|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hur stor skillnad är det på körglädjen mellan Touring och sedan/coupe? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Oj, bra fråga. Jag är ny på BMW (VAG i över 20 år) men är inte en sedan/coupé i grund och botten samma bil som Touring förutom det faktum att det är en liten kombidel längst därbak istf baklucka? Om det inte är några chassie-skillnader mellan dessa bilar så är iaf inte jag rätt man att kunna avgöra vad kombidelen resp sedankarossen eventuellt har för effekt på just väghållning eller körglädje. Jag är körglad varenda dag bakom ratten på min Touring. :-) Tycker den går som ett skott. |
|
Coupér står nästan alltid högre i värde än sedan/touring av någon anledning. Men som tidigare sagts så sjunker ju värdet en hel del när milen blir högre. Coupén upplevs lite mindre och kompaktare på något sätt, de gör att det blir en liten annan upplevelse på något sätt. 63k är ändå ett riktigt bra pris. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det är nog väldigt rätt det där med att bilar blir "kalla" efter 20k. Jag har inga speciella preferenser själv faktiskt (gällande just mil). Jag går mest på känsla, ljud, skick, historik, och först i slutändan enas jag om pris som jag då isåfall helst ser vara förenligt med det miltal som faktiskt står på mätaren. I det här fallet kunde jag bara konstatera att objektet i fråga kommunicerade samma kvalité och "rock-solid" känsla som bara Audis S-modeller kommunicerat mig tidigare. Som ny på BMW var det obegripligt för mig att lilla 3-serie kunde kommunicera samma känsla som större tyska sport-versioner av bilar. Och dessutom efter 22k mil. Likadant med chassie och drivlina, tight tight tight. Tänkte att jaha ja, då skall väl känslan grusas av en sexa som tickar och dricker olja? Nähä, inte ett ljud. Då är väl automaten på upphällningen? Icke - silkeslen, exakt och effektiv. Sen var det det där med att den hade allt jag sökte i "nya" familjebilen, d.v.s allt "M" som gick att få, kupé/motorvärmare, dragkrok, klima som funkar perfa, sportljuddämpare samt såklart de fantastiska M-sportstolarna. Bästa var väl att precis allt ombord fungerade. T.o.m telefonen som jag nu satt ett kontntkort i, ha ha! Finns ju såklart ett par fälgskrap som inte stör, nån diskret ifylld repa på kofångaren bak och en liten lagning/lackering på klassiskt ställe på skarven kaross/skärm, och jag behövde göra ett bromsbyte rätt snart, men annars så. Jag har ju ingen aning såklart, bilen kanske rasar imorrn, men jag gick bara på känsla och en mycket bra servicehistorik som jag nu fortsätter prickfritt på. Så med 63 lök och ett värdetapp som definitivt inte mostvarar detsamma på en ny bil, så känns allt kanon. Trodde aldrig jag skulle säga "bästa bil jag ägt" om något som är 10 år gammalt och börjar närma sig 23k mil. Obegripligt. Bild på min kärra: Länk |
|
Coupémodellerna kostade ju ca 20 000 mer i baspris än motsvarande (med lika motor)sedan, och ca 10 000 över touring om man kikar i listorna här på AP. Förklarar till viss del varför de ligger lite högre i prisklass, sen är de ju snygga bilar jämfört med sedan* & touring* så det är värt en del det också ;) ;) Chassimässigt ska det inte vara några skillnader vad jag vet mellan coupé / sedan / touring heller om man bortser från olika årsmodellers sportpaket som standard, m-sportpaket osv. * ser dock skapliga ut efter facelift :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.