AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.816

Jailbreaka Bilen

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag har Jailbreakat min Iphone för Apple inte fixat "whoscalling", det är egentligen bara därför..
Jag har jailbreakat mina Apple TVn så jag kan köra XBMC på dem för att kunna kolla mer på film.
När ska det komma schysta Jailbreak till bilen, den borde ju också kunna hottas upp :)

Jag har massa ider på vad som skulle kunna modiferas.
Aktiv farthållar, kamera och övervakning av farkameror tex ? Vore ju nice.. den bromsar helt enkelt in :)

När tror ni detta dyker upp , eller är jag så efter så det finns ? (visst, läser BMWCodning Länk

ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
länken fungerar inte
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Länk

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vad jag vet så är det mesta som kodas om i bilar hemma hos folk i nuläget parametersättningar och omladdningar av befintlig mjukvara. Det du beskriver är egentligen ny funktionalitet, dvs att man skulle koda om bilens mjukvara så att den gör något annat än vad som redan finns i den från början.

Utan att veta säkert skulle jag tro att det ligger rätt långt bort i tiden, av ett par anledningar.

1) Parametersättningar som folk gör hemma är något som även verkstäderna gör, därför finns verktyg tillgängliga som gör det och bilen är anpassad för att kunna ta emot nya värden på parametrar. Mjukvara som innehåller helt ny funktionalitet är inget som verkstäderna pysslar med utan det är utvecklingsavdelningen som gör det. Därför finns inga verktyg som är anpassade för det lika lätt tillgängligt och man får börja närmare noll, dessutom är det lätt för BMW att se att du har varit där och pillat eftersom du kommer ha ett helt nytt bygge av mjukvaran.

2) Att jailbreaka sin iPhone eller AppleTV för någon eller några tusenlappar kostar inte så mycket om något går sönder och man har förbrukat sin garanti. Att "jailbreaka" sin bil för ett antal hundra tusenlappar och sedan gå på en nit kan bli dyrt på en helt annan nivå.

3) Man kan snabbt komma ut på väldigt djupt vatten (typ koda om sin farthållare, då skickar man kommando till bland annat motor och bromsar - mycket som kan gå fel).
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet är väl att de flesta funktioner som typ adaptiv farthållare, lane assist osv är beroende av annan hårdvara. Det är inte så att alla BMW-modeller bara är ett par knapptryck bort från att ha all teknisk extrautrustning.

Det som går att koda är olika funktioner som kan vara marknadsstyrda (coming and leaving ljus, visa olika typer av information i instrumentklustret osv) eller olika typer av begränsningar (se på dvd när bilen rör sig, regionskodning av dvd).
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jo, precis. Men det man "kodar" då är egentligen bara parameterinställningar. Steget till att koda på riktigt, dvs ändra bilens beteende utöver det som BMW förberett är rätt rejält. Jag förstod det som att Jörgen menade det sistnämnda.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Exakt, jag menare det sista, och visst, jag förstår att det är komplex, men jag är BMW och IT nörd, och sedan att jag är visionär och en galen optimist gör ju inte saker bättre :)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Lite modifieringar vore dock bra att kunna ta till hemmavid.
Exempel på funktioner jag kan leva utan:
1. I nuvarande bil (F01) går det inte att varken backa eller köra fram inte förardörren är helt stängd.
2: Backkameran visar varningstext i överkant som skymmer själva bakåtsikten ("lita inte enbart på backkameran...."), för att se bra måste man då vänta tills varningstexten försvunnit efter några idiotiska sekunder.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kaparn>> Utan att veta säkert låter det där som saker som borde gå att "koda" bort genom att ändra parametrar. Kanske kan finnas information om det på bmwcoding eller på amerikanska F01-forumen?

Jörgen>> Omöjligt är det nog inte, men det lär kräva sin insats. :) Utvecklar mjukvara i fordonsbranschen själv och jag har lätt att se svårigheter med att "reverse engineera" så att man själv kan modifiera koden. Men får du nys om några rön inom detta får du gärna fylla på i tråden, jag är nyfiken! :)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Wiberg, Nice, nu är vi ett steg närmare :) Reflector funkar alltså inte , synd :)
Självklart är det svårt, farligt mm, men inte omöjligt. Hur mycket saker är inte omöjligt, DVD skulle inte gå knäcka.. Ops, gick visst. mm mm.
Jag är ju också nyfiken, och som Kaparn säger, vissa saker vill man slippa. F10 går inte heller kör man dörren öppen. Borde inte jag få välja det ?

Satt 110 mil i bilen igår, och hade för mycket tid tänk, då dyker sådan här ämnen upp :)

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tror (och hoppas) att det kommer gå mer åt att det finns "avancerade inställningar" som menyval i iDriven och att man kan få ställa in vissa saker själv som numera ställs med parametrar. Men så försöker väl fordonstillverkarna hela tiden tillverka "idiotsäkra" bilar och en meny med avancerade inställningar skulle helt kullkasta det konceptet. Om en bil kör av vägen för att föraren valt en inställning som gör det möjligt (nu överdriver jag lite) så ger det dålig publicitet, även om det är föraren själv som gjort inställningen.
Så småningom så kommer det finnas ett API för plug-on moduler eller kalla det appar. När fordonstillverkaren erbjuder ett sådant interface kan det möjligtvis gå att jailbreaka om det är låst till fordonstillverkarens portal.
Dock kommer nog inte API'et vara så omfattande så det går att påverka bilens säkerhetskritiska funktioner, dessa brukar dessutom vara skyddade bakom en gatway så det säkerhetskritiska bussystemet ej skall kunna påverkas. Sannolikt kommer dessa appar vara isolerade till någon sorts mediaenhet som är ansluten till en egen databus som i sin tur kommunicerar till övriga bussar via en gatway (som inte kommer att gå att förändra mjukvaran i med rimliga insatser).
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det är en avsevärd skillnad att jailbreaka en Iphone och att gräva runt i modulerna i en BMW. Det du gör när du jailbreakar din telefon är ju i princip bara att låsa upp begränsningen att köra osignerad kod, och det är ju inte riktigt det som är problemet med en bil.

Iphonen har publika dokumenterade API:er som använder sig av standardiserade protokoll. En bil består av ett nätverk av olika moduler som kör proprietära operativsystem och helt saknar publika API:er, för att inte tala om publik dokumentation.

De olika "hack" som görs på BMW-bilar är att man petar i lite konfig-filer, men jag har fortfarande ALDRIG sett någon som har lyckats exekvera egen kod i någon modul (bortsett från ECU-tuner, men dessa moduler är oftast standardmoduler från Bosch etc som kan köpas med dokumentation).

Jag skulle tro att tillverkarna i framtiden kommer att öppna upp sina platformar lite mer vad det gäller multimedia, men när det gäller funktioner i bilarna så tror jag aldrig att någon tillverkare kommer att släppa in hemmakodare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.