|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag håller på att plocka ur passagerarsätet ur min e34-95. Enligt alla instruktioner jag sett ska bältsesträckarnas laddning deaktiveras först. Enligt både Bentle-manualen och denna guide Länk ska det göras genom att vrida om en "grön grej" med en mejsel eller liknande. Se de sista bilderna i länken. Enligt Bentley-manualen är det bara så här man ska göra. Bältessträckaren i min bil ser dock inte ut så, "vredet" är vitt istället för grönt och i indikatorrutan är det tomt istället för grönt eller rött. Enligt två inte alls utförliga guider jag hittat är det dock bara på bilar med elstolar det fungerar så. Har man manuella stolar är det bara att koppla bort sladden enligt en guide, enligt den andra måste bältessträckaren demonteras och bearbetas med hammare i ett skruvstäd (vilket väl förtar hela tanken med att deaktivera den innan man tar ur stolen ur bilen, då en häftig stöt ska kunna utlösa den). Så nu undrar jag hur jag ska göra? Den aktuella delen är denna Länk (den vänstra nummer 2). Fråga nummer två rör airbagen (jag har passagerar-airbag). Jag trodde att det satt en sensormatta i stolen eller liknande som talade om för airbagen att det finns en passagerare. Men den enda sladd som är kopplad till stolen är den till bältessträckaren. Räcker och krävs det alltså att bältet är ikopplat för att airbagen ska lösa ut i fall av krock? Kanske inte de vanligaste frågorna, men hoppas någon kan hjälpa mig :) | |
|
Om du har airbag på passagerarsidan bör du ha en sådan här liten låda monterad på undersidan av stolen: Länk Den är kopplad till sensormattan i sitsen. |
|
| Tack för svaret. Hittade ingen dosa! Visst måste den vara kopplad så att den får ström någonstans ifrån? Den enda "sladd" som gick under min stol var vajern som justerar höjden på bältet när stolens läge ändras. I övrigt var det sladdfritt? | |
|
Eftersom att jag funderar på att sälja min 540 gick jag igenom mina gamla trådar för att leta efter olösta frågeställningar. Frånvaron av sensormatta i passagerarstolen fick sin förklaring, de blev inte standard förrän i juni 1994. Min bil byggdes i maj 1994 (trots att den räknas som 95:a) och ska därför inte ha någon. Mer info finns här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.