|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min BMW 525D -09 ( Mil 10000) aut rycker ibland när temp är lägre än +10 grader ute och gärna regn eller fuktigt väderlek. När det är sol och ca 15-25 grader går bilen helt perfekt. Symtom: Rycker till ibland under uppvärmningen (10-30min). Även det kan påverka automatlådan när jag släpper bromsen i drive läge vill bilen gärna skutta iväg. Det sista sker aldrig ifall motor spinner korrekt. Fråga: * Kan en diesel spridare fungera bra ibland eller är dom alltid dåligt när dom börjar strula. Det samma gäller tempen. ( Även kört spridar rengöring) * Kan det vara LMM som strular och ger fel signaler till motor och växellådan? Kan tillägga att bilen har varit inne på felsöknings hos BMW utan resultat. Inga felkoder i motor eller lådan. Oljenivån är ok i lådan. Hoppas på support eller tips. //Steve121 | |
|
hmm.. känner igen det där på min 530d 09. trodde att jag inbillade mig.! Åker jag sakta i tex ett bostadsområde upplever jag bilen som småryckig. å just vid fuktigt väder..!!inte annars. därimot upplever jag att 2ans växel vill ligga kvar allt för länge innan den växlar upp.Vid lugnt gaspådrag.(ca 2400v/m..)återkom gärna om du hittar felet med ryckningarna/tony |
|
|
Intressant, har bara haft min i 3 mån ännu. Lyssnar på allt sådant. Mvh Jonas B |
|
|
Om de inte hittar några fel på BMW, skulle jag rekomendera en mjukvaruuppdatering. Kostar runt 2' på BMW mvh Marin |
|
|
Symtomen på hackningarna är som misständningar. Jag upplever att det är någon spridare som inte arbetar korrekt. Fast det gör dom när det är varmare ute i så fall?? Därav min fråga ifall en spridare kan strula ibland och vid lägre temperaturer?? Alt: att det är LMM som spökar? //Steve121 |
|
| Skulle vara kul att vet om någon mer har symptomen medhögt var vid växling 2-3an lugnt gaspådrag. Jag har precis som Tony upplevt att den ligger och segdrar innan den växlar. Min bil har gått ca 5000mil | |
| Okey inte ensam! Min har gått 11.. På BMW säger dom bara att bilen själv ställer om sig beroende på hur jag kör den.. Tycker att det verkar konstigt om det bara skulle vara på en växel?!Därimot vid kall körning som imorse 5km, växla bilen vid låga fina varvtal. | |
|
Köpte min 520D -09 förra sommaren. Ibland när bilen växlade upp från 2:an till 3an (eller om det var 3 till 4) så kändes det som en hästspark, detta vid lugn gaspådrag och oftast i rondeller. Tog upp detta med Molins i Sundsvall och där sa dom att den (bilen) ska lära sig ny körstil. Jo putsan heller!! Då beställde jag uppdatering av all mjukvara och dom "resetade" växellådan. Nu går den nästan bra. Växlar mjukt men vill uppleva att den drar länge innan 3 an hoppar i. Kanke skall vara så. Därimot retar jag mig på att ibland ligger 2:an i när man kommer till trafikljusen och skall iväg. Löser sig med att man låter bilen rulla en bit genom att bara släppa bromsen. Dock har jag inte upplevt ryckningar när man kör sakta fart. Bilen har gått kring 12och5. /Peter |
|
|
Hej alla. Nu är mitt problem löst. Efter en del läsande på Autopower köpte jag en ny LMM "Pirat" från Tyska Ebay. pris 700kr inkl frakt. Vips så är problemet löst. Nu blir man rättså nöjd efter en timmes meckande. Lådan fungerade också perfekt. Körde bilen idag. Temp 8 grader ute och regn Där sparade man många sköna tusenlappar som BMW tar i felsökning. Det kanske kan var ett bra tips till er som har strul med dieselmotorn. //Steve121 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.