AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.064

Förvaring av bil i flera år?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vad ska man tänka på vid förvaring av en bil i 2-3 år? Bilen kommer bara att stå (utan att startas någon gång) under denna period. Ska den pallas upp eller ska man ställa den på en uppsättning "skräphjul"? Hur gör man med alla oljor? Något särskilt att tänka på invändigt? Den kommer att stå i ett kallgarage på betonggolv.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vad är det för bil?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Porsche Boxster-03. En arbetskamrat har fått utlandstjänst och vill ogärna sälja bilen. Även om han kommer hem på sommaren en vecka eller två så blir det för mycket pyssel att hålla på med bilen, så han tänker låta den stå.
Får göra som militären förr, en motorkonservering med ny olja och hela faderullan

batteriet kopplas loss från bilen och sätts på underhållsladdning med tex. en Ctek-laddare.

AC:n kommer förmodligen vara tom efter 2 års förvaring då man inte motionerar kompressorn och så småningom börja läcka i kompressoraxeln, där kanske man skall åka till AC-nissen och få den tömd och istället fylld med lätt övertryck av kvävgas (och få tillgodokvitto på den tömda R134a tills när den skall fyllas igen några år senare, då köldmediet är bilägarens egendom, inte kylnissens...)

Bilen skall heller inte stå på däcken i två år utan pallas upp - annars kommer de vara orunda, alternativ sätta på 4 slitna skitdäck på enkel plåtfälg och förvara dom dyra på säkert ställe eller på däckshotell.

bilar som står orörda länge drar gärna till sig oönskat intresse - inte bara från människor...

saker att fundera över är råttor och annat då dessa gärna hittar in vid minsta lilla glipa (får man igenom en blyerspenna genom hålet/glipan - så kan näbbmöss etc. också ta sig in, dom är helt otroliga...) och kan ställa till med stort elände på inredningen både i form av nedpinkning och söndertuggning samt massa indraget skräp om de tycker att det är bra ställe att bosätta sig i och göra ungar

och kolla/bedöm om Rh (relativ fuktighet i luften) där bilen förvaras håller sig under 70% större delen av året då hög Rh över 70% främjar rost och korrosion - att förvara bilen i närheten av en välbesökt tvätthall är liksom ingen hit...

gummidetaljer hårdnar och spricker sakta men säkert med tiden, inte mycket man kan göra åt mer än att se till att det inte finns något som generera ozon i närheten där bilen står parkerad (tex. kontaktorer till hissmaskiner etc. som arbetar ofta och det blixtrar i omkopplingar - vilket ger ozon, likaså högspänningsprylar i närheten som neonljus mm.)
ni
520
niklas100
520d 2008
Viktigast är väl att förvara den med cabben uppe för att förhindra veck
ni
520
niklas100
520d 2008
Samt att den skall vara fulltankad för att undvika kondens
Att fulltanka den blir nog bara besvärligt om det är fullt tank med 3 år gammal bensin och den inte startar och man vill tanka.
Man får då ej i nåt.
eftersom ingen kommer öppna tanklocket på 3 år så är risken för kondens liten det är inte alls samma sak som när man 100kr tankar och locket öppnas titt som tätt.
Tanken är dessutom av plast så den rostar inte invändigt.

Batteriet för läggas på underhållsladdning eller åtminstone laddas fullt och kopplas bort.
Trots alla åtgärder kommer det garanterat vara problem med tex bromsar, handbroms, koppling ev bränslepumar, ac och naturligtvis batteri om det inte laddas mm när den skall tas i bruk. Bäst är om någon kan bistå med en liten kvarteskörning ett par ggr per år bara för att den inte skal mugga ihop totalt. Det kan spara många timmars jobb och tusenlappar om man kör lite några min ett par tre ggr per år.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det här med att köra bilen några gånger per år verkar lösa upp en del knutar. Jag får väl låna bilen, gratis, mot att jag kör den lite varje sommar ;) Sedan åker jag väl på att palla upp bilen också, men det kan det ju vara värt. Kanske har vi en relativt enkel lösning på problemet så slipper han sälja bilskrället. Han sticker i februari så det är ju inte precis säljsäsong just nu. Tack för tipsen.
Om du kör den några ggr per år så behöver du inte palla upp den.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ska du köra med bilen under perioden så ska det göras ordentligt så att motor och avgassystem blir genomvarma. Kör du bara en liten stund kommer den kondens som uppstår i motorn inte torka och det är inte alltför bra...

/Masten
gO
1.407
gOry
335i Touring
Man byter nog hellre ett par däck än alla dämpare, så palla inte upp bilen. Fyll i lite extra luft bara..
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
flashg: hur kan du garantera att det blir massa problem med bilen? Jag köpte en bil en gång som stått i 7 år i ett varmgarage. Den hade inte konserverats, fulltankats etc utan bara körts dit och blivit stående.

Bytte däck på den och gjorde en större service och det var inga problem med den..

Så Mixtus; ordentligt med lufttryck och batteri på laddning borde räcka? Och så någon varmkörning ibland.
När jag har förvarat bilar under flera år på det sättet har jag inte gjort nåt direkt mer än när jag ställer in sommarbilen under vintern. Har aldrig varit några problem.

Pumpar däcken rejält, pallar inte upp den alltså, och naturligtvis ren och fin bil. Drar inte till p-broms när bilen ska stå så länge. Står bilen över vintern bara fyller jag bränsletanken men ska den stå så länge som 3 år skulle jag se till att ha så lite bensin som möjligt i den. Är det länge sedan oljan var bytt byter jag före nerställning om den ska långtidförvaras. Har den bara varit med några hundra mil byter jag den när det är dags att använda bilen igen.

Ladda batteriet fullt och plocka in i värmen, underhållsladda nån gång då och då. Se till så att ni har koll på hur man får upp huven på en strömlös Boxster! =)

Skulle inte köra med den om det inte finns möjlighet till ordentlig varmkörning. Kallgarage kan ha rejäla temperaturväxlingar som skapar kondens så jag skulle ställa in en torrboll i kupén och se till att nån kan byta den om det behövs.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Mycket tacksam för alla tips. Kollegan hälsar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.