AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.734

Dörrlås förarsidan går inte att öppna

Har sökt på AutoPower, och även om jag hittar en massa trådar om BMW:s skamligt dåliga dörrlåsmekanismer så hittar jag ingen som är som mitt problem.

Plötsligt går förardörren inte att öppna. Den gick att öppna igår, men efter att ha stått över natten på garageuppfarten så går det inte längre att öppna den.... ynkligt. Varken med fjärrnyckeln/centrallåset (de övriga dörrarna låser dock upp som de ska), fysiska nyckeln i dörrlåset på förarsidan, eller inifrån.

Den gjorde något liknande - och väldigt lite premiumliknande i vintras - då gick det plötsligt inte att starta bilen -- startspärren hade gått sönder.

Båda fasonerna är rena katastrofen anser jag -- man kan inte ha en bil som man inte kan lita på - som självlåser sig spontant - och sedan inte går att öppna / få igång. Helt värdelöst tycker jag!

E38:ans lås är lika dåliga, men där går det att nödöppna mekaniskt, det fick jag "glädje" av på den -- men på E39 fungerar inte ens det. På E38an bytte jag en clåsmekanism, på X5:an har jag bytt tre (på två år), och nu ska det alltså strulas med E39an också? :)

Batteriet är fulladdat - har inget med det att göra.

Måste hag bryta sönder dörrsidan för att öppna min premiumbil ?
Jag var trött och irriterad på min gamla hobbybil i går kväll. :) Det är en gammal E39 som jag köpte billigt i höstas och har skruvat med hela vintern - bytt slitdelar, länkarmar, baklucka, facelift och M-paket både fram/bak/interiört samt gjort en hellack, kritvit. Så bilen är riktigt snygg och absolut 100% rostfri. Skönt att nästan vara klar, få njuta av bilen?

Det är DÅ som vissa standardfel dyker upp och förstör kvällen: effektsteget till kupefläkten har givit upp (konstaterat) och nu gick alltså ett c-lås sönder igår?

Faktum är att dessa tröttsamma dörrlås gör mig vansinnig.

Och NEJ, jag tvättar aldrig bilen med högtryck.

Låspinnen är nere i förardörren, aktiveras inte av c-låset via fjärren (alla andra dörrar fungerar dock).

När man drar i öppnaren från insidan så åker låspinnen upp, men far ner igen så fort man släpper. Alltså är inte vajern av, eller tänker jag fel? Men varför öppnar den inte låset då, om vajern inte är av???

Det som är så konstigt, är att jag VET att det går att öppna dörrarna genom att dra i vajern, även om bilen är strömlös.... så varför fungerar inte det på min bil? Om låspinnen rör sig när jag drar i inneröppnaren så måste väl vajern vara hel?

Återstår bara clåsmotorn, eller tänker jag fel? Om låset inte öppnar när man trycker på fjärrnyckeln så måste det vara clåsmotorn som antingen är trasig eller inte får ström.

FRÅGA: hur öppnar jag dörren, om det inte fungerar att dra i vajern? Och om det inte tycks finnas någon mekanisk "nödöppning" som fungerar utifrån?

Jag blir glad för alla tips om hur man öppnar en dörr som gått i baklås, men om ingen kommer med ngt annat förslag så tänker jag lossa dörrklädseln i överkant och försöka komma åt låsvajern med en kraftig mejsel.
Jag lyckades lösa det själv -- kunde inte sova för att jag var så irriterad, så jag gick ut 06:00 och kikade på dörren i dagsljus. :)

Jag fick till slut upp dörren genom att använda nyckeln i dörrlåset, lyfta handtaget och vrida "ett steg längre" - då hoppade dörren upp. Det finns tydligen mekanisk öppning av dörren även i E39 -- tackar gudarna! :)

Vajern är hel, och det hjälpte inte att dra i den.

Airbagen sitter precis mitt i vägen för låset, så man måste skruva bort den för att komma åt låset som sitter inne i dörren.

Som jag förstår det - så kärvade låskistan. Förmodligen har den låsolja som en gång fanns där, torkat bort. Tidens tand, högtryckstvättar m.m. har gjort att det torkat. Det är i varje fall min teori. Jag har inte tagit bort airbagen eller låset, endast stuckit in ett litet rör och sprutat in WD40. Och nu verkar den både låsa och låsa upp som den ska.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Härligt att det löste sig Lasse! Även mycket underhållande läsning.
Måste erkänna att jag smålog lite när du kallar din bil ynklig när ett dörrlås som är 14 år gammalt kärvar lite! Jag tycker det är rätt grymt att det fungerat i 14 år :D

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Hehe, ja - men efter att ha råkat ut för så många trasiga clåsmekanismer de senaste tre åren, så blir man ju trött... :)

Varför de har valt ett lås som man inte kan öppna ENKELT med nyckel, mekaniskt, tycker jag är en gåta. Eller byggt så man kommer åt att smörja låset enkelt. Tänk om det vore ett nödläge, åka till BB eller bråttom med sjukt barn till sjukhus? Och då kan man inte ens komma in i sin bil? Det håller inte, även om bilen är 14 år gammal. :)

Det mesta i BMW är bra byggt, men det finns undantag, låsen är ett. Fönsterhissmekanismerna är ett annat. Vajern är bara fastnitad, inte ens skruvad, skräpkvalitet. Undra på att de går sönder? Med en något stadigare skruv hade mekanismen hållit tre gånger längre. Och en ny mekanism till bakdörren kostar nästan 3000, för några vajrar och plasthjul??

Men visst, det är härliga bilar, bara inte när de jävlas! :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag hör på dig att du aldrig ska köpa en E61:a :D
E39:an är ett kassaskåp i jämförelse :D

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har samma problem (låset är fast i spärrläge, innerhandtaget gör att låspinnen hoppar upp och tillbaka igen) antar att det bara är att vänta på plusgrader (eller varmluftpistol utifrån?) och sedan kommer det igång av sig själv?

Var bör jag smörja?
Överlever låsmotorn att inte kunna öppna på kanske två veckor när jag låser upp bilen?
ma
7.450
marin849
Och är det någon som helst vits att tömma en burk WD40 i nyckelhålet?
Det hjälper faktiskt att spruta låsspray direkt in i nyckelhålet, i år har inte min krånglat ännu efter att ha sprayat både före och efter varje tvätt!
Åren innan har det alltid varit som ett brev på posten med krånglande lås när det blir kallt, likaså e34an jag hade innan e39an.
ma
7.450
marin849
Jag sprutade via nyckelhålet på (den fungerande) förardörren men blev paff när jag kom till passagerardörren, det finns ju inget hål för nyckeln!!!!
Jobbigt läge, man känner sig som kapten Haddock när saker trasslar -- anfäkta och anamma!! :)

Jag tror att det enda som hjälper i längden, är antingen att byta ut clåsmekanismen, eller att skruva ur låset och koka det i motorolja några minuter i en kastrull. Har aldrig gjort det själv, men hört det sägas av duktiga BMW-mekaniker. Problemet är att smörjmedlet med tiden försvunnit, och att koka låskistan i olja skulle ge en lösning som håller många år.

Skulle själv vilja hånfull botten med detta på min egen bil. Problemet är att man är bekväm, och ögontjänare. Dvs, gör inget föreb
Jävla iPad !! :)

"hånfull botten" är alltså "gå till botten".

Problemet är att jag inte gör något så länge saker fungerar. Och trasslar, det gör det på vintern - när det är svinkallt och mörkt... Har kallgarage, och nu ställer jag mig fasen inte och skruvar isär dörrarna.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
WD40 ställer nog bara till med problem i längden då det stöter bort fett/smörjning.Skulle nog försöka med nått annat smörjmedel.
ma
7.450
marin849
Tips på bra medel?
Gärna ett som inte löser upp rostskyddsmedel.
Är väl sånt här man ska smörja lås med..(Säkert svindyrt..) Länk
ma
7.450
marin849
"Använd aldrig olja eller grafit". Intressant...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.