AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.942

Nybliven E32 ägare med funderingar.

He
4
HemleN
540iA Touring -01
730i -90
Blev igår ägare till en lagom risig 730i från 1990 med manuell 5vxl. Bilen är enbart tänkt som bruksbil och är inget exemplar som egentligen är värt att rädda enligt mig, 7 ägare sedan import för mindre än 10 år sedan har satt sina spår om man säger så.
De tre stora problem jag har upptäckt hittills är att:
1. All instrumentbelysning är död utom färddatorn och mätarställningen, känns osannolikt att alla lampor skulle ha gått utan att någon brytt sig om att byta? Har läst mig till att ett vanligt fel är att reostaten säger upp sig, men borde inte färddatorn och check-control displayen vara döda då också? Har för mig att de gick att reglera med reostaten på min förra e34 iaf...

2. Växelspaken är otroligt trög, växlarna går i fint och tyst och så men jag saknar den där känslan av att spaken "sugs" mellan lägen, istället måste jag ta i ganska hårt hela vägen genom växlingen, inte speciellt lyxigt!

3. Här kommer det värsta, (jag hoppas att det bara är ett gemensamt fel som orsakar alla symptom iaf.) När jag växlar lite "ryckigt" så klonkar det rätt duktigt i bakvagnen (främst höger bak tror jag), och när jag svänger lite lagom tvärt åt höger hör man ett riktigt rejält klonk, i början hoppade jag till varje gång och trodde nästan att jag hade tappat ett hjul!
Har även märkt att när man ligger och pumpar på gasen så känns det nästan som den "torque steer" som fwd-bilar lider av, att bilen vill dra åt höger när man gasar och sedan slutar när man släpper gasen. Annars känns bilen stabil på vägen och slukar ojämnheter som en gud!

Allt det här är saker som jag absolut kan leva med när jag åker till jobbet eller ska storhandla, men vill ju inte att det ska bli värre.
Är det värt att försöka åtgärda problemen och isånnafall hur bör jag göra? Vill inte gärna lägga ner några enorma summor på en 22 år gammal bruksbil, men om det är billigt/lätt åtgärdat ger jag det gärna en chans!

Så tips någon? :)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
1. Lampor är löjligt. Riktiga män är inte rädda för mörker.
2. Gå på gym och ta i!

;-)

3. Har samma/liknande symptom på en 740i -94. Har inte orkat leta bland alla bussningar men har du en massa ork så river du avgassystemet och kollar bussningar typ från hardyskivan och bakåt. Är det något sånär friskt undertill kanske du bara behöver ett par nya muttrar till avgassystemet när du diagnostiserat klart. Detta gör du såklart efter att du ryckt och kikat från bakhjul och in mot bakväxelklumpen. Att få ut själva axeln mellan bakaxelklump och är ganska lätt och ger klart besked om det är en ny sådan du behöver.

Annars tror jag bakvagnsklonk och diverse vibrationer från drivlinan är ett ganska vanliga fel på dessa tunga, gamla f.d. lyxbilar som degraderats till bruksbilar av många (mig själv inkluderad). Mycket lycka med pillandet! Ett tag kan du nog köra med klonkandet om det inte stör dig för mycket.
He
4
HemleN
540iA Touring -01
730i -90
1. Jodå, om det är för komplicerat slänger jag dit en diodremsa i överkant och strömtjuvar på p-ljuset :p
2. Är inget problem så, tänkte mer om det var något enkelt man kunde smörja upp eller så bara.

3. Har väldigt svårt att tänka mig att avgassystmet har något med detta att göra, känns snarare som om hela bakre hjulupphängningen vore lös :/

Tack för tipsen iaf!
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
2, kräla under och se över alla leder till spaken och byt det som är dåligt.

3, kolla silentblocken, krängningshämmar bussningarna.

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Oljebyte på lådan till en fin ATF olja gör även underverk för växlingarna.

Vet inte hur länkage mellan växelspak och låda ser ut på E32 men på E38 är det en vajer som rostar och kan avhjälpas med lite olja i båda ändar i bästa fall, värt att kolla, och billigt. Lycka till !/ Vedbodtrimmarn.

mrMPOWER
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

2. Garanterat rost i växellänkaget.
TW
121
TWX
750 il -96
Klonket är troligen mellanlagret (därför du skulle ta ner avgassystemet) så helt rätt avgassystemet är det inte. När du ökar farten så ändrar kardan sig och slår i karossen kan få samma fel när du släpper gasen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.