|
|
|
|---|---|
|
God förmiddag! Har läst lite om, N53 på sidan här och ja det finns mycket svar. Men har ändå en del oklar fakta framför mig, så jag tänkte att starta ännu en tråd, just för detta problemet. Har investerat i en nyare E91 2010 av en Ak bilhandlare, med en N53 som har gått snart 13 tusen mil. Full servad på samma A.K verkstad hela tiden. Bilen drar 0.5-0.6 på landsväg och i stan 0.8 - 1.0. Den stora frågan är, ska det låta så här? Länk Det låter även som ett vinande ljud när man kör, mellan 1000 - 3000 rpm? | |
| Japp, sådär låter min också. Var faktiskt och besökte BMW en gång och frågade om just motorljudet var rätt för jag tyckte den lät illa, men det sades vara normalt. Och efter det har motorn fungerat fint i några tusen mil, så det känns som att de hade rätt. :) De direktinsprutade motorerna låter inte vackert på tomgång. | |
|
Wiberg när du kör på avsätt växel har du ett väldigt lågt vinande ljud då, som försvinner när man tycker ner kopplingen? |
|
|
Låter som min bil. Har själv anmärkt på misstänkt högt ventillyftarljud. Det var normalt enligt BMW och har inte ändrat sig under några tusentals mil. "Insprutningsknattret" ändrar karaktär vid ca 60 °C motortemp då railtrycket ökar från 150 till 200 bar. |
|
| Jag känner igen ett vinande, nästan gnisslande, läte vid låga varvtal. Det brukar höras väl i p-huset på jobbet.. Har också låtit så från början och anses också normalt. Kan inte göra just kopplingstestet, för jag kör automat. | |
|
Okej. Det verkar som vi har alla samma ljud i maskinen. Men detta vinande är ju ett ljud som man skulle vilja veta vart det kommer i från? |
|
|
God kväll. Detta ljudet som jag lyckades spela in idag. Är mitt vinande ljud, någon som vet vad det är? Länk /B |
|
| Ingen som vet? | |
|
Jag känner igen det där ljudet också. Finns vid svagt gaspådrag upp till kanske 2000 rpm. ------- //Lövet |
|
|
Såhär exempelvis lät min förra 325 -08: Länk Min nya låter likadant ------- //Lövet |
|
|
Okej, ja men det vinande/ringande ljudet, vad är det, och vart kommer det i från? |
|
| Säkert inte nåt med detta att göra, men jag hade ett liknande ljud på min saab 9-3 som försvann när jag tröck ner kopplingen, det visade sig vara en glapp kopplingsfjäder, det felet ska du kunna åka med x antal 1000 mil utan några problem, förutom det irriterande ljudet förstås.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.