|
|
|
|---|---|
|
Har jag fjabbat till det? Skulle återställa serviceindikatorn efter ett klossbyte fram o bak. Fick istället en röd inpektionslampa och inga kilometer på serviceindikator bromsar. Vad har hänt?? | |
| Du kan börja med att beskriva hur exakt vad du gjort, dvs. vilka steg du utfört. Det blir då lättare för andra att hjälpa dig. | |
|
Hur ser det ut med slitagevarnarna? Hela? bytta? Ordentligt isatta? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Nåväl. Är ny här så jag har inte koll på kulturen här. =) Lämnade in kärran på klossbyte. Dock saknade dom obd för att återställa indikatorn på bromsarna. Hade tydligen gjort byte på en annan e91 som började kalla på klossbyte 6 månader senare. Därför var dom tveksamma till om dom ville ta min vagn överhuvudtaget. Men jag sa att jag kunde återställa lampan själv. Hade nämligen läst guiden här på AutoPower. Jag gjorde så här: 1. Tändningen på utan att hålla ner bromsen. 2. Hålla inne trippmätaråterställaren tills oljekannan dök upp. 3. Släppte knappen 4. Bläddrade fram till klossar fram 5. Höll inne OC tills klockan snurrade 6. Samma procedur på bromsar bak Här visade dock bara serviceindikatorn ------- alltså inga kilometer tills nästa byte 7. Startade bilen. Sedan tändes den röda Inspektionslampan. Jag gjorde sedan om proceduren med samma resultat. |
|
| Följaktligen vet jag ej hur slitagevarnarna ser ut... | |
|
Vad menar du med inspektionslampa? Röd varningstriangel med utropstecken, bil på servicelyft eller "service" skrivet ovanför bil? Det känns som en serviceåterställning skall göras. För övrigt förefaller du ha gjort rätt vad det gäller återställning. Calle |
|
|
Jag menar bil på lyft... Är det till nån hjälp? |
|
|
När det gäller att nolla servicelampan för bromsbeläggsbyte så har jag för mig att det än något mer man måste göra. Det kan vara så enkelt som att man måste lossa slitagevarnarna och sätta dit dem igen, så att datorn tror att de också är bytta. Men jag är absolut inte säker.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag förmodar du har tysk instruktionsbok, eller ingen alls. Den svenska är rätt kryptisk när den lampan lyser: "Startmotorn ur funktion eller fel på tändningen. Motorn kan endast startas igen med bromsen nedtrampad eller ljuset ur funktion. Halv-/bak- och bromsljuset fungerar fortfarande. Den övriga belysningen är ur funktion." Men din bil fungerar väl förutom lampan som lyser? Haynes skriver följande vid byte av bromsbackar: BMW insist that the brake pad wear sensor must be renewed if it's been removed." Calle |
|
|
heisann Jeg måtte bytte begge slitasjevarslerne for å slukke lampen etter bytte av bremseklosser foran og bak. framgangsmåten finnes også på youtube.com mvh Øystein |
|
|
Det har löst sig. Verkstaden tog in bilen och bytte ut slitagevarnarna. Dock gick det ej att återställa via färddator, utan man behövde koppla upp mot obd och ta det den vägen. Tack för alla svar! Gustav |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.