AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.644

523i -99 bara dog under körning lådan fast i P, startar ej längre

sk
6
skitapa
523i -99
När frugan skulle köra till jobbet så dog bara motorn under körning, hon svängde in till vägkanten och la i Parkeringsläget på automatlådan för att starta igen, startmotorn snurrar men motorn går inte igång. När man försökt starta motorn och slutar går motorfel lampan igång. Nu går det inte heller att få ur automatlådan ur Parkeringsläget.
Vad kan det vara för fel? Jag har en felkodsläsare på ingång så jag ska kolla det om några timmar.

Tack på förhand
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Gissning: Vevaxelgivare eller bränslepump!

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
sk
6
skitapa
523i -99
Nu har jag kollat felkoder, och det fanns inga till min stora förvåning.
Kan det vara så att det är bränslepumpen? Vi kan inte höra något brummande när vi vrider om nyckeln.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
När tändningen slås på skall det höras ett svagt surrande under några sekunder.
Kan ev. vara lättare att höra utanför bilen strax framför ena bakhjulet.

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Hur mycket soppa i tanken? Om det ser ut att vara ca 15 liter - fyll på en dunk och prova, det kan vara sugstrålepumpen.

Annars: Om du tar ut den vanliga bränslepumpen med nivågivare på höger sida kan du kolla kablaget som går genom givaren till pumpen. I anslutningarna brukar de brinna av.
Instruktioner: Länk
(Specialverktyget de visar behövs inte, går bra med polygrip och spårmejsel).

___

Min bil: Länk
sk
6
skitapa
523i -99
Jag har mindre än 15 liter, men har lite svårt att tanka bilen just nu. Tack så mycket för svar och länken till nivågivaren. Mycket uppskattat :)
bm
78
bmwflink
Bmw 525i touring-03
Hej Min 525 2003 dog under semestern!!de var soppapumpen höger sida bak, den lätt ibland och ibland inte sedan dog bilen,inga special verktyg behövs.
sk
6
skitapa
523i -99
Det var soppapumpen. 2700 kr senare funkar bilen :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Var det sugstrålepumpen i tanken som felade?
Undrar lite över summan, lämnade du in bilen?

/H
sk
6
skitapa
523i -99
Jag vet inte om vad sugstråle pumpen är. De sa på verkstaden att de bytte bränslepumpen bara. Och ja, jag lämnade in den :-)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det finns 2st bränslepumpar, varav den ena (sugstrålepumpen) sitter i tanken. Denna pumpar bränslet över kardan. När denna slutar att fungera så får man soppatorsk när det är ca 15 liter kvar i tanken.
Hur mkt tid debiterade verkstaden för att byta pumpen?

/
sk
6
skitapa
523i -99
Jag har kvittot i bilen, ska kolla vad de tog i morgon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.