AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
15.917

Murphys Import resa, En anekdot från verkligheten

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Hej på er

Jag har gjort mellan 50-100 importresor sedan 1995 då jag tog hem första bilen, jag skulle vilja påstå att jag kan och vet det mesta och har varit med om både det ena och det andra. Men nyligen slogs alla rekord, och jag tänkte jag skulle roa er med en lite story.

Jag skulle flyga till Saarbrücken, Tyskland för att hämta en bil. Bokade flyg med AirBerlin
Lämnade Uppsala med 5:13 tåget för att flyga 6.30 från Arlanda. Mellanlanda i Berlin och vidare till Saarbrücken, planet gick från Berlin 8:50, vi skulle landa 8:05 från Arlanda.

Flyget från Arlanda blev försenat, och landade 9:07, så jag missade ju mitt plan med knappt 20 minuter. Nästa flyg gick 17:10 till Saarbrücken, viket då gör att jag skulle landat där 18:30 (dvs 8 timmar och 20 minuter senare än min tid 10:10), sedan är det ca 20 min med Taxi till BMW, och BMW stänger 19:00. Vilken då kändes att det vara lite tight, man ska hinna ut från flyget också.

Jag pratade med AirBerlin i Berlin, vi såg en lösning för att jag skulle kunna komma i tid. Boka om flyget till Frankfurt som gick 12:55, och sedan ta tåget till Saarbrücken. AirBerlin tog ingen extra betalt för detta, utan förstod mitt problem och hade en massa platser kvar på fligthen. Jag ringer BMW och säger att jag blir nog lite sen, kommer 16-17 iställert för 10:30

Den fligthen gick som den skulle, landade 14:10 i Frankfurt. Därifrån med transfer buss till rätt terminal där tågen går från, Frankfurt är ju en rätt stor flygplats för er som ej varit där. Jag köper sedan tåg biljett till nästa tåg till Saarbrücken, som ska gå 14:54. Klockan är nu 14:32, och jag har just missat det tåget som gick innan som gick snygt på utsatt tid.

Då kommer nästa försening, tåget var 30 minuter sent när det avgick. Ett 15 minuters byte ska ske i Mannheim, men efter som jag är 30 minter sen, missar jag avgången från Mannheim. Bara ta nästa tåg. Här kontaktar jag BMW och säger att jag blir ännu lite senare.

Så nästa tåg från Mannheim till Saarbrücken gick 16:48, så det var bara vänta.
Och självklart, så var även detta tåget 20 minuter sent när det avgick, dock skulle jag inte byta mer tåg nu, så jag kände ”HA HA”, jag kommer inte missa något mer byte.

Mannheim -> Saarbrücken tar 1 timme 28 Minuter med IC,Inter City, tåg vilket jag åkte.

Klockan var nu 17:10 när tåget gick, dvs framme 18:40, och sedan 10-15minuter taxi från Tågstationen. Det började brinna i knutarna. Operation övertalning av säljare började nu.
Jag var livrädd att han skulle vilja skjuta upp det.

Tåget kom inte heller ändra fram till Saarbrücken. Utan när det var ca 30 minuter kvar gick tåget sönder. Jag tänkte, vad fan händer.. Alla mina reseplaner går åt pipan, allt krånglar.
IC Står för InterCity i tyskland, Sedan har de RE, Region Express, och RB, Regional Bahn, dvs ”mjölkbussen”, stannar på alla ställen. Så vi får byta till ett just sådant tåg. Jippe.

Jag ringer nu BMW handlaren, och förklara. Han har BMW anda och ställer upp och stannar kvar. EN fredag kväll, efter att BMW stängt.

19:15 är jag frame vid station, och 19:30 är jag på BMW som då haft stängt i 30 minuter. Tackvare övertalning lyckas jag få säljaren stanna kvar efter att de stängt, så vi gör upp bilaffären på bilen ändå på BMW parkering.

Idag kan jag bara le åt allt.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Roligt att du delar med dig. Kul läsning. Kan man ha mer oflyt än så? Vi får hoppas att bilägandet istället blir bekymmerfritt!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Säljaren har BMW-anda och du fick med dig bilen hem ändå = Fantastiskt!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Trevligt med sådana BMW handlare!!. För övrigt kan man ju undra varför folk gnäller som faan på SJ när tåget är 5 minuter försenat :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hur löste ni det med betalning och skyltar?

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Det var redan betalt och klart , skulle bara hämta den
Ok, hade handlaren fixat röda el gula skyltar till dig?

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag kör bara röda
Hur kunde han köpa röda skyltar utan att du var där med ditt pass ?
Härligt att det slutade gott, hoppas resan hem gick som den skulle :-)

Har blivit smått paranoid när det gäller mellanlandningar och korta byten då jag råkat ut för liknande upplevelser i mitt gamla jobb. Försöker numera boka in en extra övernattning - det är mumma för blodtrycket och stressnivån som man istället kan kompensera med lite god mat och dryck :-)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tallviking: För mig har det var tillräckligt med en kopia/mail-bild på passet för att fixa skyltarna.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Instämmer mer tor...:)
Kristoffer_L: om, DTM Nürburgring, BMW M bilar...Ja, sådan där som bara vi motornördar förstår :)
Resan hem gick klockrent med en 530dA med det mesta i utr väg går det rätt bra, men jag tycte det var på sin plats att berätta, allt går inte som tänk alla gånger.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Och det viktigaste frågan är, hur länge du denna?! Känner jag dig rätt så blir det inte länge! :)

Alpina B8 Länk
ma
7.450
marin849
Men hur vågar du betala bilarna i förskott? För att de är typ nya?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Betalade också min 3-år gamla E61'a i förskott till BMW i Hannover. De hade lovat toppskick, bilen var en Premium Selection med EuroPlus, så risken för att den inte var fin var liten. Hade också sagt att om inte bilen var fin, åkte jag därifrån och kom tillbaka en vecka senare när den var i toppskick.. ;-)

Bilen var som ny när jag kom fram. :)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Beror ju lite på vad det är för bil, och vilken handlare det är. Köper man av vimplehandlare i hamburg så kanske inte det är bra betala i förskott. Men en bil som gått 3000 mil, som säljaren på BMW haft, och är ny rekondad,ny servad och Preminum bil, ej krockad eller lagad. Ja, why not...
Jag törs flyga också, livet är fullt av farliga saker :)
Karl-Hilding
"Beror ju lite på vad det är för bil, och vilken handlare det är. Köper man av vimplehandlare i hamburg så kanske inte det är bra betala i förskott. Men en bil som gått 3000 mil, som säljaren på BMW haft, och är ny rekondad,ny servad och Preminum bil, ej krockad eller lagad. Ja, why not...
Jag törs flyga också, livet är fullt av farliga saker :)"

Så rätt så!!!¨
Och rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor!
Ej heller köra tysksålda premium-BMW!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Vi hämtade farsans 535IAM-2011 med 2900mil PS-bil hos BMW Rostock(bilen gått inom filialen) i våras,och farsan förde över pengarna 3-4 dagar innan..Inga problem med det när det är en aukt handlare och inte en *hubba-bubba* handlare....BMW handlaren hämtade oss vid färjeterminalen,och sedan körde vi till BMW filialen som låg ca 3-4 mil från Rostock.blev även bjudna på exportskyltarna samt frukost...snacka om service..

Länk
Bi
3.797
Bianca

+ EuroPlus garanti.
ma
7.450
marin849
Oj, man blir ju sugen.
Är det priset, utrustningen eller båda man tjänar på?
Bi
3.797
Bianca

i farsans fall var det både priset och utrustningen....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.