AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.622

Måste man verkligen bort med avgasystemet för att få ner vxllåda?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har demonterat skyddsplåtar m.m och allt som måste bort under huven för att komma åt! Men tycker de ser ut som att de är gott om plats att ta ner lådan?? Ser då ut som att de är gjort så att de ska gå iaf! avgaset går viker ju av runt vxllådan och ser ut som att de är flera cm plats på sidorna. Har original avgassystem
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det största problemet är väl att komma åt att lossa och vika undan kardanen samt bakre växelbalksfästet (så är det på E30 och E34 iallafall).

Men kan du se att det går utan att plocka ned avgassystemet så prova det och följ upp i denna tråden hur det gick!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag tycker de ser ut som att de är riktigt bra med plats, men kan ju ha fel! Sen undrar jag om de spelar nån roll om jag lossar bultarna så att allt sitter kvar på vxllådan? Alltså att mellanlagret sitter kvar? Provade efter spagetticoders beskrivning att släppa på bultarna så att lagret sitter kvar på kardanen istället men får ej lös 1 av bultarna så provar istället att lossa tvärtom då så att den är kvar på lådan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mellanlagret? Menar du stödlagret? Eller menar du egentligen hardyskivan?

Tror du menar hardyskivan, fast lite svårt att hänga med i inläggen. Iallafall hade jag hardyn kvar på lådan när jag tog ner den på min E34 535i. Sålänge du kan få bort kardanen är det inga problem.

Men kör istället någon sekund med mutterknackaren så lossnar skruvarna direkt.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Menar hardyskivan! Ska bara vara att släppa ner lådan nu, men får inte ut kardanen tillräckligt...försöker ta ner avgaset ifall man måste längre in för att släppa på axeln om du fattar hur jag menar? Alltså får inte ut den tillräckligt för att lådan ska komma ner, har du nåt tips slangen?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
avgaset är bara att glömma...antar att bulthålen i avgasflänsen är gängade? Kommer bara åt att kapa muttern och tänkte då slå ut bultarna, men de går ej om flänsen är gängad. Menar den direkt efter grenrören som är närmast motorn, vet inget annat ställe man kan släppa på förutom att ta lös hela grenröret. Men då får man väl ändå inte ut avgaset pga av att greniset är på och fastnar nånstans. Näfyfan nå ska de vara gamla bilar typ e30! Så himla mycke lättare att skruva i än nyare bilar. Får ju demontera halva bilen för att komma åt
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller att få loss kardanen så är det normala förfarandet att man lossar dess stödlager (men låt inte kardanen bli hängandes med någon ände eller i mitten utan support), viker ned kardanen och på så sätt får ut den. De flesta brukar ha en liten mutter som man kan släppa på för att ytterliggare skjuta ihop kardanen och göra den kortare.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Stödlagret är väl de som är längre bak där vars kardanen delar sig? Är en hardyskiva dyr? Den måste bytas iaf. När man nu tar lös stödlagret, måste man inte märka upp den eller nåt? Tänkte ifall man vrider på den? Sen så fick jag ner avgaset till slut, men drog av 2 bultar...är de bara jag som tycker de är asdumt korkat att ha fastgjutna bultar i grenisflänsen mellan gren o avgas? Menar, de är ju för fasiken en förslitningsvara med kort utgångsdatum o då borde man ju ha vavnig bult o mutter, eller en gängstång åtminståne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, stödlagret är det lager som sitter ungefär precis där kardanen är delad. Den stora donut-liknande gummiringen som sitter mellans växellådans utgående flange och kardanaxeln är hardy-skivan.

Angående priset på hardyskivan så är det ju enklast att själv kolla upp priset på Mekonomen, Schmiedmann, AutoExperten, BMW etc och avgöra om det är dyrt eller inte (alla har olika utgångspunkter om vad som anses dyrt).

Tänk på att vända hardyskivan åt rätt håll vid montering. Det finns små pilar ingjutna i hardyskivan, de ska peka mot flange-armarna.

På min E34 535i var den felvänd, här en bild på hur det ser ut när den är FELVÄND!
Länk

Om du bara lossar stödlagret från chassit så behöver du inte märka upp någonting. Om du delar kardanaxeln (vilket du inte behöver göra) måste du märka upp hur de två delarna satt ihop. Hur menar du med "ifall man vrider på det"? Du menar om du snurrar stödlagret ett par varv runt kardanaxeln? Well, det är ju det som händer hela tiden när du kör. Tänk ur ett relativt perspektiv, kardanen anser ju sig stå still och att chassit snurrar runt och chassit anser ju att det står still och kardanen roterar :-) Lite som kyrkans gamla syn på att Jorden var i mitten och allt roterade kring den :-)

Vet inte hur det ser ut på en E46, men på E34 så sitter byxrören fast i grenröret med pinnskruvar och muttrar. Fastgjutna bultar? Är det verkligen bultar? Det är alltså inte pinnskruvar som sitter i grenröret precis som på E34?

De där pinnskruvarna kan gå av om man inte är försiktigt, då är det inte så roligt. Men med lite värme så brukar muttrarna lossna iallafall utan att man vrider av pinnskruvarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tittar jag i ETK så ser det ut iallafall att vara en bättre konstruktion på E46 än E34!

Grenröret verkar ju sitta ihop med byxröret med vanliga M10 skruvar (40 mm långa) och vanliga M10 muttrar.
Länk

Inga konstigar stigningar, inga speciella skruvar - ingenting. Och skulle man dra av skruven borde det ju bara vara att ta ett dorn och slå bort den och ersätta den med en ny.
Vad jag vet är bultarna ditpressade. Det är bara en liten krage på andra sidan, alltså ingen nyckelfattning. Sitter som berg tydligen (sett på nätet att vissa har pressat med 1 ton innan bultarna ploppade ur).

mvh/ Anders
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Då är kardanen nere, så nästa problem! Staget som går till växelspaken(Länk bläddra ner lite så ser du vilken jag menar, de står "lyft ur fjädern 1 från klacken 2 med en skruvmejsel och sväng den uppåt! Tänkte vinkla ner hela paketet men de går ju inte pga av att de staget håller kvar allt! Så bara lite svårt när man inte ser saken man håller på med...Gör som bilden säger, men den lossnar inte
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Anders kan lova att jag försökt få ut dom trasiga bultarna...Har slagit med smideshammare och ett perfekt slagdon till de! När jag skulle lös med dom så värmde jag muttrarna tills dom var helt röd! Då fick jag lös 2 och knäckte 2. Blir väl att borra ut dom
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok då är det sådana där knurled dvs räfflade skruvar som pressats i. Idiotlösning. Ja, då sitter verkligen hårt - speciellt när de suttit och rostat fast sådär trevligt i grenröret. Gillar inte sådana lösningar. Borde pressa ut dem och ersätta med vanliga skruvar så man har en chans att fixa det om man skulle råka dra av en skruv.

Men visst, monteringen på det löpande bandet går snabbare - behövs inget mothåll - bara upp med skruvdragaren och sen är det klart. Men sen då...

Blev lite fel med länken - här är en fungerande
Länk

Menar du bilderna R23 0131 och framåt?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Bild nr 36 25 024 U har bäst beskrivning, så kolla den!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det lilla fanskapet :-) Jo, kommer ihåg - den svor jag lite över första gången jag skulle lossa den. Det bästa är ju egentligen att öva på en låda som redan är nedplockat!

Den är pillig, du viktigaste är att du får loss haken (1) och sen är det inga problem. Du behöver INTE bända, dra eller slita. Det är bara en massa tålamod som behövs.

Du behöver arbeta i blindo och känna dig fram. Försök få en liten tunn skruvmejsel parallelt med växellådan och för den bakåt längs md innerväggen så du kan fjädra clipset lite utåt så klacken går fri. Du behöver inte bända och dra. Själva clipset kan du enkelt vrida uppåt med fingrarna. Annars kan det vara bra att försöka få in en tunn skruvmejsel mellan clipset och ovansida av växellådan och trycka den uppåt.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
hur bra du än förklarar så är de omöjligt att fatta hur du menar utan bildbeskrivning:) inte du som förklarar dåligt, jag som är trög
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, insåg det. Bortse från sista stycket :-)

Det finns flera sätt att ta loss den på - jag lägger upp en bild på hur den ser ut istället!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bilder...
Länk
Länk
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Fick lös den efter en halvtimmes pillande! Känns som att man hinner ta lös 1 bult varje dag typ:( Idag tänkte jag ta ner lådan och äntligen få se om mitt sparkonto är jättetomt eller bara lite tomt=) Om de nu nån gång ska sluta regna
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har demonterat allt förutom en värmeplåt, motorn gå ej att tilta ner tillräckligt som den borde göra, har följt spagetticoders verkstadstips. oj slavcylindern sitter på ännu, men den borde inte göra så att motorn inte tiltas tillräckligt. Nån som har en ide varför den inte åker mer neråt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.