|
|
|
|---|---|
| Har införskaffat mig ett verktyg för "ball joint". Vad är det mer jag behöver som är special? Drog hem hela bakvagnen spontant från tyska Ebay nyss :) Länk | |
|
ja jag är lite nyfiken på hur smidigt det är att byta bärarmarna! tittade på dom och sa bara nej inte nu xDså bytte jag bara balljoint |
|
|
inte för o va neg men de där kitten brukar inte hålla så länge. kan va värt o lägga till lite pengar för o få lemförder eller Myle. köpte ett sådant modell billigare kitt till en audi s8 en gång va lika glapp efter ett år ca 1000mil :( |
|
|
Snajdaren> Det är bara "ball joint" som kräver specialverktyg, men såvitt jag kan utläsa ingår inte låsringen till den. Det behövs alltså två låsringar för 20 kr som du kan köpa på BMW m.fl. ställen. Har du lite skruvvana erbjuder bytet inga särskilda problem, även om produkter som vinkelslip, tryckluftsdriven mejselhammare och spindelledsavdragare kan vara bra att ha om något tjurar. Första gången kan man behöva tänka till för att få dit intergrallänken rätt, men om man gör en sida åt gången finns ju facit på andra sidan... Ron> Visst kan det vara skit, men bra grejor behöver inte kosta mer. Jag har kört med "billiga" grejor några tusen mil nu och har inte sett något tecken på problem. Iofs köpte jag dem på clausautoparts.se. |
|
| Kanon, härligt helgpyssel. Näe jag vet men vad är bilen värd,10 papp? Jag kör den enbart på vintern och det blir max tusen mil om året och just nu 28000. Är väl något större som kackar ihop innan dessa bussningar behöver bytas igen även om de troligtvis håller sämre än dyrare saker. | |
|
Jag tror nog de billiga delarna kan hålla ett tag. Beror nog mest på personen som installerar att han drar alla bultar till rätt moment när bilen står på en 4-pelarlyft och att bilen har vikter på rätt ställen i sätena. Om du köper Meyle delar & sedan installerar dem lite fel så kommer ju säkert inte dem hålla länge heller. |
|
| Jo jag läste någonstans om belastning. Vilka byten kräver inställning av bakvagnen efteråt? | |
| Svarar mig själv genom att länka till denna beskrivning hur man ändrar camber och toe på bakvagnen. Länk | |
|
när jag bytte balljoint så använde jag mig bara av gängstång och diverse rör stumpar och brickor som låg hemma funka kalas :D och ja gör inte som mig å glömma av att köpa låsringarna innan man tagit isär allt xD |
|
| Ah fy f*an, jag gick bet på ball jointen. Den vägrade röra på sig även fast jag hade avdragare :/ Blir till att lämna in. Det var verkligen dags för byte, sladdrig som bara den. | |
| "Balljointen" (kulleden) sitter utav h-e och det krävs att det tas i ordentligt för att den skall släppa. Det skadar inte heller att värma lite om den tjurar, om det så bara är med varmlutspistol. Jag har bytt flera och varje gång tänker man att nu kommer jag gå bet, precis innan den släpper och börjar röra sig. (Jag har ett hemmabyggt verktyg med flera hylsor och gängstång som jag använder. Smörjer man inte gängan går det inte, så hårt måste det dras.) | |
| Japp, värme hjälper mycket för att få den att lossa, tänk bara på att armen är i aluminium så att du inte värmer för mycket ;-) | |
| Jag hittade nog felet idag när jag googlade lite på bytet, jag tog bort 2 st låsringar från bussningen men det visade sig sitta en längst in mot bärarmen(?). Den var så rostig och såg ut att vara en del av bakaxeln så inte konstigt att den ville sitta kvar. Var hos BMW i Nacka idag och köpte två nya för de gamla såg inte ut att hålla för en mejsels hugg. | |
|
Jag använder denna avdragare Länk Och här ser man låsringen jag menar, "circlip" Länk. |
|
| Nu köpte jag den riktiga avdragar, samma som BMW använder. Inga problem då. | |
|
Hej! Jag är intresserad av att hyra verktyg för kulleden samt även diff-bryggs bussningarna på e39 touring. Är det någon som har för uthyrning eller vet någon som har det? Vänligen, Anton |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.