AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.069

325iA -92 E36 Slutar gå på alla cylindrar

Ja
6
Jan.O.L
325iA -92
Hej. Nu börjar jag bli desperat.
Problemet är att när jag kört ett tag så börjar bilen hacka och skjuter lite, känns som om den inte går på alla cylindrar, kan hjälpa om jag ger den kickdown men bara tillfälligt.
Stannar jag och stännger av den och sen startar igen så är den ok ett tag eller ibland ett längre tag.
Senast den gjorde så här så kopplade jag ur tändspolarna en efter en för att se om det blev någon skillnad, det konstiga var att om jag kopplade ur en tändspole så började den gå bättre (det kvittade vilken spole jag kopplade ur).
Har kollat massor med inlägg på forumet men har nog missat nått vässentlig.

Vad jag hittils gjort är:

1: Tätat läcka jag hittade på slangen från lmm till insug samt en slang som går till den slangen.

2: Bytt tändstift till de NGK som BMW rekommenderar.

3: Renoverat generator, den laddade bara ca 12.8 nu laddar den 13,4 till 13.6 (ny laddningsregulator med kol).

4: Kollat tändspolar i mörker för att se om det kom gnistor någonstans (föreslaget i forumet).

5: Kollat gummina från spolar till tändstift efter sprickor (de är hela).

6: Inget vatten eller olja i tändstifts "brunnarna"

7: Kollat lmm visuelt och den ser ok ut (men den kan väl antagligen vara sönder ändå).

8: Kollat alla de vacumslangar och övriga slangar jag kommer åt efter läckor.

Har säkert gjort mer som jag inte kommer på i skrivande stund.

Snälla ge mig råd, trivs med bilen och vill inte göra mig av med den :(

Tack på förhand

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kollat bränslepumpen?

Min E34 betedde sig sådär, då tog jag alla mina tändspolar från reservdelsmotorn så gick den perfa sedan.
Ja
6
Jan.O.L
325iA -92
Hej.

Nej jag har inte kollat bränslepumpen, men kan den orsaka så att motorn inte går på alla cylindrar? och koplar jag ur en cylinder så startar ju alla andra 5.
Ja
6
Jan.O.L
325iA -92
Lyfter tråden lite.
Ingen som har några mer råd?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kollat om det finns felkoder?
Provat koppla ur lmm?

628csi
Ja
6
Jan.O.L
325iA -92
Hej tack för svar.

Ska testa att koppla ur lmm och se vad som händer (när jag nu får bilen att starta)

Fick växelåde varning senast jag körde som sagt var, så jag hissade upp bilen och bytte oljan enligt instruktion här på autopower.

Startade bilen när den var upphissad ett par gånger för att värma upp oljan så överskottet rann ur.

Sänkte ned den igen för att ta en provtur, vrider om nyckeln och allt lyser som det ska inklusive lysen, men inte ett ljud från motorn inte ens ett litet litet fnys.

Trodde det var batteriet ändå så jag kopplar in ett extra batteri men ingen förändring.

Vad i självaste händer? Börjar tro att det gått troll i bilen :)

16500 mil ska ju inte innebära att motorn e slut.

HEEEEEELP PLEEEAASE!
Ja
6
Jan.O.L
325iA -92
Uppdatering.

Laddade batteriet igen under natten.
Och vid hemkomst från jobbet idag så startade bilen direkt.
Gav mig ut på en 2 mils provtur i olika hastigheter, provade även att krypa fram och stanna och starta för att försöka provocera fram bluddrandet och kraftlösheten dvs att den slutar gå på nån / några cylindrar, men (ta i trä) den skötte sig utmärkt.

Vid hemkomst så mätte jag upp laddningen till batteriet och den låg på 13.96 volt, så det är väl ok antar jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.