|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu har jag iallafall beställt kabeln och imorgon lämnar jag in bilen på service och då tänkte jag ringa och be dem lägga in programmet i iDrive som stöder AUX. Medans dem håller på lixom. Läste någonstans att de kostar runt 600 kr. Så de kan de vara värt, då slipper man CDskivor. |
|
| 600 låter som ett bra pris. Har hört om priser upp mot 10000..... | |
|
whaaaat? 10000??????? Inte en chans isf. Känns underligt, de behöver koppla in en sladd i obd sen föra över en programvara. 1000 kr kan ja gå med på som högst. |
|
|
Det var kanske inklusiver montering av sladd, vad vet jag.. Sladden kan man montera själv, men vart drar man sladden vidare sen? Handsfacket? |
|
|
Jag kommer att göra de själv. Behöver endast programvaran för AUX. Finns video tidigare i tråden. Kommer att montera mp3 honan vid 12v uttaget, sen koppla in den genom en iphone adapter till min befintliga iphone dockstation. Fasst vissa sätter den i handsfacket, tycker de e lite långt ifrån personligen. |
|
|
F-tar Du menar i askoppen där fram va Vart lite nyfiken själv på detta Har även haft lite funderingar på bluetooth i bilen istället Återkommer lite mer om detta hur de blir me den saken. Mvh dicka |
|
|
Jajjemän! Askoppen.. där har jag nu en iPhone dockstation med FM-sändare som jag tänker modda om till AUX. Tror att de är nån form av orginal dockstation från bmw. Ang bluetooth har jag inte en susning om. Det enda jag vill.. kortfattat.. är att kunna sätta ner min tele i dockstationen sedan dra igång spotify eller nåt, sen höja å sänka på ratten :) Med bra kvalla på musiken. Inte som fm sändarn jag har nu, de bryts och skrålar så ja blir tokig. Om intresse finns så skulle ja kunna dokumentera detta under jobbets gång. |
|
|
Vore trevligt om du gjorde De låter som en intresant uppföljning. :) |
|
|
Ca 10k kostar det att installera samt programmera org ipod/iphone anslutning på bmw Undrar va bmw ska ta för programmering av aux Skulle du hade bott i Stockholm kunde jag hjälpa dig annars En gång BMW alltid BMW |
|
|
Då kan ja göra de ifall de inte kostar skjortan :p väntar på att BMW ska ringa upp nu :) Det e programmering för aux jag ska göra. Då alltså Endast programmering. Montage fixar ja själv :) |
|
| Eller ja mena, den enda hjälpen ja behöver från BMW är att dem lägger in stödet för aux :) | |
|
Ja precis det förstår jag det va det jag menade också att lägga in aux i idriven 10k kostar sladdar modulen samt programmering, men det är bmw org ipod anslutning så du kan ändra och se låtar genom idrive, alltså inte aux, det är 2 olika saker En gång BMW alltid BMW |
|
|
Att de inte står vad de e för låt på skärmen bryr jag mig inte om. Men eftersom man gör montaget på stereon som är linkas med ratten så är de ganska ologiskt ifall de inte funkar när man har valt aux efter man fått det installerat. Fick ett mail av BMW där de skrev att montaget måste vara gjort innan uppdateringen kan läggas in. Så funkade det inte på tidigare video i tråden. Samt att någon adapter fanns inte heller med i bilden där. Nä jag tror att de egentligen inte är så komplicerat. Det är kanske enklare när man har stödet från 6 cd växlare, ja mena det är där skillnadenär kanske?? Hursom så ska de ringa så jag får höra. 600kr för uppdateringen läste jag i en annan tråd. |
|
|
Jag förstår inte riktigt 2 olika saker nr.1 Ipod anslutning nr.2 Aux 1a: det behövs åtminstone förberedelse för cd-växlare ( annars omöjligt att få det fungera ) 1b: programera bilen 1c: installera modul samt kablar 2a: Spelar ingen roll om du har varken förberedelse eller cd-växlare 2a: programera bilen 2b: installera kabel Det spelar absolut ingen roll i vilken ordning detta görs Eftersom du kan endast installera kabeln, alltså inte programmera bilen Då är det kanske lite enklare att installerar kabeln efter programmeringen så du vet att du har kopplat pins där de ska va Och det spelar absolut ingen roll att " montaget linkas med ratten " En gång BMW alltid BMW |
|
|
Har pratat med bmw nu. Nr.1 Det finns en möjlighet att iDrive kommer upptäcka CD vxl om jag ansluter aux i den ingången bak på stereon (därför det spelade roll om man har förberedelse för det) Nr.2 iPod skall inte läggas in i iDrive, utan jag kommer att ansluta iPhone genom aux sedan inget mer. Jag vill bara ha funktionen AUX. Det ska stå aux på skärmen och inte vilken låt jag lyssnar på, så komplicerat behöver jag inte ha. Skulle det inte funka så får de kolla upp vad för utrustning som behövs vilket kan bli dyrt. Eftersom jag beställt kablar kommer jag att montera det som på videon. Sen får jag utgå därifrån helt enkelt. Som du nämnde.. jag vill helst ha mjukvaran först men det verkade inte vara så "bara" enligt han på bmw. Jaja, vi se väl. Ska iväg å hämta bilen efter lunch så få se vad han säger. Men någon mjukvara vart inte installerat idag iallafall. |
|
|
Mail från BMW: Det går att montera AUX i efterhand (dock ej iPodinterface) men bilen måste programmeras. Det går inte att bara programmera AUX utan hela bilen får ny programvara, detta kan ta tid beroende på när den var programmerad senast. Vi tar 1800:- inkl moms för detta. Då friskriver vi oss också från att någon styrenhet i bilen kraschar och måste bytas ut. Värt att tänka på – det behöver ej hända men det KAN hända. ----------------------- Som jag sa tidigare. Jag utför montaget och sedan kommer jag.. om det inte fungerar att lämna in bilen på en mjukvaru-uppdatering. Hoppas att han hittar enheten på cd växlaren :) |
|
|
Hallå igen!! Nu har jag alltså gjort ett försök till installation av AUX.. Men de gick ju sådär.. Använde mig utav Länk Fast den passade inte in bak på stereon, där den passade såkallad D-Block i videon var redan upptagen med en precis likadan "sockerbit" om man säger så. Testade att ta ut den som satt där och sätta in min nya aux kabel. Men de hände som ingenting förutom att cd-spelaren lade av. Just för att jag plockade ut den som satt där. Fanns en ledig plats brevid D-Block som kallas C-Block.. Men då istället så var sockerbiten omvänd så där passade den inte heller. Nu funderar jag på att klippa kablarna till Länk och sätta dit pins som han gjorde i videon, och trycka in dem på plats i befintlig sockerbit, alltså på D-Block. Vet ej hur de skall kopplas in bak på blocket. Finns det ingen som gjort detta, alltså någon svensk person som kan beskriva hur jag skall gå tillväga? Vill verkligen få det gjort när man beställt grejerna och allt. Mvh |
|
|
Hej Har precis gjort det på min m5a Självklart att block d används och är upptagen Det du ska ha är bara 3 pins inte hela kontakten som du länkade till Har du provat att dela sockerbiten från kabel du köpt? Du ska göra det med block D och kontakten du köpt sen drar du ut pins samt installerar i block d Se till att du får ut de hela Pin 2 pin 7 och pin 8 är de som behövs Lycka till En gång BMW alltid BMW |
|
|
Tack snälla för svaret. Jag förstod nästan att blocket jag fick med kabeln inte skulle användas. Alltså man skall göra som på videon. Går blocket att dela på helt som hängde med min kabel? Alltså så jag kan plocka ut pinsen och stoppa in dem i det befintliga d-blocket? Eller e de lättare att klippa kablarna sen köpa nya pins. Hur vet jag vilka färger som ska in vart på blocket? Alltså vilket nummer? Jag har svart röd och vit. Han på videon gjorde sina kablar själv och då vet ja inte om de samma, trots att han använder samma färger som bmw. |
|
|
Det är lite o pilla att få ut pins hela men det går skär ut de kan du göra också, va försiktigt både med fingrarna o kablarna Oftast går det inte ens få ut pins även om man delar på blocket, men du ska dela på den befintliga kontakten som går till d-block, in med pins, sätt ihop blocken igen, sen är det bara testa. Jag skärde ut pins från en gammal dator, samt tillverkade min egen kabel och det fungerar fin fint PIN 7 = SVART PIN 2 = RÖD PIN 8 = VIT Detta gäller för din kabel Då säger jag varsågod för denna info, när jag va väl igång så inte en jävel som hjälpte Tur att man har huvud på plats iaf :) En gång BMW alltid BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.