AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.206

Finns Bmw 320d Touring med 150hk eller 110 kw i tyskland ?

Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Jag har precis köpt en Bmw 320D Automat. Och nu till mitt stora problem. Bilen har rullat 20000 mil. Dax att byta partikelfilter :( Visste inte detta förrens jag köpt bilen. :( När jag sedan ska beställa ett filter till min bil (som jag tror är en 163Hk) så säger dom att det är nåt lurt med bilen. Det står att det är en 110Kw motor, alltså 150Hk (finns det inte bara bensinare på 150Hk). Och vad jag vet så har Bmw aldrig gjort någon sådan motor (Har Bmw i Sverige heller aldrig hört talas om). Ringer svensk bilprovning (som reggat in bilen som en Tyskimport). Dom säger att coc-dokumentet från Bmw i tyskland (alltså bilens papper från fabriken där dom byggde bilen). Säger att det stämmer. Finns det någon som vet Om det finns en speciell modell i Tyskland som ligger på 150 Hk? Bmw i Sverige hävdar iaf att det är en 163hk. Blir lite förvirrad. Kollade den mot en annan likadan bil. Den låg på 163hk och har samma motor betekning som min. Hmmm.... nån som vet nåt?? Tacksam för svar :)

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Skriv dina 7 sista siffror i chassinumret så kan det säkert hjälpa.

"You can call me Bon"
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jodå, det fanns den varianten också. Tror det var ursprungligen en specialare till Nederländerna pga deras skattesystem. Möjligen har bilen sålts ny i Holland för att sedan hamnar i Tyskland, där du köpte den?

----
BMW CS #6212
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Jag är andra ägaren till bilen. Han som ägde den före mig hade den i två år. Före det är den köpt ny i Tyskland av hans vän. Bilen är maxutrustad på alla vis som man kan tänka sig. Så känns lite snålt med 150Hk :/ När jag ringde Bmw här i sverige, så sa dom att den går som en 120Kw´s, alltså 163Hk. Man blir ju lite snurrig hehe.... dom 7 sista siffrorna i chassinumret är KZ22179.

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Jag sökte på bmwfans.info på ditt nummer, där kommer upp flera olika filter. Varianterna är eu3 och eu4, men det borde väl BMWhandlaren kunna reda ut.

"You can call me Bon"
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Ok, tack. Jag kan tydligen ha samma filter som det är till 163hk. Efter som dom säger att det är samma motor. M47S, som dom sa att den heter. Men varför säger dom att det är 163 Hk i min här i Sverige!? Och i Tyskland är det nåt helt annat :/ Nu vill man ju veta om jag har en 150 eller 163 Hk :/

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Du får gasa och känna efter :)
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Det är ju just det. Den går ju som ett skott. Hur jä...la bra ska inte dom andra gå isf. Måste prova en annan MED 163Hk :)

120 kW enligt: Länk
Dock så finns det en rad i utrustningslistan som säger: "S843A Power reduction" så den är kanske "strypt" på nåt höger vänster...
Den har troligtvis ingen skillnad på motorn är en "vanlig" koden är vanligast tillsammans P7R9A EDITION FLEET vilket innebär att den är såld mot företag i större partier och då är det bra om effekten på pappret är lägre.

Exempelvis finns Porsche Boxster/Cayman med på pappret lägre effekt i Norge trots att det är exakt lika snabb som en vanlig = pappersprodukt gjord i det fallet för att få lägre skatt (rejält lägre blev det, har för mig minst 50tkr norska!)

Här är tråd om en 525d E61 med samma kod Länk

Stephan
Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
TACK som F-n :) Blir så glad när jag läser och märker att det finns så kunnigt folk som vill hjälpa till :) Alltså kan min vara en 163Hk då, fast det står 150Hk, om jag fattat det rätt!?

Visa användare
86
Bmw-nightrider
320d Touring -07
Någon av er kanske även vet det här :) Kan man kolla på dvd-film i bilens navigationssystem, där det står DVD? Eller är det bara till för navigatorn? Vet någon om det går att byta navigatonsspråk från Engelska till svenska på nå vis? En fråga till. Visst ska det väl gå att öppna bara glaset till bakluckan på dessa bilar. Min sitter fast men har en knapp under vindrutetorkaren bak. Är det isf där man öppnar den eller finns det nån "spärr" inne i bilen :/

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.