AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.364

BYTESRÅD! Cooper S Works GP vs. CLS 500

Tjena,

Jag sitter nu i en situation där jag har möjlighet till ett byte och det bytet står mellan två bilar som är helt olika varandra.
Jag dras till båda två.. Det finns plus och minus med dem osv.

I ena ringhörnan.. 2006 Mini Cooper S Works GP 4000mil .. Kort och gott en mini utan baksäte, sänkt, styvare chassi, 218hk, endast 2000ex tillverkade och det finns 11st i Sverige varav 4st är Sv. Sålda.. Detta objekt är importerat. Aldrig vinterkörd.

I den andra ringhörnan 2005 Mercedes CLS 500 11 000mil .. Lyxig långfärdsvagn med all utrustning som bjuder på komfort och ett skönt habegär, dyrare att äga men kanske bättre?! Detta objekt är en Italien import. Aldrig vinterkörd.

Nu vänder jag mig till er för att höra vad ni tycker

Jag bor i Östersund. Kör en hel del bil men mestadels inne i stan. Kör dock en del längre sträckor och det blir ca. 2-3ggr i månaden som det blir en 40-70 mil per gång.

Nu stundar vintern och en av bilarna är inte direkt någon vinterbil.. men det hindrar mig dock inte från att ha med den i kalkylen. Den får väl stå i garage då helt enkelt.

Skillnaden är 400kr per månad i försäkring till minins fördel och soppa mässigt vinner minin samt underhållsbiten. Nöjesmässigt vinner minin också men på komfort sidan, mångsidighet vinner CLS:en..

Lägg därtill att jag har en hund av lite mindre storlek.. Den får ju bra med plats i en mini som saknar baksäte.. om inte annat åker den ståndsmässigt i baksätet på en CLS ;)

Så vilken bil tror ni står sig bäst i värde och vad mer bör jag ta med i beräkningen? Vilken bil väljer ni?

Er åsikt uppskattas :)
Du skriver inte vad bilarna kostar och inte heller ditt utrymmesbehov.

Minin är överprisad men trots det behåller de värdet bra. 40' km är mkt lite. CLS500 är en bra maskin och du har stor prutmån.
Jag har en Dodge Ram 05:a med 10 500mil som jag byter med. Priset på blocket är 169k.

CLS:en finns inte ute på Blocket så den är inte prissatt .. Cooper GP:n finns ute för 180 000kr. Jag kommer inte att lägga några pengar emellan.

I och med att minin är utan baksäte så finns det så pass med plats att det räcker.
CLSen har ju ett riktigt bagage men det är inte speciellt stort det heller.

Minin kanske är överprisad men istället är det ingen dussinbil då det endast finns 2000ex tillverkade. Dock kommer det en ny nästa år.. Works GP II .. det kanske påverkar andrahandsvärdet vid en kommande försäljning?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Minin är vedervärdig på långfärd. Stolarna är usla och ljudnivån hög.
Däremot är den en perfekt stadsbil.

Mercan rena motsatsen antagligen men den har jag inte kört.

-------
//Lövet
Nu är det ingen vanlig mini vi pratar om så det är andra stolar.. Dock kommer denna att vara stötigare och ha högre ljudvolym då den saknar ljudisolering. 1190kg med fulltank.

Jag har kört Minin tidigare och tyckte den var helt ok.. men GP'n kan jag tänka mig är en annan historia helt klart.

Det jag är rädd för är underhållskostnaderna på CLS.en .. Vanliga problem som t.ex. luftfjädringen som mer ofta än sällan kostar 20+k att åtgärda..

Säten:
Länk
Jag har kört Malmö-Sthlm ensam i en Cooper Works 2005 som en kompis skulle byta in hos en handlare. Två reflektioner efter 65 mils körning.

- Den är som de allra flesta småbilar bullriga, men tack vare relativt bekväma sportstolar var ändå färden helt OK. 6-vxl håller motorbullret nere en del. Nu jämför jag med andra microbilar och inte med större bilar. Kör hellre Cooper Works än ex Toyota Yaris på långfärder även om den går struttigare.

- Den drar vansinnigt mycket bensin, den drog 11,5L/100km på motorväg i hastighet mellan 120-150km/h. Liten tank gjorde att jag fick tanka 2ggr...

Slutligen hade min kompis den ute till försäljning i ett halvår förra våren utan att lyckas sälja den. Därför bytte han in den tillsammans med en annan bil och köpte en 330d E91. Så den är inte alls lika lättsåld som ex Cooper S eller D. Kan vara värt att tänka på om man snabbt vill sälja den.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man funderar ju på vad du har för krav när det står mellan två så diametralt olika bilar? Bara en kul bil?

Minin är hopplös vid långfärd, men kul och en bra nybörjarbil om man vill testa att köra bana. CLS:en är ju bättre på allt förutom just det. Men har klart högre driftskostnader.

Om man läser mellan raderna så är du mest sugen på Minin, och det är det viktigaste. Det är bara att tuta och köra :)
Glömde säga att det inte var GP versionen jag körde men likväl är den vanliga Works ganska krallig den med jmf med en vanlig Cooper.
Kristoffer_L : Tack för ett bra svar.

Problemet är väl att ingen av bilarna egentligen är lätt att sälja. Dem som kan tänka sig en mini är kanske få.. och dem blir ännu färre när det är en GP som saknar allt vad bekvämlighet heter.

CLSen har ju nackdelen med sin v8 och dyra ägande och driftkostnader och med kostsamma fel som kan komma som en oskön överaskning.

Man kanske ska vänta helt enkelt och inte bli för ivrig. Jag har alltid varit svag för udda bilar men GP'n kanske blir för udda.

//D
acey : Jag har haft en 545 och en 550 och nu en Dodge pickis. Båda bmw kärrorna hade märkliga fel som kostade ofantligt mycket pengar. I själva verket vill jag ha en bil som håller.. Ingen e61 jag haft.. och det är 3st till antalet har haft kvalitet. Då har jag provat premium och lite mer snik med en 520.

Det är kanske därför jag lutar mer åt minin än CLSen, just pga. kostsamma reparationer m.m.

Ska man behöva vara så jävla tråkig så man sätter sig i en Toyota eller nått..

Ra
14
Raincheck
BMW 320i STCC -04
Cls:en drar garanterat massa soppa. Luftfjädringen är standard på alla 500 och den är inte rolig att och göra med. Håller inte speciellt bra i vårt klimat och börjar ofta läcka. På min 55 amg (samma material) kostade det 20-30tkr att byta bakdämpare. Kompressorn kan även ge upp, men det kostar inte mer än 5-10tkr att byta. Köp en med nybytta dämpare så slipper du mkt dyra bekymmer... Ett tag... :)
Raincheck: Jag var lite inne i dem banorna också. Soppan har jag väl inte så stort problem med.. Kör ju en Dodge Ram idag som såsar i sig närmare 3 liter per mil.

Men det är just dessa kompressorer och luftfjädringar som man på sätt o vis är livrädd för. Sen att det är en Italien import får mig att börja rygga tillbaka. Den blir svårsåld i nästa skede och det vette fan om mätarställning osv. kan garanteras?!

Jag tror jag greppar minin och har lite kul på bana kommande sommar :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Rätt val, enl mig. Minin är en blivande samlarbil och hysteriskt kul att köra!

Mercan är svårsåld i nästa steg, då den varken är faceliftad med den nya motorn (388 hk) eller top-of-the-line 2005...Italienimport känns inte så kul heller :)
Sani: Däremot kommer en ny GP II i år.. så frågan är väl hur värdet kommer att stå sig. Minin verkar inte heller vara en direkt lättsåld bil med tanke på att de flesta nöjer sig med Cooper S och ser Works som en onödig extra kostnad.

Men CLS:en är hur som helst avskriven.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Man ska inte gå på vad "de flesta" tycker, det är ju du som ska njuta :)

Hade jag köpt en Mini, hade det absolut blivit en Works eller en GP! (Alt en cab bara för att glida med...)
Ra
14
Raincheck
BMW 320i STCC -04
Om du vill kolla garantireparationer är det bara att ringa till mercedes och uppge regnr / chassinr. Stjärnservice i västerås brukar inte ha några problem med att lämna ut sånna uppgifter.

Jag hade gärna köpt en CLS, men hade nog valt en 350 (då de finns med vanlig fjädring).

Reincheck: Det är sant, visst kan man ringa dit.. Men fortf. finns det problem med luftfjädring och speciellt sliter det under vintern och clsen kommer jag att använda under vintern. Så för mig är det inte värt risken att ev. behöva ta smällen med bl.a. luftfjädringen.

350:in har väl haft en hel del problem med just motorn vad jag läst.. V8:an i 500:an sägs ju vara skottsäker..
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Priset för GP:n är ett överpris.
Pruta ned till 140KKr (eller lägre).

Jag bytte nyligen in min egen GP mot en 1M.
Mitt ex var BMW Sveriges pressbil, och jag brukade denna såsom andra ägare efter BMW Sverige under fem år.
Fantastiskt rolig att köra på bana då väghållningen är superb, men till syvende å sist lite för lite effekt i motorn för att hänga med mer motorstinna BMW-bilar.

+Helt OK att pendla och köra långt med.
+Rolighetsfaktorn är hög
+Sköna stolar.
+Stort bagageutrymme ;)
+Bättre kvalité än vanliga MINI:sar (R50/R52/R53 mellan 2001-2006)
+Låg vikt runt 1100 kg
+Trimvänlig
- Liten vältrimmad gjutjärnsmotor som är inställd att gå väldigt fett ---> törstig:
2,5 L/mil under acceleration 100 till 200 km/h på Autobahn
4.5 L/mil under acceleration 200 till 250 km/h (max) på Autobahn
-Liten bensintank
-Bullrig

Om Mercedes vet jag inget. Tilltaler mig inte.

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.