AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.880

E91 måste vara den vanligaste modellen!?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Då det inte är allt för upphetsande att sitta och nöta på E4:an om dagarna glider man lätt in på små saker i bland :)
Fick för mig för någon vecka sedan att försöka få en överblick vilken modell som är vanligaste ute på vägarna idag.

På en ohotad första plats kommer E91. Måste finnas hur många som helst!?
Börjar det bli nya folkets V70? :-)
E90 ser man långt ifrån lika ofta.

För att göra en jämförelse så är glappet mellan F10/F11 inte alls lika stort som i E9X.

Nu är detta taget ifrån stockholms-området. Kanske inte är samma sak i övriga landet?

Sånt här tänker man på när man dagligen måste va på Sveriges tråkigaste väg :-)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Audi A4/A6 avant är inte så ovanliga de heller. Vi är kanske 150 st tjänstebilsförare där jag jobbar, och 80% har Audi.
Tror att E91 framförallt 320d är väldigt populär som tjänstebil för de företag som har BMW i tjänstebilsparken.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sorry, kan var lite otydlig. Tråden syftade bara på dom olika bmw modellerna.
Kanske hade varit bättre att lägga den under allmänna forumet så den gällt olika märken?

Men visst, audin finns det ju också en hel del av.
Passaten får man väl klämma in där också.

Tyska bilarna måste ha tagit en hel del av tjänstebilarna ifrån Volvo och saab känns det som.
Framförallt har ju saab tappat massor efter allt som hänt.

Sen är ju helt klart 320d den vanligaste modellen i e91.
Av ren nyfikenhet gick jag och kolla i garaget i morse vad dom två e91 som finns där va för modell...320d :-)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Haas, kolla in siffrorna jag har postat här Länk (både sid 1 och 2) med just antal av E90-E93 och F10-F11.

/Masten
Ingen direkt Överraskande åsikt eftersom 3-serien i sig är BMW- s viktigaste modell och nu är det mer och mer på utländska marknaderna (från Sverige sätt som alltid varit ett kombiland) att Touring tar en allt större andel av BMW-s försäljning.

/Anders
Verdi
MB C-klass kombi är rätt vanliga också.

Och Sveriges tråkigaste väg är mycket riktigt E4:an. Närmare bestämt den nya delen mellan Uppsala och Gävle. Finns ingenting att se... Inte ens en mack.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bra statiskt där Masten. Då stämmer min teori eller man vad man ska kalla det ganska bra.
Men är väl ingen direkt överraskning att dom mindre dieslarna toppar listorna.

Nä, den delen av E4 är ingen höjdare.
Är väl inte för än man kommer lite längre norrut det finns några trevliga sträckor, eller lite mer söderut runt Gränna trakten när det börjar gå nedför emot Jönköping när man har utsikt över Vättern.

3-serien är väl bland sveriges mest sålda bilar, låg nummer åtta i försäljning under sommaren, MB C-klass låg som nummer 20.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Sträckan Nyköping - Sthlm under pendlingsruschen, domineras av vita (och en del svarta) Passat.

Men jag skulle nog säga att just den sträckans "konung" är gamla 9-5or - om vi även räknar med de lite äldre bilarna.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Uppsala Gävle.... där fick man ju så klart soppatorsk då den sträckan var helt ny och man inte hade koll...:)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Mistafrizz: Av ren nyfikenhet, vad har du för pendlingstid Nyköping-Stockholm under rusningstid? Och vilka tider på morgonen måste du passera Älvsjö för att slippa att fastna i köerna?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mixtus: jag kör med 911an. ;-) älvsjö brukar vara lugnt om man ska inte till stan, då man svänger av vid västberga - det är liljeholmsbron som är illa. Men nu har jag sedan april kontor i skärholmen, så inga köer för mig inte. :-))
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mixtus: jag kör med 911an. ;-) älvsjö brukar vara lugnt om man ska inte till stan, då man svänger av vid västberga - det är liljeholmsbron som är illa. Men nu har jag sedan april kontor i skärholmen, så inga köer för mig inte. :-))
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mixtus: årets felläsning av mig - jag har 63km (så inte riktigt så långt som från Nyköping - men det är bara motorväg, så addera 15 min för den sista sträckan) in till centrala sthlm, och har alltid legat kring 60min till sveavägen. Då är det 30min till liljeholmsbron.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Mistafrizz. Tack för svar. Vi pratade nämligen lite om pendlingstider på jobbet häromdagen och då fick jag förklarat för mig att man måste passera före 6.30 vid Älvsjö för att ta sig förbi norrut. Vi diskuterade lite hur långt ifrån man "kunde bo" osv.

Håller för övrigt med om att det mest är Passat, Passat, Passat på vägarna.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ja, Essingeleden är körd efter 0630 - men till stan kan man alltså ta sig relativt smidigt.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Brukar åka där strax innan 6.30 och redan då kan det i mellanåt vara kört!
Vill inte ens veta hur det ser ut efter kl 7...
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Haas: Värre än parkeringen utanför ICA Maxi söndagen efter löning.. ;-)
Essingeleden är ett skämt - förstår inte hur folk kan tycka att förbifart Sthlm ,inte är nödvändigt.

OT 2: Hade en lirare i en hyrbil som hakade på mig imorse, och jag har egentligen inga problem med det - men när han tog upp telefonen för att ta bilder (såg ut som om han tog bilder), då börjar man fundera..

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.