|
|
|
|---|---|
|
Jag har en svart 540 Touring E39 som jag gradvis förbättrat. Jag tycker det är kul att arbeta med den, den har fått komplett M-paket (förutom bakre kofångaren) (M-front, facelift fram och bak med angel eyes och klarglasblinkers, instegslister, sänkt sportchassi, M5-fälgar original, takvinge bak, sportstolar i svart skinn, bättre högtalare, glastaklucka, M-ratt, en ny svart lack med högblanka svarta lister och nu alltså solfilm. 528:an är likadan, fast den har även M-kofångaren bak. Jag lät en professionell firma montera solfilm i båda, ganska mörk i bakrutan och sedan samma mörka rutor som det brukar vara original. Jag gillar mörk film, men jag vill inte ha svart. Men det är ju en smaksak hur man vill ha det, det finns väl sex olika nyanser att välja på om man vill... Framdörrarnas rutor får man ju egentligen inte tona mer än det redan är. Jag tror inte det finns någon bil nu för tiden som inte har en svag toning från fabrik. Jag har för mig att trafikförordningen säger att rutorna måste släppa in minst 75% ljus, och även om man monterar en ljus solfilm så tar den inte in 75% längre - vilket skulle göra att bilen strider mot trafikförordningen. Å andra sidan får man väl egentligen inte ens ha solglasögon på sig när man kör? Detta eftersom det begränsar möjlighet till ögonkontakt på samma sätt som solfilm. Böter för solglasögon är förmodligen fullt möjligt, även om det är sällsynt. Jag tycker det är snyggt med solfilm, och ville ha på framdörrarna också. Men pga risken att man får riva bort den, så ville jag göra det själv -- då kostar det inte så mycket att göra om det. Jag valde en ljus film, 35% ljusinsläpp fram, 20% bak och 15% på bakrutan. Så här gjorde jag för att sätta filmen i framdörrarna själv: 1. ta ur framdörrarnas rutor. Detta är väldigt enkelt, men jag har aldrig sett någon beskrivning av hur man gör här på AP. Lossa dörrklädseln först. Sitter med en skruv bakom inre dörrhandtaget, och sedan clips. Ta sedan bort den inre skraplisten mot rutan - bara att dra den rakt upp. 2. hissa ner rutan nästan hela vägen. 3. använd hylsa 10 och lossa de två skruvar som håller rutan i nederkant. Du ser dem, omöjligt att missa. 4. dra rutan rakt upp, lyft ur den ur bilen. Det är enkelt. Lägg rutan på något mjukt underlag och putsa den noga. Håll helst till på något ställe där det är dammfritt och hundhårsfritt. 4 och en halv: ta en stor klunk öl. 5. Blanda vatten med yes och spruta på rutan rikligt. 6. dra av skyddsfolien och spruta rikligt med diskmedelsvatten även på den klibbiga sidan av filmen. 7. placera filmen på plats, var noga med att inget damm eller hårstrå kommer emellan. Vattnet gör att du kan justera filmens läge. 8. använd en gummi/plastskrapa för att trycka ut vattnet, så att alla bubblor försvinner 9. använd en värmepistol i kanterna, där det blir mjuka veck. Värm filmen FÖRSIKTIGT, så att den drar ihop sig och arbeta samtidigt med gummiskrapan för att forma filmen och trycka ut bubblan. Skär bort filmen som sticker ut över rutans kanter med ett vasst rakblad. 10. montera i omvänd ordning 11. ta några klunkar öl. :) Det är inte svårt, bara man är noggrann. Professionella firmor försöker solfilma framdörrarna med rutorna på plats, men det är ett litet helsike på E39 -- det är väldigt ont om plats och svårt att få det bra. Bättre att ta ur rutorna. Jag hade aldrig gjort detta förut, och det tog mig tre timmar att solfilma fyra framdörrar. Dels till min svarta 540 iAT och dels till min vita 528 iT. Jag tycker själv resultatet blev bra, även om det kom ett hundhår emellan på en ruta. Man måste gå nära för att se att det inte är lika bra som en proffsmontering, och det kostade bara 200 kr för filmen, och några timmars arbete - SAMT ca 50 kr för fyra burkar öl - hick !! :) Lämnar man bort detta skulle det nog kosta ca 5000 kronor, beroende på att det inte är så enkelt att sätta film i E39ans framdörrar. Detta sagt och berättat som en instruktion till den som skulle tycka det var kul att försöka själv. Även om man har råd att lämna in sådant här, så finns det många här som inte har tummen mitt i handen och nog gärna skulle vilja försöka själva. Lycka till, den som vill förska själv. | |
| Intressant. Undrar vad proffsen säger om man kör dit med fyra lösa rutor. :) | |
|
Jag tror de blir väldigt glada, och du bör få ett betydligt bättre pris. Så här blev det - bilder på den vita 528:an. Den svarta 540 är likadan, fast svart med aluminiumlister och svart innertak. Länk |
|
| Läckert!!! Vit E39! :) | |
| Riktigt fin bil du har Lasse, skall tona min sedan tänkte jag.. problemet blir väl bakrutan,,, | |
| "sedan" | |
|
Tack hörni, det var snällt sagt! :) Tycker själv den vita blev fin med film. Filmen ser för övrigt mörkare ut på bilderna, den är ljusare i verkligheten. I vårt fall är det inte bara för att det är snyggt, dels skyddar det mot insyn och ev. tjuvar, men det hjälper också att hålla bilen sval för vår vovve - en Hovawart - när han åker med. Jag glömde berätta att jag rostskyddade dörrarna när jag ändå hade dörrklädslarna borta: jag köpte linolja på Biltema, 39 kr för en ganska stor burk med ett smalt plaströr att spraya med, så man kommer åt. Jag sprayade insidan av dörrarna, linoljan är sådan att den kryper och täpper till så att inget syre kommer åt. Skillnaden mellan kallpressad och kokt linolja är att den kokta stelnar snabbare, annars är det exakt samma sak ur rostskyddssynpunkt. |
|
|
Riktigt snyggt i vitt, orginal? Kul att fler vågar ha tonat fram,det blir så mycket snyggare! Skaffa ett par extra rutor på skroten så blir det inga problem på besiktningen... |
|
|
Tack! Färgen är inte original. Den var oxfordgrön men är nu supervit, alltså helt utan brytning. I samband med att jag plockade av alla dörrar och huvar/luckor för att blästra rent från rost så passade jag på att byta färg. En BMW Alpinvit ser beigeaktig ut bredvid denna. Bra ide med rutorna, ska kolla på skroten. Det är en av flera saker som jag gillar med E39 - man cashar och äger bilen (ingen låneleasing), har samma komfort som nyare BMW, de är pålitliga, lätta att skruva med, och det finns mycket delar - både på ebay och skroten. Och en snygg E39 har mer personlighet än en ny tycker jag personligen. Men det är ju en smaksak, an skabbig E39 är inte särskilt kul... :) |
|
|
Du plockade alltså ner bilen i molekyler (typ), lackade om den o satte ihop den igen??? Lackade du själv, känner nån el dyl? Är den fortfarande oxfordgrön i motorrum och under nu då? :) Instämmer i övrigt till fullo ang. E39ans förträfflighet, partisk som jag är... |
|
|
Ja, det kan man säga. Dörrarna, huven, bakluckorna (som byttes - rost),bytte fyra nya gascylindrar som håller luckorna uppe. Alla lister, både plast och gummi, dörrhandtag, allt plockades bort från dörrarna. Främre och bakre kofångarna, strålkastare och blinkers fram och bak. Listerna kring fönstren och backspeglarna är lackade i högblankt svart. Samtidigt bytte jag torkarspindeln bak (den som alltid kärvar) och lagade kablarna i gångjärnen till bakluckan. Det tar en jäkla tid att riva och sätta ihop igen! Man förstår att det inte är själva lackerandet som kostar pengar - det är rivandet, sliparbetet, maskeringen och hopsättningen som tar tid. :) Den är oxfordgrön i motorrummet fortfarande, men det är det enda ställe där man kan se det gröna. Jag har bekanta som har lackfirma, de var snälla och lät mig låna nycklarna i vintras så jag kunde hålla till inomhus i ljus och värme på kvällar och helger när man hade lust att pyssla lite. Man kan säga att det var vinterns terapijobb för mig.... :) Sedan sprang jag på elstyrda sportstolar i svart skinn, en M-ratt och instegslister från en M5 och kunde inte motstå.... Man borde väl egentligen ha huvudet undersökt? :) |
|
|
Jag är egentligen datakille, systemutvecklare. Sitter på kontor på dagarna och utvecklar sökmotorer och programmerar canbus-system till grävmaskiner och GPS, bl a allabolag.se, eniro118118.se, passagen.se, mobil. hitta.se och ratsit.se använder alla "min" sökmotor i botten av deras sajter. Så fort ni går in och söker på dessa sajter så är det mitt program ni kör... :) Men BMW-meckande är kul det också, precis som husbyggande - även om jag inte är så duktig. Inte på långa vägar så duktig som ett proffs, men försöker man inte så lär man sig heller aldrig något. :) |
|
|
Så jävla skönt att höra att du lägger ner så mycket tid på en sååå vacker bil fortsätt jobba :) |
|
|
Verkligen!!! Det enda jag saknar är en rejäl skopa bilder från projektet. :) |
|
|
Du glömde att skriva att det även sitter en skruv inuti kanalen till dörrens friskluftsutblås , man behöver/ska ej heller ta bort den inre skraplisten då dennes klips skall sitta innanför dörrsidan och hålla fast denna i ovankant , ett tips är också att köra upp rutan fullt så den centrerar sig innan man drar åt fästena för annars kan rutan bli otät mot listen. Annars en bra beskrivning :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.