AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.541

BMW X3 2.0d eller 3.0d

Hej, önskar lite synpunkter.
Åker ner t tyskland nästa vecka för att köpa en X3:a.

Men jag är ff inte helt säker på vilken motor. Vad har ni att säga?
Fördelar , nackdelar,förbrukning..etc vilken är att föredra??

2.0d eller 3.0d båda m manuell låda.årsmodell -05.
Gått runt 20k.
Vad tror ni?
Är det stor skillnad i förbrukning?

Svar o råd tas tacksamt emot!!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tyska Spirtmonitor, där ägarna själva kan rapportera in förbrukningen, anger 8.3L/100km för 2.0d och... 8.3L/100km för 3.0d! Då är det tjugo ägare som rapporterat in för 2.0d och fyra stycken för 3.0d. Kom ihåg att Tyskland kör på ett annat bränsle än vi i Sverige gör, så förbrukningen blir likvärdigt något högre för bägge hemma.

I just det här fallet litar jag dock inte på Spritmonitor, en 3.0d bör helt klart dricka mer bränsle enligt BMW´s egna siffror en deciliter mer per mil. Men BMW´s egna siffror i kombination med Spritmonitor´s kan vara ett tecken på att skillnaden inte blir så stor i praktiken?

Tänk även på att en 2.0d kostar 7400:- och en 3.0d 7900:- per år i skatt, båda siffrorna är tagna från bilar av årsmodell 2005. Men kom ihåg, redan på en bil av årsmodell 2006 sjunker skatten med flera tusenlappar på bägge modellerna!

X3 är en pålitlig och trevlig modell i sig, jag tycker dock du skall köpa en med dieselsexa. Det är en sportigt lagd modell med hård fjädring, då är det lika bra att ha en motor under huven som matchar bilen i övrigt och ingen med "lagom" prestanda som fyran.

En diesel blir aldrig helt jämn eller kultiverad, men sexan är i alla fall rejält bättre än fyran på den punkten. Sedan kan sexan komma med något som i alla fall påminner om en bensinmotors sång jämfört med fyran som bara presterar oväsen.

Lycka till!

//Bjersér
Tack för info.
Det är ju 05 som jag tittar på och då är det ju inte ngn större skillnad i skatt m.a.o. Får kolla mer på sexorna, men stämmer det att det har varit problem med automatlådor+6cyl dieselmotorer ?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
330d, 530d och X5 3.0d har haft problem med automatlådan ja av årsmodeller runt årsskiftet och ett par år framåt. Jag kan inte komma ihåg att jag hört något om den dåliga GM-lådan i en X3 E83, men samtidigt låter det dumt att en helt ny modell (X3) som kom till 2004 års modell fick en växellåda som BMW sedan länge vetat att den var dålig?

Men jag kan inte svara utan endast gissa tyvärr. :)

//Bjersér
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Det är dyr skatt på dem. På sexan kan du räkna med nästan 8000 kronor i skatt. Stod själv i valet som du, men rannsakade mig själv. Det blev en x3 med 3,0 bensin för mig! Skatten på den är 3500kr. Förbrukningen i mitt fall ligger på strax under litern. Det måste köras väldigt många mil för att köra in skatteskillnaden. Skillnaden i karaktär går knappt att jämföra bensin vs diesel. Tro mig, har haft 2,0d från -07 tidigare. Kan man leva med den psykiska stressen av att förbrukningen är högre i bensinarna, finns bara fördelar med dessa! X3 passar riktigt bra med bensin sexa.

En diesel från 05 är lite som lotto. Antingen har du tur och slipper turbobyte och problem med dieselpumpen. Går något av dessa sönder för dig, kan du inte på något sätt köra in den merkostnad du får.

Förstår inte varför du ska ner till Tyskland och köpa x3. Det finns ju massor av bilar här. Glöm inte heller att dragkrok inte så ofta finns på de tyska bilarna. Det kostar ca 8000 kr att eftermontera.

Bara så du vet...
det vart en Bmw x3 2.0d -05 . och den går som en dröm. 0,62 snittade jag hem fr Tyskland, så med tanke på att det innebär c:a 6:- per mil i extrakostnad för bensinaren, och i mitt fall som kör c:a 2000 mil så är ju det en enkel ekvation. skatten betalar sig redan vid 800 mil i dieselns favör. och att det finns många X3 till salu på blocket håller jag med om, men försök och hitta en fullutrustad 2.0d i samma skick för dom pengar som jag gav till slut, lycka till. sparar nog mellan 30-40 k i slutändan när allt är betalt, och en trevlig resa o god öl fick jag på köpet,. Med vänlig hälsning, Falken

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.