|
|
|
|---|---|
| Hej! Köpte en 528 Touring -99 för ett tag sen med läckande ventilkåpspackning som jag bytade direkt med ett lyckat resultat. Nu är det så att bilen luktar fortfarande varm/bränd olja när bilen blivit varm och man står stilla men inte när man kör. Min fråga är om det rester som kan lukta fortfarande fast jag har gjort 2 st motortvättar på den eller det är vevhusventilationen som behöver rensas? eller det är lukt som sitter kvar i kupe´ filtret? Tacksam för svar :) | |
|
Det tar en bra stund om motorn läckt olja från ex ventilkåpan innan lukten försvinner ! Hade samma fenomen dock på en Audi A4 1,8T där ventilkåps packningen falerat och oljerester runnit ner på motorblocket etc. Tog beslutet att motortvätta efter 3veckor och sedan dess har det varit luktfritt både i motorrummet och kupén :) |
|
| okej. men har gjort två motortvätt efter bytet av packningen och kört några hundra mil, tänkte om det är vevhusventilationen som är igensatt eller då hade det kanske luktat även när man rullade? | |
| Har liknande symptom på min 525 -01 och undrar dels hur det gick för dig ocervin och om nån har lite tips. | |
|
Jag har också en lukt av bränd olja i min e39a, kommer när den blir varm och har kört nån mil i 90 - 100 och sedan stannar för exempelvis rött, sen kommer det inte mer? Mysko, bytte vevhusvent i våras efetr ett misslyckat byte vintern innan också. |
|
|
Lånar tråden lite, har tagit loss ventilkåpan och ser ju onekligen ut som den läker lite i i nederkant mot grenröret. Men då är ju frågan varför den gör det, enligt förra ägaren ska packningen va ganska nybytt och kan inte se några direkta skador på packningen. Nån som har nåt förslag? ligger även olja i ett av tändstiftshålen. Upptäckte även att ventilationsslangen från ventilkåpan var av och bara ihoptejpad, kan det ha nåt att göra med att den kan ryka ibland? Bild på hur det ser ut under ventilkåpan [URL=Länk Tacksam för svar |
|
|
här är en länk till bilden som förhoppningsvis fungerar, dåligt att man inte kan förhandsgranska eller redigera sina inlägg [URL=Länk |
|
|
nähä, provar så här då Länk |
|
|
Finns bara en lösning!! bmw orginalpackning! inget billigare !! sen måste alla gummipluppar på skruvarna sitta på plats och akta så man inte klämmer nått kablage i nedre bakre hörnet! Byt även vevhusvent om du river! |
|
|
Ja, är nästan inne på att det var en kabel som har klämt och eftersom packningen bara såg fin ut så kommer jag först prova rengöra ordentligt, kleta dit lite "klisterpackning" och dra åt det och se om man kan ha sån tur att det inte var värre. Har också tänkt att jag kanske skulle byta vevhusventilationen när man ändå var på gång men hur mycket mer arbete är det att ta upp det? måste ju byta slangen som var tejpad iaf så.... |
|
| Köpte ny vevhusvent vilket var tur för den gamla va helt igensatt, så det var inte konstigt att den tryckte ut olja vid ventilkåpspackningen. Nu verkar det vara som det ska och ingen lukt efter jag gjorde en motortvätt. | |
| Jörgen; jag hade bytt hela vevhusventilationen när du ändå ska på och byta en slang så e man säker på att den är som den ska. Sen får du riva ner lika mycket för att byta en slang eller hela enligt min egen erfarenhet. | |
| Ok, då får det bli byte av hela.... Är det lönt att beställa på nätet eller hur mycket dyrare blir det att handla på BMW? Förresten visst finns det nån modell av vevhusventilation som är bättre för oss här upp i norr? | |
| Det undrar jag också då jag är i färd med att byta Vev venten | |
| Orginaldelar finns den för nordiska marknaden så vittja vet finns den bara hos bmw | |
| Länk där kan man också hitta delar, dock verkar det va lång leverans tid då inte mycket till vev vent fanns hemma. | |
|
Jag köpte på BMW och det landade på ca 2200 för alla slangar, oljefällan och röret till oljestickan. Var väldigt igensatt så var nog smart att byta :) Tycker dock det luktar lite olja ibland fortfarande men har inte gjort nån motortvätt än efter bytet så hoppas på att det bara är det.... |
|
| Tyvärr verkar min fortfarande läka lite olja så det luktar och ibland ryker lite... Blir nog att byta ventilkåpspackningen och packningen runt tändstiftshålen. Har dock blivit lite orolig att det kan vara ventilkåpan som är skev.. Är det vanligt? Har kollat på bildelsbasen efter en beggad men verkar inte finnas till 6:orna bara til 8:orna. Vad beror det på? Nån som vet vad en ny ventilkåpa kostar hos BMW? | |
| Ventilkåpspackningen är ju rätt tjock så den borde täta ordentligt. | |
| Vart beställer man en komplett ventilkåpspackning till bra pris? | |
|
Jag bytte ventilkåpan för ett år sen levereras inkl packningar. 1780 kr Man bör byta de femton gummibussningarna också 165 kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.