AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.187

K&N insatsfilter erfarenheter på våra bilar?

Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Så nu var det dags för service och jag funderar på att slänga i k&n insatsfilter. Vet att man måste vara försiktig med oljan och rengöringen, men har använt mig av det innan så här lärt mig en del om det dock på öppna.
Är det värt de dubbla priset av original? Någon som har erfarenhet av dem? Tackar för svar
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tror nog att BMWs M-ingenjörer har optimerat det originalfilter som bilen skall ha enligt spec. Skulle filtret vara en "begränsare" är jag säker på att det finns en anledning.
Dessutom om nu K&N har ett bättre filter så är jag även där säker på att BMW hade snappat upp det och fixat sina filter.
Så i mina ögon är det bara dekaltrimmning :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Där har vi en åsikt, har också funderat i dem banerna :) några andra?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
En fråga jag ställer mig är - varför?
Vill du "trimma" till ett lågt pris så är det väl bättre att först slänga ut lite vikt både på bil och dig själv (om du nu har någon vikt ;):) - själv väger jag 137 kg och om jag går ned till mina 100 kg plus slänger ut det där punkteringskittet plus lite annat löst i skuffen så spar jag in runt 42 - 43 kg. Sedan med 5 liter i tanken och bara shells V-Power (eller annan 98 oktan) så får du nog bättre effekt än ett filter ;)

Räknade lite på skoj och för mig handlar det om ung 150 kg besparing jag kan göra "enkelt" = nästan 10% viktminskning. Det gör ju lite skillnad på¨hk/kg :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har använd KN insatsfilter i min gamla m5-2003 i 6år jag hade bilen,och har det även i min m3 cab nu...inte stött på några problem överhuvudtaget....upp till var och en ifall man vill ha org eller annat..
precis som vissa gillar org fälgar t.ex 18".,medans andra tycker dom är för små,och vill ha 19-och uppåt" istället...dekaltrimmning där oxå:)
smaken e som baken
Bi
3.797
Bianca

Marof....använd vilket filter du känner själv för..blir bra i båda fallen....
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Kävlingepågen det handlar inte om trimning till ett lågt pris. För mig räcker m5ans prestanda gott och väl. Skulle aldrig komma på fråga att jag slänger ut något från min vackra inredning :) men helt klart har du rätt, körde med endast innertak och framinredning på min sugtrimmade vr6a och det var dtor skillnad. För min del handlar det mer om att få bilen att kanske andas lite bättre, kanske känns lite friskare med insatsfilter vem vet?:) kanske låter det lite tuffare fast än burken är stängd.
Tackar för svaren, bianca upplevde du någon skillnad rent ljudmässigt?
Jag köpte en M där det satt ett KN-luftfilter monterat. Förra ägaren hade köpt filtret o kört ca 800 mil med det. Behöver jag ens nämna att filtret flög all världens väg så fort jag kom hem:)? Min åsikt är att KN o liknande insatsfilter (dvs filter som passar i original luftbox men som istället för att bytas så rengör man de efter X antal 1000 mil, tex genom tvätt med efterföljande inoljning) är ett rikstagande, man KAN få bekymmer med LMM om den förorenas med luftfilter-oljan, inget jag vill riskera. Prestanda skillnader, om ens några, är försumbara. Skillnad på insugsljudet kan jag ej höra.
Bi
3.797
Bianca

Marof.

Ljudmässigt upplever jag inte någon större skillnad..
att säga att org är bättre än KN-filter insats,är som att fråga vilket är bäst SMG eller manuell låda till m3e46,eller hur långt är ett snöre!!!!!har inte haft nåt problem med KN filter i nån av mina M-bilar sedan 2001....
man KAN få bekymmer och motorproblem när man vrider om tändningen oxå ifall man har otur:)
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Då är vi alla klara över hur olika det är :) så jag får helt enkelt se hur jag gör. Tack för infon
Jag står fast vid min åsikt, inget "inoljat" filter i mina bilar, oavsett fabrikat. Jag är helt 100% att ett "inoljat" filter ökar risken för strul med LMM, oavsett hur lite/perfekt man oljat in filtret. Ett nytt originalfilter (eller ett annat passande filter av "torrt" utförande) kostar inte många kronor. KN kostar väl ca 600kr till M3 E36, dvs ungefär som 3 original-filter. Att det finns användare här som kört med sina filter utan minsta problem betvivlar jag inte, men som jag sagt tidigare, filteroljan lär förstöra LMM gradvis, dvs när man väl märker skillnaden så är det verkligen illa. Sen är jag fullt införstådd med att "alla" som har en viss produkt i sin bil anser just den produkten vara bättre än original, eller åtminstone minst lika bra, tycker själv likadant annars finns det ju ingen vits med att frångå original. Jag brukar dock personligen titta mer på designen av produkterna, kör tex med en icke-original lambdasond i min M5 E34 men med OEM-identisk kontakt, skillnaden är känselkroppens utformning. Utformningen i detta fall är mer öppen så avgaserna kan nå känselkroppen lättare (istället för endast ett hål i sondens topp så är det mer som ett "perforerat" hölje på denna eftermarknadssond).
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Körde k&n insatts filter i min m3. Gick 100mil sen pajja lmm.
Körde sedan original igen. Men sen hörde jag mycket lovord om GreenCottons en koniga öppna filter.
Köpte sedan ett GC filter och är supernöjd. Effekt mässigt, Ingen kommentar. Men ljud mässigt något helt annat. Ryter gott från motorn nu. Blev stoor skillnad på ljidet kan man lugnt säga.

/Fredrik
Jag har väldigt svårt att tro att ett K&N-filter skulle förstöra lmm på 100 mil. Då har man nog redan haft problem så att den skulle gått sönder ändå eller så har man gjort nåt fel med filtret. T.ex överdriven inoljning eller oljat på fel sida.
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Jag instämmer HELT med kävlingepågen, man ska ha extremt goda skäl om man ska ersätta något som BMW utvecklat och anpassat för bilen med någon eftermarknadsprodukt. I det bästa scenariot så köper du ett onödigt dyrt luftfilter som inte ger några vinster, i det sämsta scenariot köper du ett onödigt dyrt luftfilter som orsakar problem med resten av motorn.

Jämförelsen med fälgar är inte helt relevant eftersom för och emot är välkända; större fälgar gör bilen stötigare och långsammare men utseendet blir bättre(beror på smak såklart).
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Lite off topic men någon som har erfarenhet av något sånt här? Verkar vara väldigt fint isolerat redan från början.
Länk
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Förresten strunta i effekt vinsten det tror jag inte på ändå.
Marof: Ser seriöst ut iaf. Men välj isf varianten med "torrt filter" trots att den inte ger samma "våldsamma" effektökning enligt de själva:)
Ma
140
Marof
Volvo s80 2.5T - 04
Bmw M5 - 01
Hehe ja precis, nej någon större skillnad blir det nog inte. Finns även ett klipp på Youtube av den på en m5än e39 och ser faktiskt väldigt intressant ut. Verkar som dem säljs flitigt där borta på andra sidan atlanten på gott och ont :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.