|
|
|
|---|---|
|
Mitt första inlägg och hoppas på få några goda ideer hur jag skall gå vidare. Jag har en 523i - 97 Jag har nu haft detta problem i c:a 4 månader. Först så började bilen "hacka" när jag körde på hög växel låga hastigheter. Efter hand så gick den så dåligt att den inte ens svarade när jag gasade för fullt i tvåans växel. Jag bytade tändstiften, brnslefilter och motorolja för en vecka sedan och det blev bättre men långt ifrån bra. Jag har ingen full effect och det som verkligen skrämmer mig är att bilen bara "dör" när jag kör. All el och startmotrn fungerar men det känns som den inte för fram bensin när jag skall starta den efter den bara "dött". Väntar jag 15-20 min så startar den igen. Har gjort 3 st felsökningar på en lokal verkstad utan några fel utslag. Jo när jag var där inne första gången så fick han fram att cylinder 3 och vevaxellägesgivaren. Dock inte på den senaste två testerna. Har ringt BMW verkstaden och där så trodde dom att det var katen för givaren. Så vad tror/tycker ni? Tacksam för alla svar. Swedman | |
|
Jag tror inte på katen. Mer på givaren. Men det kan ju även vara fler saker. Jag vet inte vilken typ av givare som vevgivaren är, men vissa typer lägger först av då dom är varma, och senare kan dom bli heldöda. Så om bilen funkar så länge givaren är kall och dör när den är varm, så är den ju väldigt misstänkt. Smutsig LMM kan ju också göra motorn svag, eller kärvande vanos. /Mats J |
|
|
Hej Mats, Tack för ditt svar! Lämnade in bilen igen till avläsning på koder och nu hittade vi två fel. Kamaxellägesgivaren och Vevaxellägesgivaren... Detta är ju positivt men vet du/ni vad kamaxellägesgivaren har för funktion? Kommer att byta ut vev givaren och återkommer med resultat. Swedman |
|
|
Tror mer på kamaxelläges givarna när de är dåliga så brukar bilen skutta fram som en känguru lite likt det du beskriver. När vevaxelgivaren är trasig så brukar inte bilen gå igång. Jag hade börjat med Vevaxelgivaren, då det endast sitter en. Men du kanske åker på att byta även kamaxelgivarna då bilen går dåligt när du gör. En kompis hade faktiskt samma problem igår. Han har haft lite problem med sin alfa och häromdan dock den och gick inte igång, sen hoppade den igång efter 15 -20 min. EOBD lampan började lysa och han var över med bilen , när jag startade den så var den släckt och det fanns en historisk felkod på vevaxelgivaren. Han har beställt en och kommer att byta den i dagarna. |
|
| pumpen kanske | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skulle kolla kablaget till bränslepumpen ev byta den. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tror på pumpen? | |
| Hur långt har bilen gått? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.