AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
408

Motorras BMW 540iA 1998...

wi
11
wibbe
528iA Touring -00
Fick precis beskedet från BMW verkstaden att motorn rasat på min 540 iA Touring efter en att ha kört ner i en "vattenpöl" som visade sig vara 50 cm djup med följden av att vatten kommit in i luftrenaren och sedan tagit sig vidare in i motorn...suck!
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med några bra länkar för utbytesmotorer eller liknande.
Tack på förhand.
Lider med dig... Hade två motorras inom familjen under två veckor i januari, vet hur det känns :(
Du kan ju göra en efterlysning på www.bildelsbasen.se , typ varenda skrot i Sverige är "kopplade" dit.
ferraripeter
har du inte motorförsäkring som täcker?kolla Granaths bilskrot i Flyinge,eller need for speed

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
540-e39
UUuuuuuaaa!!! Hur fan kan det gå till?!?!

Gött nervös man blev för att köpa en nu..

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
ferraripeter: Motorförsäkringen brukar väl tyvärr bara gälla i 3 år alternativt max 8-10.000 mil och aldrig för importbilar vilket de flesta har...

roadZter
Gäller inte vagnskadeförsäkringen om man KÖR ner i en vattenpöl? Ex: jag kör av vägen med bilen och bilen åker ner i en sjö, motorn suger in vatten och stakarna kröks en del elkomponenter går sönder och lite plåt blir bulig. Ersätts inte allt?
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
DanneZeta: maskinskadegaranti gäller visst på länsförsäkringen med en förhöjd självrisk för immportbilar (+5000 kr tror jag) .

mvh
H. George Freiwat
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
George: Okej, det var mer än vad jag visste. Tyvärr kräver LF att man har haft deras hemförsäkring i minst 6 månader för att få teckna en bilförsäkring hos dem (det beskedet fick jag). Det spelade i och för sig mindre roll då Trygg-Hansa hade närmare halva priset på sin premie...

roadZter
Jag gjorde samma sak med en 320i E30 , fyllde någon cylinder så startmotorn inte orkade dra runt. Vänta en timme eller nått, gick att starta bilen, sen var det bara att byta olja och det var klart!

Har din bil hunnit stå länge med vatten i motorn eller?

Tycker nästan också du ska kolla med försäkringsbolaget, det är ju inte ett vanligt motorras direkt, mer en trafikskada.

Mvh
Patrik
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
håller med. det är ju ej ett fel på motorn som orsakat raset utan en yttre påverkan. Motorn var det ju inget fel på.
Detta är mycket intressant om du har frågat försäkringsbolaget......

Vill oxå ha kompressor.....
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
www.bildelsbasen.se - finns några 540's inne...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
wibbe: fy fan vad trist :( hoppas du får ut nåt av försäkringen iaf!*lider med dig!

Jävligt off topic det som kommer nu, sorry men måste bara berätta.

Läste i nåt ganska nytt nummer av Vi Bilägare (skittidning) där de gjort en undersökning av vad utbytesmotorer kostar. Överlägset dyrast är motor+växellåda till Nissan Maxima -92. Såg en sådan bil som gick för 18.000:- i tidningen i söndags, men gissa vad motor+låda+arbete kostar???

C.a: 130.000:-!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(etthundratrettioTUSEN kronor)

Det var det mest skrattretande jag läst i år :D :D :D :D

ha det bra alla :)
/kalle
mikkke
Detta är en anna yttre olyckshändelse som täcks av vagnskadeförsäkringen om du har sådan. Det är ej en maskinskada!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Mikkke! Skall täckas av vagnsskadeförsäkringen (om du har en sådan)!

Mvh
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Om vattenpölen var 50cm djup och det var på allmän väg utan varningar så är det vägverket/kommunen (beroende på vilket område) som ska stå för motorbytet !

Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det stämmer! Bara vägverket viste om hålet så! Själv fick jag nya fälgar härom året då jag körde "ner" i ett hål! Se till att filma eller plåta hålet bara!
STÅ PÅ DIG!!!
Lycka till!
Danne

H U M A N R A G E
Länk
wi
11
wibbe
528iA Touring -00
Tack för alla tips och glada tillrop. Jag har äntligen efter lite påtryckningar fått klartecken från försäkringabolaget att de anser att detta ersätts under vagnskademomentet i försäkringen vilket några av er påtalat. Bilen kommer nu att göras iordning igen (motorbyte) och jag ser fram emot att få höra V8:an mullra igen på uppfarten. Tack alla och kör säkert!

OW
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
wibbe: Grattis! Det var inte mer än rätt! Hoppas det inte tar för många veckor innan bilen är körduglig igen.

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.