AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.852

E61 535D -06 får fler och fler fel

Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Hej!

Jag hade min bil inne hos BMW för en garantireparation på jordfläta till batteriet... detta fixades. I samband med det bad jag dem fixa ett annat fel jag hade nämligen att ibland när bilen startas så visas en ikon där bilen är upphissad på den pelarlyft och meddelandet "increased battery disharge". Då nollställs allt i färdatorn, klocka, datum etc. De läste felkoder osv och kom fram till att knappen till glasrutan hade gett felkoder samt bränslevärmaren. Detta byttes och det fungerade 2-3dagar sen kom felet upp igen. jag åkte då in med bilen och de konstaterade att enligt datorn fanns inga felkoder utan den påstod att vi körde väldigt mycket kortare sträckor... de mätte mitt batteri och det var ok enligt bmw. Så jag fick rådet att köra längre sträckor och koppla på laddare för att få batteriet fullt. Gjorde detta och bilen fungerade ytterligare några dagar innan nästa fel dök upp: vänster xenonljus slocknade trots att lampan är bytt för 3-4mån sen... sen började höger backspegel justeras nedåt när man lägger i backen (växlar man justeringsknappen till höger backspegel går den tillbaka till ursprungsläget). Ibland fungerar inte minnet på elstolarna och ibland åker ej ratten till rätt läge. Och nu har jag dessutom idag fått "PDC failure".

Någon som har några tips? Då märkesverkstaden uppenbarligen inte lyckas hjälpa mig. Bör tilläggas att glasluckan fungerade bra innan de bytte knappen och nu fungerar den från och till.

MVH Jocke
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hur mår ditt batteri egentligen?
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
De mätte batteriet hos BMW och det ska vara OK enligt dom, sen vet man väl inte hur tillförlitlig mätaren de använder är.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Höger bakspegel skall åka ner när du lägger i backen visserligen, om du ställt justeringsknappen för Hö/Vä backspegel rätt, så du kan se trottoarkanter bättre när du backar.

Resten av felen luktar dock dåligt batteri eller att något blev fel i samband med bytet av jordflätan tror jag?

//Bjersér
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
OK då får det bli att byta ut batteriet och se vad som händer!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... låter på beskrivningen som om de gör ett klassiskt fel; nämligen fokuserar på symptomen utan att komma åt orsaken. :( Har haft liknande erfarenheter - i mitt fall hjälpte det med att låta en annan person på verkstaden läsa samma fellogg...

Om du kan, så gå till en annan verkstad för att se om det klarar uppgiften bättre.

----
BMW CS #6212
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Låter som mina problem jag hade ..

Har du panorama glas så kolla så att dina styrboxar badar i vatten i reservhjulsbaljan !!

Henrik
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Japp jag har panoramatak, men det är tätt, iaf vad man ser på innertak och när man öppnar det. Tänkte du på baljan där dragkrok o prylarna ligger eller finns det mer än den baljan?
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Taket är tätt men avrinningsslangarna blir igensatta så vattnet tar sig längst ner i resv.baljan där all styrenheterna ligger. Riv ut allt i reservhjulsbaljan tills du kommer ner i botten (plåtrent).

Länk

Länk

Henrik
bm
187
bmwjim
523im -05
Jag fick en hel del felmeddelanden också då mitt batteri va dåligt laddat.
Det va allt från antisladd till airbags det va fel på.
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Har kollat efter vatten i reservhjulsbaljan men där var det kruttorrt som tur var.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Kom du fram till någon lösning på detta?
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Hej igen! Ja förhoppningsvis är felet löst nu... vågar inte hoppas på för mycket riktigt än dock... blev 6 besök hos bmw verkstaden och det blev bytt 1st styrbox och uppgradering av mjukvara, 1 knapp till glasrutan på bakluckan, 1 värmare på dieselfiltret, 1 radiodel (som förmodligen blev felaktigt kodad) reparation av kabelfläta till bakluckan samt en batterisensor... sammanlagt stog bilen på verkstad i ca 10 arb dagar + 2 helger.
och kostade..?

mvh vinyl
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Det blev inkl byte av en parkerings-sensor 12200kr. Men då tror jag det var rätt mycket good-will inblandat eftersom de inte lyckats lösa problemet till en början. De pengarna betalade jag vid 3:e tillfället och efter det har det inte talats om mer betalning.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om du inte bytt batteriet kan det tyvärr finns nog risk att du återigen kommer att få diverse fel.
Sök på vad jag och flera andra har skrivit om detta.
På min bil skulle jag, enl aukt verkstad, vara tvungen att ta bärgning och sedan genomgå en hel del dyra reparationer och byta en hel del dyra komponenter (men batteriet påstod de var ok...).
Efter att ha läst noggrant på detta forum så bytte jag batteri (till ett ej BMW-märkt, utan programmering) och alla mina problem var över, utan att det krävdes reparationer eller byte av en endaste komponent.
Det var nu ca 1,5 år sedan och allt fungerar 100 för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.