AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.998

Köpfunderingar M3, ny eller begagnad?

Hej,

velar fram och tillbaka på sistone mellan 535d, M135i och M3. Gillar inte alls nya 3-serien. M135i känns dock för liten, men i sammanhanget ekonomiskt ok. 535d känns lite väl stor och gubbig och lite dyr i inköp sett till vad som ingår. Så det lutar kanske åt en M3:a coupe. Men då är ju frågan ny eller begagnad?

Jag behöver inte massa extra utrustning och vill köra manuellt så den konfiguration jag får ihop på bmw.se blir 753.000. Med runt 6% rabatt blir det ca 700-710 kkr.

Fördelarna med fabriksnya bilar är ju många och det finns ju egentligen bara en nackdel :-)

Två alternativ är:

1. En begagnad -09-10:a för runt 400-500.000

T.ex. <Länk

2. En begagnad -11-12:a för runt 550-600.000

T.ex. <Länk

Ett tredje (fjärde?) alternativ är ju självklart att importera, men ska jag vara ärlig orkar jag inte sätta mig in hur det funkar.

Utbudet av begagnade M3:or som verkar OK är ju rätt skralt ändå, särskilt eftersom jag (a) inte vill ha en vit bil, (b) inte vill ha röd inredning, (c) helst vill ha manuell, och gärna (d) svensksåld.

Köper jag en begagnad får jag ju lite mer utrustning visserligen, men å andra sidan har ju de två första sweeta åren gått och kostnaderna för reparationer och service börjar ta fart på allvar. Dessutom känns det ju lite vanskligt att köpa M3 begagnat som är 3-4 år gamla eftersom man ju tänker på hur folk kan ha kört dem och vad de kan ha mixtrat med (chippning, kompressorer mm)

Men hur mycket billigare per månad blir verkligen en begagnad -09 jämfört med en ny -13, särskilt om man tänker sig ha den i 2-3 år?
Här är fungerande länkar:

Länk

Länk
Försök #3:

Länk

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förvisso får du ju mer betalt i efterhand men minst 50% av merpriset lär du få betala i ren värdeminskning. Man kan reparera oerhört mycket för 150.000kr...

På en sv.såld bil har du dessutom maskinskadeförsäkring i 10.000 mil så de värsta nitarna mildras av försäkringen.

Har du inga särskilda utrustningskrav annat än att undvika vit bil och röd klädsel så kan jag inte tänka mig att det är omöjligt att hitta en lämplig begagnad bil.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Länk

Hej, svårt o hitta nyare begagnade M3:or med manuell låda. Ovanstående är dock ett undantag med hyfsad utrustning, eller den är kanske såld?

Verkar som de flesta valde DKG och det är en härlig låda så prova en vetja!

Precis som Lövet skriver så är man rejält skyddad mot ras i sin vanliga bilförsäkring bortsett från självrisken men det kan det ju va värt:-)

Finns en M3 cab 08 på blocket som de nyligen bytt diff på för 45 tusen tex.

MVH Peter
Är lite svag för nybilslukten dock :) Men visst har ni rätt, det är svårt att räkna hem en ny.
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Om du vill ha importalternativ utan att göra jobbet finns det firmor som gör det åt dig för en mindre peng. Har läst om en här på AP som verkar bra. Det var visst en pensionär som hade enskild firma. Finns säker i imortdelen av forumet.

Förövrigt så vill jag också hålla med ovanstående om att värdeminskningen nog blir svårslagen (särskillt för relativt bensintörstiga bilar om bensinpriset fortsätter uppåt och ekonomin går nedåt) men hur mycket och vem vet egentligen? :)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

dfallman: Nybilsdoften sitter kvar flera år om bilen skötts rätt...speciellt bmw NOVILLO SKINN luktar extra gott länge:-)

m3
59
m3aa
BMW M3 coupé -12
BMW 1000RR -17
BMW K1300S -14
Köp ny, det gjorde jag. Inte ångrat mig en sekund :) Man lever bara en gång.
Så rätta mig om jag har fel, men om man köper eller importerar en icke-"svensksåld" M3:a så har man inte maskinskadeförsäkring?

Och detsamma gäller om motorn är mixtrad med på något sätt, t.ex. genom kompressorer, chippning mm som kan ha tagits bort före försäljning?

Det gör ju begagnatköpa av M3/335 ännu mer bekymmersamt! Hos vem ligger bevisbördan för att motorn inte är joxad med?
Jag har också en fråga om "M Drive". Det finns som ett tillval som också lägger till Nav Pro som jag inte vill ha. Om man inte kryssar för det, får man M Drive ändå fast i den här versionen?:

Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Maskinskadeförsäkring gäller även på importbil om historik/service är skött. vissa bolag har dock en högre självrisk på importbilar. Är nog ganska sällsynt med trimmade M3:or men helt säket är man ju aldrig.
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Jag köpte min M3:a som hade gått 1500mil. Bilen såg och kändes som helt ny och jag sparade en jävla massa pengar. Som du kan lägga på något roligare kanske ESS kompressor eller något !

Jag rekomenderar en lätt begagnad m3:a. Min har gått 5700mil men känns fan som ny fortfarande innuti. Dock har jag ordnat nytt läder på stolarna fram
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
"Bevisbördan" ligger hos den som "anklagar" dvs bilfirma/FB måste kunna visa att den har varit trimmad.

Dock skulle jag av personlig princip aldrig köpa nytt även om jag hade degen för jag tycker inte om slöseri av den sorten.
Men jag är jädrigt glad att det finns människor som tycker tvärtom för annars så skulle inte vi andra dödliga som inte har riktigt råd kunna köpa "billiga" begagnade M3 :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Eddie_125i >> Har sett många M3or med slitet och dåligt läder på förarstolen trots få mil. Är det specifikt m3 som har dåligt och känsligt läder? Finns det olika varianter av läder och vilket är bättre?

Känns inte direkt lockande att köpa en bil som gått några tusen mil som känns mer sliten och äldre i kupen än min andra bil med 17' mil.

T5 -05
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
SotaM >> Problemet är ju att folk kastar sig in och drar sina jeans emot den kudden hela tiden, Lädert i M3:an håller väldigt hög kvalité men om en person hoppar in och ut ur bilen 10 ggr per dag så blir det fort slitet, själv böjer man sig fram så man inte nuddar kudden. Ofta är det en viktig faktor på bmw bilar att den yttersta kudden ska vara i fint skick vid försäljning !
Som lite klara svar på dina frågor:

M3 har väldigt bra och tåligt läder över lag
Finns inte olika läder bara olika färger alternativ tyg

Jag hade aldrig köpt en nyare bil med slitet läder i framstolarna.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nu sticker jag ut hakan och säger: Nja :)

Jag har haft precis lika skålade säten i mina två senaste bilar med sportstolar i skinn; Q7 (13600 mil) och ST220 (10100 mil/Recaro) och båda ser betydligt bättre ut i stolen än min 325:a (7800 mil) och M3:a (9500 mil) gjorde! Dessa var visserligen cabbar, men smordes regelbundet in just pga solens skadliga påverkan.

Och att du bytt redan vid 5700 mil är väl ändå ett tecken på bristfällig kvalitet från BMW:s sida?
@Eddie_125i

Vad blev prislappen för att klä om förarstolen, var det bara sitsen?
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Sani >> Jag bytte bara för att jag kunde och hade kontakter. Inte för att det direkt behövdes och kostade.

Patrick >> Är det till din 335d ? M3 klädseln är mycket dyrare och jobbigare att klä enligt personalen. Svårt att sätta pris så jag hade hört med närmast bmw återförsäljare
@ Eddie_125i
Jag var bara allmänt nyfiken på vad en omklädning av en stol kostar ungefär, för tanken har ju funnits nån gång...
Kan man få det gjort hos bmw menar du?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.