrleder, bussningar, kylare, kondensor, PCV, släpskenor m.m. och lät fixa lite småproblem med den i vintras/våras: rost i bakre domkraftsfästena. Bort med yttre sparklådorna och bort med den dåliga plåt som fanns i de inre sparklådorna, frisk plåt sedan dit med nya sparklådor och nya förstärkningsplåtar för lyftpunkterna, och nya lyftgummin. Passade på att plocka av alla shadowlinelister och lät lacka dem högblank svarta. Lät även klarlacka inre bakljusen. Original har de inget UV-skydd, viilet är varför de blir matta. Det hjälper inte att polera, mattheten är tillbaka efter ett par månader. Men med klarlacken behöver man aldrig polera igen. Blev ett lyft. Nya stag i bakvagnen (fastrostade) och fyrhjulsinställning. DEFA batteriladdare och en solid slangvärmare i aluminium med cirkpump och termostat från finland, med DEFA-anslutning. Ny stereo, ur med den gamla DSP och in med Phoenix Gold z600.5, ny huvudenhet (kinesisk Eonon med digital-TV och modern GPS), två 10-tummare i en egenbyggd subwoofer i reservhjulsutrymmet, Infinity framhögtalare, framstolar i svart nappa Heritage från en M5 och orange LED-belysning i dörrsidorna. Är mysig nu. Men det är ganska stor skillnad i komfort mot min E65 745 som jag körde när min 540 var på verkstad. E39 är som en liten sportbil i jämförelse, särskilt om man har E39 sportstolar - som man ju sitter helt fast i. E65:ans komfortstolar är också skålade, men inte lika extrema. Samma sak med M5-stolarna, inte lika extremt skålade. Nästa steg bli nog att göra något åt avgaset. Jag har en MagnaFlow rosfri slutdämpare för lite mulligare ljud och dubbla runda, "staggered" 70mm slutrör, men tycker att det durrar för mycket. Jag vill ha den tystare. Jag lär behålla den åtminstone fem år till, så länge det går. Det är kul - mer personlighet att ha en riktigt fräsch E39 med puts, nu när det inte finns så många av dem. Jag gillar E60/E61 också, främst inredningen i LCI. De är som ett halvsteg till E65 - lite större, tystare. Men min 540 behåller jag... :) |
|
|
Hoppsan! Ställer du ut bilen till beundran då och då? :) Trösklarna har du några bilder på det arbetet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.