AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.041

M3 E46 köpråd

Är på jakt efter en m3 E46. Vet att frågan varit uppe 100 gånger men frågar ändå. Står mellan några stycken nu och det lär väl bli affär inom ett par dagar. Är det ngt jag bör tänka på hur mycket mer ska man betala för en svensksåld kontra import. SMG eller manuell m.m. Tips mottages tacksamt.
//
117
//Mick3
M3 E92-08
fure du har powerpost!

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En självklar grej men som ändå glöms bort alldeles för ofta är att kolla försäkringspremien först. M3or är rejält dyra att försäkra.

-------
//Lövet
Kollat premien redan faktiskt förvånansvärt "billigt" 12400 :- helförsäkrad, bor mitt i GBG inte alls farligt tyckte jag
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Fure: Min åsikt när det gäller Import vs. Svensksåld är att det handlar om kunskap och historik. Oftast handlar det om okunskap när man avfärdar en importbil, men fakta är att en importbil med rätt historik oftast är finare än en dito svensksåld, framför allt undertill.
Är man sedan ute efter en i princip fullutrustad bil och kanske en lite speciell bil (Individual tex.) som jag var när jag letade M3 för 4 år sedan, ja då är det i princip helt omöjligt att hitta en sådan svensksåld.

När det gäller SMG II vs. Manuell till M3 E46 så finns det bara ett alternativ och det är SMG II. Helt underbar låda tillsammans med M3:ans övriga köregenskaper. En manuell gör absolut inte en M3 E46 rättvisa tycker jag. SMG II-lådan är halva körglädjen när man väljer att köra lite aktivare och i stan fungerar automatläget mycket fint och sköter sig självt. :)

Vet inte riktigt vad för typ av M3:a du är ute efter och hur mycket pengar du vill spendera, men är du ute efter en mycket välskött entusiastbil som i princip är fullutrustad så är min nu till salu... Länk
Välkommen att höra av din om intresse finns, bilen måste upplevas live.

Mvh Jimmy
Hej!

Jag har testat på smg och manuell.
Körde smg i ett halvår på den första m3:an jag hade. Det är riktigt kul i början men jag tröttnade. SMG uppmanar till aktivkörning enligt mig.

Äger i dag en Manuell och det är helt underbart.

Till svensksåld bil kontra import så köper inte jag importbil.
Dels för att de är lättare enligt mig att ta reda på historik kring en sv-såld.
Samt att jag stött på ett par skruvade bilar när man varit spekulant. Det gör att man tappar sugen på import. Tittar man på utrustning så har inte den varit jätte viktigt för mig. Då det börjar bli svårt att hitta m3:or i bra skick nu. Så ser jag gärna ett bra skick och en välfylld service bok som ett större plus än t.ex. en navi som är 8 år.

MVH

Martin
Tack för svaren. Jimmyboy tycker din ligger lite i högsta intervallet för en import med dom milen, annars var den fin. Funderar lite på den här Länk bra mil och svensksåld.
Länk Vilken av dessa två är att föredra?

Vilken av dessa 2 är att föredra. den här eller den ovan?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Fure du har pm
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Fure.

239 kkr för en -05 i det skicket är rena rånet från din sida ;) Hade jag bytt idag så hade det inte varit något snack även fast jag hittade två dammkorn i motorutrymmet, ni vet - precis vid infästningen till huvlåset men det kan man nog leva med ;) :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Fure. 210 kkr för den i jmf med om du lägger till 29 kkr för jimmyboys så är det inget snack om vilken du skall ta.

När det gäller UDC828 tycker jag att skinnet på förarstolen ser väldigt slitet ut för att vara 6000 mila bil även om alla 10 ägare innan skulle väga 140 kg +

Mitt tips är att du bestämmer dig för vad du vill ha - en "putsarbil", normalbil eller brukis.

Personligen så är SMGII ett måste. Sedan så är det som vanligt - fler punkter på optionslistan ju bättre.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Själv tycker jag jimmyboys verkar prisvärd.

/Bellamy
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Fin bil JimmyBoy! Ser ut som min fast med vitt skinn!
Vad är det som är Individual på din bil?

Går det att få ut över 220k för en M3:a med 10.000mil på mätaren i dagens läge?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Beolab: Om man får över 220.000 för en E46 med dom milen.?

Inte av mig i alla fall.

Skulle jag vara ute efter en M3a och var beredd att lägga en bra bit över 200.000:- skulle jag kolla på E92or, Finns Premium Selection bilar från 270.000:-

Jag vet hur tungsålda motorstarka bilar har blivit på senare år då jag både sålt och köpt många V8 och V12 bilar genom åren. Är mycket svårt att få betalt för det där lilla sista i skick (mycket få som är intresserade av bättre skick än "bra"). Min S600L Bi-turbo som jag sålde i våras var stendöd, min 740 som är en fantastisk fin lågmilare kommer att vara död som en sten om jag skulle få för mig att sälja den, det är det bistra verkligheten, att det står ///M på bakluckan gör tyvärr inte att bilen aldrig faller i värde, en -02 är tio år gammal grejer kommer att gå sönder även av ålder (jag vet, har haft många "gamla" lågmilare)

Inte meningen att stöta mig med någon vill bara ge min syn på verkligheten.
Och nej jag är inte heller spekulant på en M bil för tillfället.

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Glömde skriva att jag menar priser i Tyskland när jag skrev om E92

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

jimmyboys hade jag valt utan tvekan,jämfört med dom andra ..
beror på vilken årsmodell,skick,miltal,utr m.m du är ute efter
senare årsmodeller hos bmw i tyskland är inte billigare...ungefär samma prisklass 04-06...

visst finns de m3e92 från 270 och uppåt...men då är det bland dom billigaste i tyskland,.även om det är PS.
som att köpa billigaste 01an m3e46 här hemma...

Har haft nöjet att träffa jimmyboy,och se hans M3a IRL....mkt läcker,och väl omhändertagen.....
tack för alla tips. Jo Jimmyboys ser väldigt bra ut på bilderna. Men jag känner att för dom pengarna lägger jag hellre 60k till för en e92. Har ägnat dom senaste 3 dagarna att kika på och provköra en hel drös med m3. Och bestämt mig för Smg lådan. Så om någon har en välvårdad m3 Smg inte rysligt många mil, gärna mörk färg, full historik Max 200k så slår jag till direkt. Kom gärna med länktips om ni inte har ngn egen.

Martin
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jag ifrågasätter inte skicket på Jimmyboy´s bil, den ser fantastiskt fin ut. Men det är min 740 också, men inte får jag 100.000:- för den ändå även om jag skulle vilja, utan jag kanske kan få runt 60.000:- med lite tur, att det sen bara gått 8500 mil och är i mycket fint skick lär inte spela någon större roll då det inte finns någon som är beredd att betala 30-40.000 extra bara för skicket. (inte för att jag har planer på att sälja)

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Intressant tråd.

OT:
Jag pröjsade själv 235.000:- för min förra året, vilket säkert va ett överpris. Bilen har rullat 11.000 mil men motor och låda är utbytt av Bmw som snurrat 4500 mil. Det tyckte jag var värt en del pengar. Men vissa tänker å herre gud motorn är utbytt! Den måste vara smälld och legat på en sjöbotten i 3 vintrar. Folk har en skev uppfattning om saker o ting. Det är väl bättre att det är en ny motor o låda än en motor som snurrar 11.000 mil resonerade jag.

Det jag vill få sagt är att det finns många som vill ha sjukt bra skick, men det är färre som vill betal för det tyvärr.

BMW CS #07491
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tor: Intressant inlägg. Vet inte riktigt vilka objekt du syftar på när du skriver att man kan hitta Premium Selection M3 E92 motsvarande tex. min E46:a i Tyskland för 270', eller rättare sagt för 260' för det kostar ju ca 10' att få hem den och få svenska plåtar på den.
Länka gärna och motbevisa mig för jag kan inte M3 E92-marknaden i Tyskland så bra.
Antar att du då jämför med en M3 E92 av första årsmodell... är det rätt? Med "alla" barnsjukdomar nya bilmodeller har. Finns ju en tveklöst stor anledning till varför man valde en E46:a av de senare årsmodellerna.
Vidare tror jag ju knappast att några av de objekt du tänker på har DKG-lådan.
Ja, du förstår nog lite vad jag menar, det är väldigt svårt att jämföra något om man inte jämför päron med päron. ;)
-----------

Pris för beg. bilar är ett ämne som alltid kommer att dela forumskrivarna, så långt är vi överens tror jag. :)
När bilarna börjar bli några år så som E46 modellen nu blivit blir det ännu svårare.
Då spelar mil och skick in ännu mer än tidigare. Inte bara för att en bil i fint skick är trevligare att titta på utan att det i allra högsta grad speglar hur den är körd, underhållen och vilken inställning ägaren har haft till bilen osv. osv.
Ta som motexempel de misskötta, tidiga "billigastepåblocket" M3:orna som finns till salu för en "billig peng", med tvåsiffrigt antal ägare och med en servicebok som är lika tom som Mona Sahlins bokföring. En sådan bil blir oftast 3 gånger så dyr att äga i längden.

Tänker absolut inte höja min bil till skyarna på något vis. Det är lätt för mig att säga att om jag hade letat efter en M3 E46 idag hade jag inte tvekat på att lägga upp 239' för en bil motsvarande min.
Men då var/är den exakt vad jag letade efter - Individual, extra fint skick och med all den utrustning som jag hade krav på + lite till.
Tex. en individual-bil har ju bara ett mervärde för spekulanten om han/hon finner specialbeställningarna som positiva eller i vissa fall ser att man kan få igen pengarna.

Anser en spekulant att min bil är för dyr för han/hon helt enkelt titta på en billigare med allt vad det innebär.

Kävlingepågen, Bianca mfl.: Trevliga kommentarer, lite återbetalning för all energi man lägger ner på bilen. Ja ni vet ju vad jag snackar om förresten. :)

Mvh Jimmy
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jo visst är det första årsmodellen det gäller, men även om man betänker det så tycker jag att det är lite för lite pengar i skillnaden mellan två olika generationer. Och nej dom hade inte DKG även om det är irrelevant i sammanhanget då det är en fråga om tycke och smak, vissa gillar manuell, andra SMG/DKG
Kan dock inte svara på vilken bil som är bäst/finast då jag inte sett någon av dem i verkligheten.
Pris var dock ex. importkostnaden (5-10.000:-) för mig kostade det 10.000 med reg. avgifter, flygresa, soppa, hotellrum, mat och lyx efter vägen osv och det blev en rolig resa.

Det kanske bara är jag, men jag har inte lyckats med konststycket att få rejält mycket mer betalt för en bil i superskick, däremot låga mil går det att få hjälpligt betalt för.

Är som sagt inte ute efter att såga någon vid fotknölarna och jag hoppas verkligen att du kan få det du begär för din bil, har bara svårt att förstå varför någon skulle betala det.
Sen måste man ju även starta med ett högt pris, dels för att markera att det inte är bottenskrapet som är till salu, dels för att sedan kunna pruta och få köparen att känna sig nöjd med affären.

Men som jag var inne på tidigare så är det inte bara ålder och "misskötsel" som påverkar när saker går sönder, kylare, värmeventiler, servopumpar, diverse tätningar, osv har betydligt högre felfrekvens på en "äldre" bil som står mycket än på en nyare som rullat på lite mer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.