|
|
|
|---|---|
|
På min 540iA -98 har högra xenon-ljuset slocknat varpå jag köpte ny lampa och bytte utan resultat. Misstänkte ballasten, mätte strömmen fram till den och den ligger på 5,5volt ungefär. Ringde BMW-verkstad och dom påstår att jag MÅSTE köpa en ny ljusmodul(ca5000:-)och koda om den. Nån som vet en annan lösning? Stoppa döden på våra vägar, kör på trottoaren! | |
| Du kan sätta relä från vänstra halvljuslampan å mata högra ballasten med. | |
| Alltså ta styrström från utgången i ljusmodulen som går till vänstra halvljusballasten. | |
|
Håller med Alpinabiturbo, det blir betydligt billigare sätta ett extra relä, "typ" som när man kopplar in extraljus Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
| Den tanken slog mej faktiskt med en gång men jag vågade inte göra det för en"förståsigpåare"menade att det inte är lämpligt att göra pga risken för bakströmmar. Enligt honom får man inte ens mäta strömmen i en BMW med en vanlig multimeter? | |
|
vågar ej säga hur känsligt det är, men förstår inte vad som kan hända då du eg bara plockar styrström till relät, huvudström får du ju direkt från batteriet. Vet inte hur styrenheten ser ut i E39, men i min E34, 535i finns det som du kanske vet en LKM box. Då mina helljus var döda var det lätt att ta isär och löda om där ljusreläna sitter, men det kanske är nåt helt annat på E39? Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
| Det sitter en ljusmodul i E39 som matar all belysning. Eftersom eftermonterade drag tar styrström från ljusmodulen så ser jag inga konstigheter att göra det. | |
| Länk här finns lite info om min bmw. Kanske nåt liknande i e39? | |
| Det ser inte ut som i E39 riktigt. Den går lätt att plocka isär och komma åt kretskortet men jag har inte kunskapen om vad som är vad i den...Har beställt en beg modul som styr c-lås och speglar nu för det har oxå lagt av på framdörrarna. Måste man koda om bilen för ett byte av den? Numret stämmer exakt med min modul. | |
|
läs denna tråd Länk Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Blyfot: Typiskt "förståsigpåare"-kommentar. Varför får man inte mäta med en vanlig multimeter i en BMW? Har BMW något i sitt elsystem som inte andra bilar har? Många skrönor finns det... Bakström från ett relä? Han kanske menar att reläet skulle störa ut något i ljusmodulen, och åter så blir det lite lösryckta delar av olika sanningar. Ett relä enbart funkar inte bra att mata från ljusmodulens utgång, t.ex om man vill använda lampor av högre effekt än normalt, det beror på att reläspolen har för låg förbrukning. Men ett relä tillsammans med den fungerande lampan på t.ex vänstersidan innebär inga problem. God praxis är även att använda en släckdiod över reläspolen för att hindra störningar att gå bakåt in i elsystemet. Det stämmer att BMW inte reparerar ljusmoduler, de säljer endast nya, och den måste kodas för att bl.a synka mätarställningen som även lagras i modulen. Men det går att reparera ljusmoduler, och även om relälösningen kan användas så är det stor risk att du får leva med ständig lampvarning för den lampa som inte lyser. FP |
|
|
Tack för svaret! Har förresten ingen lampvarning på den lampan, konstigt va? Blir nog att sätta relä till en början och sen lämna in den på BMW och byta till en ny. Stoppa döden på våra vägar, kör på trottoaren! |
|
|
Mja, inget konstigt eftersom effektkretsen har ett mera ovanligt fel som levererar ut lite spänning osv. Inte säkert att det är ett stabilt läge men just nu tycker inte strömsensorn i kretsen att lampan är trasig, alternativt så är funktionen för felindikering också defekt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.