|
|
|
|---|---|
|
Har en e21 77 som stått i varmgarage sedan 1997. Hur ska jag göra, kan jag pumpa däcken med lite luft så jag kan rulla ut den? Kommer självklart att slå i olja innan jag gör ett startförsök. | |
|
Innan start skulle jag göra ett oljebyte (inkl. filter) och sedan ta bort bränslepumpsreläet och köra motorn några sekunder med startmotorn för att få igång oljecirkulationen. Varför skulle du inte kunna pumpa däcken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om luften pyst ur däcken så att den stått "på fälgarna" ett längre tag så är risken stor att det uppstått skador i däcksidorna där dessa legat dubbelvikta i ett skarpt veck! Per L |
|
|
Lägg bilen i växel och gunga fram o tillbaka så kolvarna flyttar sig något, så en ev beläggning i cylindern skavs bort. MvH Micke |
|
|
Det är ju ingen luft alls i däcken, att de läcker räknar jag med men tänkte mest de kan explodera i ansiktet på en medans man pumpar. Men det är klart är det hål i dem så blir det aldrig nåt tryck så jag trot inte man behöver oroa sig. |
|
|
Var över och tittade på bilen idag. Helt otroligt ena däcket är halvfullt trots att den stått där sedan 96. 16år. De andra däcken är ju spruckna av att fälgen stått på däcken utan luft så jag tror inte ens att de går att pumpa. Jag har fyllt vinterdäcken och nu måste jag hitta en tillräckligt låg domkraft som går in under bilen är rejält sänkt en gång i tiden. Fult och besvärligt skulle jag säga att det är. Kan bromsarna låsa sig när den stått inomhus? bilen knuffades in en gång i tiden. kanske dom inte är låste nu men kanske låser sig om kolvarna trycks ut och sedan kärvar. Under såg det inte så farligt ut faktiskt så jag tror inte det är så mycket rost på karossen en och en annan länkarm kanske. |
|
|
Om du får för dig att pumpa upp dåliga däck skall du vara lite säkerhetsmedveten och inte stå vid däcksidan utan ställa dig så att du står mot slitbanan - om däcket sprängs går kraften alltid ut åt sidorna, medan slitbanan är mycket stark och står emot trycket mycket bättre. Detta skall man alltid tänka på när man pumpar stora däck (t ex lastbilsdäck, traktordäck etc.) eftersom de har mycket större luftvolymer som kan frigöras plötsligt (nästan som en krutexplosion). Händer tyvärr dödsolyckor när folk står vid sidan av stora däck och de smäller... Men är de så dåliga som du beskriver lär väl luften pysa ut mellan däck och fälg om inte annat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
De behöver ju inte fyllas fullt utan endast lite luft för att få rull, hur som helst så har jag i alla fall vinterdäcken. Jag är mest orolig för att bromsarna ska låsa sig när den står i garaget eller halva bilen inne /ute. Så jag tänkte rullaa eller dra ut den innan jag ens trycker på bromsen, vet inte ens om den startar jag har inte möjlighet att byta någon olja innan tyvärr. |
|
|
Du bara måste filma detta och lägga upp i här i tråden! Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Vilken del vill du se? |
|
| Att starta en bil som stått så länge utan att byta olja kan sluta olyckligt. Gjorde själv det misstaget för många år sedan. Hade blivit små klumpar i oljan av kondensvatten (eller av annan anledning?) som satte igen ett smörjhål så ett vevlager skar. Kanske ingen fara med en bil som stått i varmgarage men jag skulle inte chansa utan att byta oljan. | |
|
problemet är att jag har inte möjlighet att byta oljan. Kankse att suga ur den. |
|
| Nej det är såklart upp till dig att chansa... | |
|
Länk En sådan brukar jag använda när jag bara skall byta olja på bilarna - fungerar mycket bra! Bara att suga upp oljan via oljestickans hål. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
delorian: Så mycket som möjligt med en rundtur runt bilen och självaste uppstarten är ju viktigast :D Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Ett problem till. Den är rätt låg kan man säga.. Exakt som på denna bild. Länk Frågan är om domkraftsfästet är den veckade listen precis till höger. Håller på och försöker leta upp lite bilder. |
|
|
Lägg några plankstumpar framför hjulen och dra upp bilen på dem så får du in domkraften, och kan byta hjul! Lycka till ! Mvh, TP. mrMPOWER |
|
| använd orginal domkraften, den går under garanterat! bara de finns tröskellådor kvar så ska de nog gå, domkraften sätts där de sitter en bockad plåtbit som sticker ner en cm i varje ände | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.