AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.909

M5 E39 - vanligt med dåliga vevlager?

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Hej!

Läser runt en del på M5Board om M5 E39 och det påstås att det är relativt vanligt att man behöver byta vevlager, och att dessa slits relativt fort på dessa motorer.

Här är några exempel på information om detta:

Länk

Länk

Länk

Länk

Har inte läst så mycket om detta i Sverige tycker jag, någon som känner till detta eller har egna erfarenheter?
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag har endast hört och läst om det på m5board.
byt olja var 500e mil så slipper man oroa sig :)
Precis då blir det inga problem
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Aldrig sett nån M5 E39 till salu som haft bytta lager faktiskt. Såklart har det skett, men vanligt är det inte. Det där kan vara en m5board-sjukdom. Britter och amerikaner har en överdriven förkärlek till att byta ut saker "bara för att". Bra om man ska handla bil av dom, men ska man följa alla privata rekommendationer har man snart bytt eller uppgraderat hela bilen. E39-forumet på m5board är världens överlägset bästa källa för de här bilarna helt klart, men i vissa lägen får man nog göra en ytterligare bedömning. Ska man gå på deras råd så är nog varenda M5 E39 som är till salu just nu i Sverige en tickande bomb, för dom har inte haft det bytt.
M5 E39 varvar inte högt jämfört med andra M5or. Känns inte som nån sån motor som skulle käka lager. Finns en del långmilare i landet och jag har då ännu inte hört från någon av ägarna att det skulle behövt bytas lager. Hade det varit ett problem hade det garanterat funnits information från BMW om det (som med t.ex kolvringarna och vanosen). Vad jag kan se är det samma lager nu som monterades från början (rätta mig om jag har fel).
Byta olja ofta är ju en bra rekommendation, särskilt om man kör kortare sträckor eller i vintertemperaturer. Samt ännu viktigare förstås att man använder rätt typ av olja. Nu när bilarna kan köpas av i stort vem som helst så ökar ju chanserna att någon snåljåp häller i nån riktig sunkolja i en bil som endast ska köras på TWS (enligt BMW och då gällande bilar före 3/2000).

M5 E39 i Sverige Länk
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag kan minnas att det stog en m5 -99 med def vevlager på blocket tillsalu för 4-5 år sedan för en billig penning,en bekant letade febrilt efter en motor på skroten men det fanns bara 1 som dom begärde 50k för med hål i oljetråget så de blev ingen affär.

Det är den enda med "ras" jag sett genom åren,
kan bara spekulera i hur lagren gick slut,inget konkret att de skulle vara direkt vanligt iaf.
mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.