|
|
|
|---|---|
|
Vet inte hur jag lyckades men jag lyckades ha sönder tankmätaren när jag håll på och försökte fixa pixelfelet i kombiinstrumentet! Så jag funderar köpa en trasig kombi instrument och byta mätaren, frågan är går det? Allternativt köpa en fungerande kombiinstrument och byta ut den jag har i bilen, vad behöver man göra då? Ska den kodas om eller nåt? Det gäller alltså 740 99:a. Alpina B8 Länk | |
|
Ingen som vet? Alpina B8 Länk |
|
| Vad är trasigt? | |
|
Tankmätaren, jag lyckades sabba fjädern under visaren. Alpina B8 Länk |
|
| Denna firma har lite reservdelar, Länk | |
|
Är inte så jätte bra på engelska, det jag ser att det reparerar hastighetsmätaren, vad heter tankmätaren på engelska? Fuel gauge? Alpina B8 Länk |
|
| Ja, Fuel gauge. | |
|
Välkommen i misslyckat-pixelfix-klubben! ;-) Försökte också nyligen. Det borde egentligen ha gått vägen, men jag gav upp och köpte ett skrotat instrument. Fast det var ju inte heller oproblematiskt m a p mätarställningen. "Förlorade" 3100 mil, men det bekymrar mig inte så mycket, eftersom jag noga dokumenterat operationen och har det gamla instrumentet kvar (inte till salu). Men precis som Abbe lyckades jag vrida tankmätarvisaren helt åt fanders. Trodde att jag sabbat instrumentet helt, men det var bara visaren som glidit på sin axel. Jag kunde alltså med milt våld vrida tillbaka den. Om jag minns rätt, visade mätaren "minus" 50 liter, men genom att tvinga den medurs förbi sitt nya max-läge fick jag den att visa rätt igen, låt vara att det kanske hade behövts någon mindre justering senare. Men huvudoperationens fiasko gjorde att jag lade ned projektet. Alltså: är du, Abbe, verkligen säker på att fjädern - om det nu sitter någon sådan där - gått sönder? Och att det inte bara är nålen som kommit ur läge? /Lennart |
|
| Jag har ett instrument till en 740, årsmod- 99. Vid intresse skicka PP. | |
|
Lennart, det du beskriver är just det som hände mig! Jag lyckades dra ut axeln, under tavlan, runt axel är det ett siral/fjäder och den är inte så fin längre! :( Vid full tank visar den 40 liter! Och inte blev det hela bättre av att pixlarna är lika dåliga igen! TVX, du har pm! Alpina B8 Länk |
|
|
TWX, tack för en smidig affär! Hur är det nu, om jag ska stoppa i instrumenthuset som jag köpte av TWX så måste den ju kodas om, hur gör man det? Den var i så bra skick att jag nu tvekar att slakta den, alla pixlar lyser i den så vore trevligt om jag kan stoppa den i bilen istället. Alpina B8 Länk |
|
| Du kan läsa lite här Länk borde nog inte vara helt omöjligt | |
|
Abbe, Som sagt, jag valde att byta instrument. Köpte ett fräscht dito, som tyvärr hade 3000 mil extra på mätaren. Dem har jag kvar, för det går inte att backa mätaren, om man inte tar till lite tuffare mätarskruvningsmetoder. Som givetvis finns att tillgå om man vill. Men instrumentet måste under alla omständigheter kodas ihop med EWS (startspärrmodulen). Det är framför allt chassinumren som måste vara samma, annars får du den lilla "tamper dot" vid km-mätarställningen. Jag hade tidigare skaffat BMW Scanner, i första hand för att detta program är ett av de få som kan släcka däcktrycksvarningen i Check Control, men det visade sig att det var precis rätt medicin för instrumentbytet också. Det högre miltalet får jag leva med, men allt annat fungerar precis som det skall. /Lennart |
|
|
Fast i mitt fall är det 7000 mils skillnad. Har pratat med Hasso om detta, jag kan stoppa i det "nya" kombi huset och köra vidare, sen den dag jag ska sälja bilen kan jag stoppa i originalet och mätarställningen blir rätt ändå. Men jag tänker krångla till det ordentligt! :) Jag ska byta mätaren och beställa pixel reparations kit från ebay och försöka fixa allt själv. Går det åt skogen så får jag gräva i fickan och punga ut 5000:- för ett nytt kombihus och kodning! Alpina B8 Länk |
|
| Nja behöver du ju inte jag har ett till till en 750 som jag inte använder tankmätaren funkar på det oxå ibland blev mätarställningen lite svag men funkar | |
|
TWX, nu hänger jag inte med, vad menar du? :) Menar du att beställa nytt? Det är ju kodningen som är grund problemet, jag vill ha rätt mätarställning och allt och vill inte riskera att det eventuellt ser fifflat ut. Alpina B8 Länk |
|
| Nej jag menar att jag har ett instrument till om det inte lyckas med det du köpte, eller provar du att programmera det innan du skruvar sönder det går väl att ändra siffrorna i instrumenthuset efter vad jag hört | |
|
Ska bara flytta över tankmätaren från den, ser rätt enkelt ut. Alpina B8 Länk |
|
|
Så där! Flyttade över mätaren nu ikväll och det funkar fint verkar det som! Det var pillrigt men ändå relativt enkelt, trodde mätarna skulle vara fast lödda men de var bara i pressat vilket gjorde det hela enkelare. Alpina B8 Länk |
|
|
Nu vet jag inte helt exakt hur BMW's mätare är uppbyggda. Men min hastighetsmätare började glappa och dog helt efter ett tag i min Audi A8 04. Beställde ett beggat mätarhus och kopplade in. Det lös bara och inget fungerade (behövde en kodning) Det jag gjorde då var att byta elektroniken på baksidan av mätaren. På Audi A8 4e så finns det två plattor elektronik i Kombiinstrument, tog den yttersta plattan elektronik från Original kombiinstrument och bytte ut det med plattan som satt i kombiinstrumentet jag köpte. Vips så hade jag original mätarställning och slapp koda om. Allt fungerade! =) |
|
|
Så fungerade även på de äldre E38:orna, men på nyare än 97 (tror jag) går det inte att göra lika, annars had jag gjort det direkt de den jag köpte var pixlarna 100% fungerande! Alpina B8 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.