AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.800

Köpa en E65 facelift - Njutning eller pengaruin?

Söker mig en ny BMW och har främst tittat på 5-serien och E61 då vi har barn, men eftersom jag alltid gillat komfort och lite lyx så har jag även sneglat på 7-serien och då den faceliftade E65, då de är relativt billiga i inköp. Synnerhet i Tyskland.

Men, för mig som inte är någon hemmameckare, utan bara chaufför kommer jag förvänta mig dyra reprationskostnader i jämförelse med E61? Eller dyra servicetillfällen? Idag har vi en E39 den första generationen och den har varit en förhållandevis dyr historia rent reprationsmässigt. Men, en underbar bil att köra!

Allt är relativt, man kan köra en Mazda med låga driftskostander och noll körglädje och då betalar jag gärna lite extra.

Vilken E65 ska man välja 730d? Eller någon annan? Vilken utrustning ska man titta efter? Om, man jämför med E61 med facelift hur står sig E65 mot den. E61 är ju en nyare bil, (men inte inom min budget).

Nu provocerar jag lite i rubriken, så ni som äger en E65:a bli inte sura. Jag vill bara vara tydlig.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
E65 är en härlig bil, och som du säger får man mycket för pengarna i dessa dagar!

Servicekostnaderna är säkert något högre än för E61, men jag råder dig att titta på totalekonomin över ett helt ägandeskap, och inte endast stirra blint på enskilda poster. Ex är kanske 730d den mest åtråvärda pga sin låga förbrukning, men du kanske får betala 50000 mer för den än en fräsch 750i - de pengarna köper mycket soppa..? :) Likaså bör skatt, försäkring, andrahandsvärde osv vägas in - och framförallt: Hur mycket njutning får du för slantarna i resp modell?! Så resonerar jag.

Lycka till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.