AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.696

Varningslampan för Airbag lyser. Orsak?

Il
8
Illjan
528i -96 (E39)
Hej
Varningslampan för Airbag lyser på min 528I ´96.Vad kan det bero på? Jag tror att det innebär att den är ur funktion!
Det lär kosta en del pengar att låta BMW åtgärda felet.
Vill gärna försöka själv först innan om det är ett enkelt fel att fixa.

Vore tacksam för förslag på lösning av mitt problem.

Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Vanligt fel på tidiga E39:or, på min va det kontakten som sitter under förarstolen som glappade när man ändrade stolens position i längsgående riktning. När lampan lyser har du ingen airbag så åtgärda det snarast. Men även om du trycker ihop kontakten (kan även va den under passagerarstolen) så kommer inte lampan släckas, å då har du ingen airbag inkopplad. Så det är bara att åka till BMW, men det är ett mkt vanligt fel och jag tror inte det är så dyrt att åtgärda. På min bil hände det tre gånger innan BMW bytte kontakten (europlus garantin).

När du älskar att köra !!!
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
samma sak på min 540, men BMW påstod att det är fel i "sensor mattan" i stolen, så det gick ej att greja via europlus garantin.

hoppas att du kar "kontakt" felet, om man nu hoppas att det ska vara något fel alls.
Om man bryter späningen till batteriet kan det hända att airbag lampan börjar lysa, så det räcker kanske bara att "släcka" den ?

obs! måste göras via BMW's diagnos system

* BMW SAME *
Tigerr
Jeeeej.. Airbaglampa - Enda (barn)sjukdomen hos BMW.. Våran 525iA -95 lyser den på, och har lyst sen bilen var ett år gammal.. Varken BMW i Sverige, Finland eller Düskland kan förstå vad som är fel.. *morr*

Tigerr
ma
48
mackett
528iA Touring -97
Hej på er!!
Jag hade in min bil för ett litet tag sedan när airbag lampan lyste. Som vanligt så var det kabelstammen till bältessträckaren. Vill man att BMW ska åtgärda detta så kostar det 820 kr, men om man är lite händig så lossar man på stolen och sen löder ihop de två gula kablarna i den lilla kontakten under stolen. Sen så kan man åka till BMW och be dem släcka lampan och så kan man bjuda på lite fika så gör dom det gratis! =)

aldrig mer Audi!
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
mackett,

du menar så att givaren "alltid" detekterar så att en person sitter på stolen ?

ja det är ju ett billigare alternativ, sen om man krockar och ingen sitter där .. jag menar .. vem f*n bryr, bara ratt airbagen fungerar.

har du gjort det på din bil ?, bara så att jag veta att det fungerar till 100 %.

/Pajala

* BMW SAME *
Sitter det en sensor även i förarstolen? Isf, när körs bilan utan förare, dvs baggen i ratten skulle då vara urkopplad???

FP
Gr
16
Grim
528i -97
:D
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
ha ha ha, bilen körs utan förare .. den var ju nästan riktigt rolig folke, givetvis så finns det bara en givare i passagerar stolen som känner av om airbagen behöver lösas ut eller ej (obs, bara för föraren).

förar airbagen löser givetvis alltid ut.

men problemet är att när airbag lampan lyser pg.a något fel så STÄNGS ALLA av, och om man krockar då så kommer INGEN airbag att fungera.

så tricket med att löda ihop dom två gula kablarna gör att man kan nolla airbags lampan och systemet börjar fungera igen.

/Pajala

* BMW SAME *
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
hmm lite borta där, skulle givetvis stå "obs, bara för passageraren"

åt nog lite för mycket på lunchen, är lite borta just nu :)

* BMW SAME *
Jag förstår.
Men en hel del inlägg handlar om problem med förarstolen i samband med airbaglampan. Måste vara kablage/kontakt till bältessträckaren som menas då, kan ju inte vara så svårt att fixa, till skillnad mot ev. sensormatta i stolarna.

FP
Il
8
Illjan
528i -96 (E39)
Tack för dessa inlägg
Jag har kollat på den aktuella kontakten, både på passagerarstolen och förarstolen. Men jag kunde inte se om de glappade.
Det kan i och för sig vara någon ledare till kontakten som sitter löst.
Jag har i alla fall petat på en del och tycker att de sitter bra.
Hur kan jag vara säker att felet är åtgärdat innan bilen genomgått BMW's diagnossystem?
ma
48
mackett
528iA Touring -97
Pajala:
Nix, det är bara så att kabelstammen blir glapp till slut, så genom att löda ihop kopplingen så slipper du glappet. Du kan köpa ny kabelstam om du vill fast enligt mekaniker på BMW så blir den glapp till slut den med. Kabelstammen går till bältessträckaren. Givaren i stolen fungerar som vanligt.
BMW lödde min högra sida, men eftersom man är snål som faan och dessutom har lödkunskaper så fixar jag vänster sida själv! =)

aldrig mer Audi!
ma
48
mackett
528iA Touring -97
Illjan:
Se till att kontakterna i de gula kablarna garanterat sitter ihop med varandra. Det kan oxidera och då blir det dålig kontakt. Säkrast är att löda dessa så att det inte kan bli glapp nå mer, fast du får lite besvärligare när du ska ut med stolen nån gång i framtiden.
Det är det säkraste sättet innan du åker på BMW. Men du kan ju ha fel i nån annan givare i airbag systemet.

aldrig mer Audi!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.