|
|
|
|---|---|
|
Hej! För en tid sen så bestämde jag mig för att bilen skulle sänkas. Så jag kollade runt på ebay och diverse sidor som sålde olika kit. Men jag var osäker på vad som passade och inte passade då det stod olika överallt - tex att det var anpassat för både 6-cyl och v8. Så istället för att riskera problem och beställa från tyskland så tog jag kontakt med en svensk aktör. Jag berättade att jag ville ha delar som var avsedda för min bil och han tog fram ett kit med styvare dämpare runt om samt sänkfjädrar. Vid monteringen visade det sig att jag hade fått prylar som inte passade, de främre dämparna hade alldeles för kort stång och det var omöjligt att få på topplagringarna. Det visade sig att dessa var avsedda för 6-cyl modellerna. Istället kom vi överens om en deal där jag fick ställbara coilovers som var värda lika mycket och att de stod för frakt av de gamla prylarna samt de nya. Dessa passar dessvärre inte heller, vilket jag ringde och sa direkt när jag mottagit dem. Stången från dämparen är alldeles för kort, det fattas ca 4 cm för att kunna få på topplagringen! Företaget insisterade på att jag skulle montera dem då de hade kollat med leverantören i Tyskland hela 5 gånger, samt att 6 och 8-cyl bilar har samma dimensioner på dämparna fram och att det enda som skiljer är axellasten - som gör att TUV inte godkänner satserna till 535/540. Jag lovade även att ta bilder vid monteringen som mailades till företaget. Svaret jag fick var att mina fjäderbenslagringar inte var original och istället tillhörde M5, samt att de inte kan ansvara för vad tidigare ägare gjort med bilen. Enligt dem var även mina original Sachs-dämpare avsedda för M5, även fast artikel nr på dämparna överensstämmer med original för min bil. Det roliga är att enligt realoem så har 535/540/M5 samma fjäderbenslagringar vilket jag även har påpekat för dem nu. Enligt dem själva så har de fått sin information från BMW i München. Deras slutgiltiga lösning är att skicka fjäderbenslagringar som "ska passa" till min bil och att de står för frakten, men att jag får betala 520kr/2st. Sedan påpekar de att detta är allt de kan göra för att hjälpa mig med mitt "projekt" och att om det inte funkar så kan de inte hjälpa mig mer. Jag misstänker att jag har fått ett coilover-kit som är avsett för 520/523/525/530 - vad behövs i sådant fall för att montera detta på min bil? 530-topplagringar ser mycket grundare ut, skulle det fungera att montera coilsen på min bil om jag fixade dessa? Är det hela kittet som behövs, lagringar och gummiringar m.m? Hur tycker panelen att jag ska göra? Är extremt trött på att skruva med bilen och detta är 3:e gången jag har haft isär framvagnen på parkeringen framför huset. Tänker vänta med att hänga ut aktören då de trots sin inkompetens har varit tillmötesgående. | |
| TLDR: Läs det sista om ni inte orkar gnaga igenom hela texten, det blev en del text tyvärr! | |
|
Hur menar du att det är omöjligt att få på topplagringarna? Går dom inte ens på om du inte sätter i fjädern? För jag tycker mest det låter som att du behöver en bättre fjäderbenskompressor. Men att byta topplagringar är ändå inte så dumt, dom brukar bli glappa. Så hoppas det löser sig. Det skulle vara intressant med lite mått på topplagringarna och dämparna så man får reda på vad som skiljer på olika modeller. /Mats J |
|
|
Nej, alltså: Mina nya coilovers behöver inte komprimeras för att monteras(eller det skulle inte göra någon skillnad), den avsvarvade delen av stången som går igenom topplagringen är helt enkelt för kort. Jag undrar nu om det skulle gå att montera dessa med topplagringar från tex en 530 då dessa ser tunnare ut. 530: Länk 535: Länk Är det någon annan som har monterat dämpare/coilovers anpassade för 6-cyl e39 på en 535/540/m5? |
|
|
Suck, en edit-funktion skulle behövas. För att klargöra, nej topplagringen går inte ens på om jag plockar bort fjädern. |
|
|
Ja då fattar jag. Man undrar varför BMW krånglat till det så från början... /Mats J |
|
| kan du ta lite bilder? =) vet folk som monterat coilvers avsedda för sexorna på åtorna med de har bara byta toplagringen som är avsedd för sexorna? / Henrik | |
|
Så här såg det ut med originallagringarna. Länk To be continued... |
|
|
Om du berattade for firman vad du hade for bil tycker jag att dom ska sta for lagringarna alt lata kopet ga tillbaka...... MVH David Öfverdahl |
|
| om du fått coilovers för sexcylingriga ska de gå på om du byter till deras lagring! du har inte provat att dra ihop fjädern för att få på?? | |
|
Självklart berättade jag för firman vilken bil jag har. Gjorde det extra tydligt då jag verkligen inte villa ha fel prylar. Henrik: Nej, det hade absolut inte gått med originallagringarna och mycket riktigt så hade de skickat coilovers för 6-cyl. Det löste sig i slutändan, lagringarna som företaget skickade passade. Så nu är bilen epa-sänkt fram tills jag orkar ta mig an bak. :) Jag har fortfarande inte fått tag på företaget, har inte betalt något än nämligen och hoppas verkligen att de står för kostnaden. Deras motivering till varför jag skulle stå för kostnaden var ju att min bil skulle ha varit ombyggd tidigare vilket är totalt nonsens! |
|
| tur det löste sig!:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.