AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.811

E39 D2S-xenon i helljus

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Någon som kört med d2s xenon i helljus på e39 facelift? Hur blir ljusbilden? Sitter väl endast d2s-xenon på bilar med projektorlins annars?
Har orginalballaster liggandes och tänkte sätta ihop det när jag fått hem adapter h7-d2s till helljuset, men skulle vara kul att höra av någon som testat innan kanske?
På min förra E39 -03 hade jag xenon på helljuset från Xenonkungen. Ljusbilden blev det ingen skillnad på jämfört med ordinarie halogenglödlampa. Ljuset bev ju förstås mycket starkare och lyste längre.

Däremot var det irriterande att vänta dessa 2-3 sekunder varje gång man slog på helljuset efter möte innan lampan "vaknade" och man fick ordentligt med ljus. Kör man i 90 km/h hinner man förflytta sig 25 meter per sekund. Vad som helst kan ju hända under dessa sekunder.

På min nuvarande E39 har jag inte monterat xenon på helljuset efter att jag läst vad som kan hända med ljusmoduler osv.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jo, jag hade en HB3-sats på min förra 523 på helljuset som fungerade prima, tände direkt efter avbländning när systemet var "uppvärmt".

Men jag undrar om något provat d2s på helljuset på e39 facelift och hur ev ljusbild ser ut...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Varför slockar den högra sidans helljus spontant? Har provat att skifta lampa och ballast men ändå bökar det ibland.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
För dålig startström. Kan behövas en reläsats eller att du laddar batteriet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har du satt drivdonen direkt till ljusmodulen?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Bara pluggat in ballasterna rätt på ordinarie helljuskablage.
ma
7.450
marin849
Jag har inte provat gränserna för ljusövervakningen på helljuset men om ljusmodulen är missnöjd stänger den ju av lampan.
Drivdonen drar mer effekt vid start av lampan vilket är mindre bra för utgångsstegen i ljusmodulen även om det "bör" funka, särskilt om du har satt i original (märkes!) drivdon.

Det går att koda bort cold- och warm-check funktionen i ljusmodulen med Navcoder.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då kan det ju vara det som 520i varnar för att du bränt ljusmodulen. Just effekttransistorn för höger helljus är den som av någon underlig anledning brukar bråka. Men då mest genom att helljuset "fastnar" påslaget t.o.m. om du stänger av bilen.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ska ut och åka om en timme ungefär och får väl se hur det funkar då...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Funkar inget vidare. Blir till att sätta i halogen igen. Synd.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Eller ladda batteriet ev reläsats. De har ja vart tvungen å göra på min förra bil.
ma
7.450
marin849
Det korrekta förfarandet är att koda bort övervakningen så man har en direkt signal från helljusspaken, och koppla denna till ett dubbelrelä som matas via en säkring per halva från en kopplingspunkt vid handskfack, generator etc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.